تکنولوژی و فناوری

طراح سابق اپل طراحی مفهومی شیشه‌ای را برای iOS 26 منتشر کرد

در آستانه برگزاری کنفرانس WWDC 2025، یکی از طراحان پیشین اپل، مفهومی جذاب از طراحی احتمالی iOS 26 را منتشر کرده است که تاکید خاصی بر بازطراحی رابط کاربری با الهام از خصوصیات شیشه‌ای دارد.

«سباستین دِ ویت»، هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن عکاسی Lux و طراح سابق اپل، مجموعه‌ای از طرح‌های مفهومی با عنوان Living Glass ارائه داده است که رویکردی نوآورانه در طراحی رابط کاربری iOS را نمایش می‌دهد. به گفته او، این طراحی به گونه‌ای شکل گرفته که جلوه‌ها و بافت‌های فیزیکی شیشه در رابط کاربری سیستم‌عامل بازتاب یابند.

او در پست خود بیان کرده است:

«از دیدگاه فلسفه طراحی، اگر جای اپل بودم، این تغییر را رسیدن به رابطی می‌دانستم که سرانجام با ویژگی‌های مادی و زیبای دستگاه‌های این شرکت هماهنگ شده است. این رابط از جنس مشابه ساخته شده و حسی را به کاربر منتقل می‌کند که انگار خودِ شیشه جان گرفته است.»

د ویت در این پروژه تنها به تغییر ظاهری بسنده نکرده و به فلسفه طراحی نیز عمق بخشیده است. او با الهام از visionOS (سیستم‌عامل هدست ویژن پرو)، طرح‌هایی خلق کرده که در آنها عناصر رابط کاربری مانند مواد فیزیکی واکنش نشان داده و به نور، محیط و حرکات کاربر پاسخ می‌دهند.

در طرح‌های مفهومی د ویت، تمامی عناصر رابط کاربری به شکل سطوح شیشه‌ای متحرک طراحی شده‌اند که بازتاب، شکست نور و سایه‌های طبیعتی واقعی دارند. دکمه‌ها، نوارها و آیکون‌ها طوری طراحی شده‌اند که گویی از سطح شیشه‌ای دستگاه بیرون آمده و با محیط پیرامون تعامل برقرار می‌کنند. او معتقد است این سبک طراحی می‌تواند هماهنگی بیشتری بین سخت‌افزار و نرم‌افزار ایجاد کرده و مفهومی مشابه رابط Aqua در macOS را به ارمغان بیاورد.

تاریخچه‌ طراحی iOS توسط اپل

سباستین د ویت همچنین تاریخچه طراحی iOS را در سه دوره مختلف دسته‌بندی کرده است. اولین دوره، «سایه‌دار» نام دارد که تا iOS 6 ادامه داشت و شدیداً بر اسکئومورفیسم مبتنی بود؛ رویکردی که با بهره‌گیری از بافت‌ها و سایه‌های واقع‌گرایانه تلاش داشت انتقال کاربران از دکمه‌های فیزیکی به صفحات لمسی را آسان کند.

دوره دوم به «طراحی تخت» شهرت دارد؛ دوره‌ای که با بازطراحی بحث‌برانگیز iOS 7 آغاز شد، جلوه‌های بصری سنگین را حذف کرد و به جای آن به تایپوگرافی ساده و طراحی مینیمال توجه کرد. اگرچه در ابتدا این سبک ممکن است خشک به نظر برسد، د ویت اشاره می‌کند که با گذشت زمان، iOS با افزودن افکت‌های تاری و سایه‌های ظریف، دوباره عمق بصری خود را بازیافت.

اکنون، د ویت تغییراتی را در مسیر ظهور دوره سوم طراحی iOS مشاهده می‌کند؛ دوره‌ای که عناصری چون «داینامیک آیلند» (Dynamic Island) و انیمیشن تازه سیری نمونه‌هایی از ویژگی‌های مواد فیزیکی در رابط کاربری آن هستند.

او توضیح می‌دهد:

«در حقیقت، ما تا حدی به رابط‌های اسکئومورفیک بازگشته‌ایم – اما این بار نه با نما و پوششی که تنها شبیه به یک ماده باشد، بلکه با رابطی شفاف، گرافیکی و رفتارهای مشابه آنچه در دنیای واقعی می‌شناسیم.»

اگرچه پیاده‌سازی چنین مفاهیمی دارای چالش‌های فنی است، د ویت معتقد است تنها اپل قادر است این سبک رابط کاربری را به صورت استاندارد برای میلیون‌ها توسعه‌دهنده وارد پلتفرم خود کند. او همچنین خاطرنشان کرده که ابزارهای طراحی فعلی مثل Figma توانایی پیاده‌سازی این رفتارهای دینامیک را ندارند که این می‌تواند نقطه قوت بزرگی برای اپل به حساب آید.

اپل قصد دارد در کنفرانس WWDC که در روز دوشنبه ۱۹ خرداد برگزار می‌شود، نسخه جدید iOS را معرفی کند. گزارش‌های پیشین نیز از بازطراحی رابط با الهام از visionOS و استفاده از جلوه‌های «شیشه‌ای» حکایت دارند. باقی می‌ماند دیدن اینکه چه میزان از دیدگاه د ویت در نسخه نهایی iOS 26 تحقق خواهد یافت. اخیراً برخی قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل نیز فاش شده است.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا