به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، با طرح موضوع ضوابط پولی پرداخت تردد کشتی ها به شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، مجموعه مقررات پولی از سوی بانک مرکزی به منظور رفع مشکل اصلاح شد. چالش پرداخت خسارت کشتی
فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی برای اجاره کشتی، کانتینر و … قرارداد منعقد می کنند. برای حمل و نقل کالا در این قراردادها زمان بارگیری و تخلیه مشخص شده است و در مواردی که زمان بارگیری یا تخلیه بیش از حد تعیین شده باشد، مستاجر که ممکن است خریدار یا فروشنده کالا باشد، مبلغی را که برای هر روز اضافه تعیین شده است، پرداخت خواهد کرد. توقف ارازی خسارات ناشی از عدم رعایت قوانین را در قالب هزینه های دموراژ به صاحب کشتی و کانتینر می پردازد.
در سال 1396 در پی محدودیت های ارزی، بانک مرکزی بخشنامه ای مبنی بر امکان تامین و تخصیص ارز برای پرداخت دموراژ توسط بانک مرکزی صادر کرد. پس از آن سازمان مالیاتی نیز بخشنامه ای مبنی بر پذیرش این مبلغ به عنوان هزینه برای مودیان صادر کرد تا مالیات اضافی از این افراد اخذ نشود.
اما برای ضمانت ارز این بخش، بخش خاصی در سامانه کل معاملات تعریف نشده بود و با توجه به عدم وجود مدارک لازم برای تایید پرداخت هزینه های اجرت المثل، امور مالیاتی دستگاه معاملاتی نمی توانست این مبلغ را به عنوان تلقی کند. یک هزینه بنابراین فعالان بخش خصوصی با چالش مواجه شدند.
متعاقباً امکان دریافت نیم ارز در سامانه برای هزینه دیرکرد دیرهنگام کشتی با کد تعرفه 99420000 فراهم شد. اما به دلیل شفاف نبودن روند تخصیص ارز و عدم موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با تایید این رویداد و همچنین میزان دموراژ، واردکنندگان مجبور شدند ارز مربوطه را خارج از شبکه بانکی حواله کنند. و مبادله کنید. دفاتر، و این اقدام منجر به پرداخت این ارقام در حوزه مالیاتی پذیرفته نشد.
در بند (و) قسمت اول قسمت دوم بخشنامه مقررات ارزی آمده است: «در مورد کالاهای وارد شده توسط ناوگان خارجی در صورت درخواست واردکننده مبنی بر پرداخت بند دموراژ برای کالاهای مشمول اسناد. اعتبارات/دریافت های اسنادی و حواله های ارزی در ازای ارائه صورتحساب و مدارک مربوط (سند ترخیص کالا از گمرک یا فاکتور تعویض کانتینری) یا درخواست تائید ترخیص کالا و میزان ترخیص کالا از سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی. توسعه برنامه ریزی از محل منابع ارزی واردکننده و سایر منابع ارزی مطابق با مفاد ضمایم شماره 2 و 3 مبحث اول مقررات ارزی و این امر به لطف ثبت خدمات مرتبط با ثبت سفارش
این موضوع از سال 1398 در جلسات متعدد کمیته حمایت از کسب و کار و شورای گفت و گو مطرح شده و در صد و بیست و یکمین جلسه شورای گفت و گو با اصلاح بخشنامه بانک مرکزی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاهی که تایید کننده زمان دموراژ و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک مرکزی به عنوان دستگاه اعلام کننده ملایم ترین نرخ دموراژ در جهان پذیرفته می شود، سپس در ادارات مالیاتی شرکت های واردکننده، عوارض دموراژ پذیرفته می شود.
در نهایت بانک مرکزی تبصره ای را به بند (و) قسمت اول بخش دوم بخشنامه تنظیم ارز اضافه کرد که سازمان بنادر و دریانوردی پس از دریافت مبلغ گمرک تجاری، میزان دمورج از مراجع ذی صلاح. مراجع از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. مفاد سند حمل و نقل و قرارداد اجاره شناور شامل الف) زمان مجاز تخلیه ب) نیاز به پرداخت دموراژ توسط واردکننده ج) میزان جریمه دیرکرد مندرج در قرارداد، میزان دموراژ را تعیین و تایید می کند.
absnews