کل ضوابط پولی توسط بانک مرکزی تغییر کرد تا مشکل پرداخت عیوب کشتی برطرف شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با طرح موضوع ضوابط پولی پرداخت عوارض تردد کشتی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، مجموعه مقررات پولی توسط بانک مرکزی به منظور رفع مشکل اصلاح شد. مشکل چالش پرداخت هزینه های خرابکاری کشتی
فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی برای اجاره کشتی، کانتینر و … قرارداد منعقد می کنند. برای حمل و نقل کالا در این قراردادها، بند به عنوان زمان مجاز بارگیری و تخلیه تعریف شده است و در مواردی که زمان بارگیری یا تخلیه بیش از حد تعیین شده باشد، موجر که می تواند خریدار یا فروشنده کالا نیز باشد، مبلغ معینی را پرداخت می کند. . به ازای هر روز توقف اضافی، ارازی خسارات ناشی از عدم رعایت قوانین را به مالک کشتی و کانتینر در قالب هزینههای جبران خسارت پرداخت میکند.
در سال 1396 در پی محدودیت های ارزی، بانک مرکزی بخشنامه ای مبنی بر امکان تامین و تخصیص ارز برای پرداخت هزینه های دیموراژ به بانک مرکزی صادر کرد. پس از آن سازمان مالیاتی نیز بخشنامه ای مبنی بر پذیرش این مبلغ به عنوان هزینه برای مودیان صادر کرد تا مالیات اضافی از این افراد اخذ نشود.
اما برای اطمینان از ارز این بخش، بخش خاصی در سیستم بازرگانی کلی تعریف نشده است و به دلیل عدم وجود مدارک لازم برای تایید پرداخت هزینههای دیموراگ، سازمان امور مالیاتی نتوانسته است این مبلغ را به عنوان مبلغ در نظر بگیرد. یک هزینه بنابراین فعالان بخش خصوصی با چالش مواجه شدند.
در ادامه امکان دریافت نیم ارز در سامانه برای هزینه دیرکرد دیرهنگام کشتی ها با کد تعرفه 99420000 فراهم شد. اما به دلیل شفاف نبودن روند تخصیص ارز و عدم موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با تایید این رویداد و همچنین میزان دموراژ، واردکنندگان مجبور شدند ارز مربوطه را خارج از شبکه بانکی حواله کنند. و مبادله کنید. دفاتر، و این اقدام منجر به پرداخت این ارقام در حوزه مالیاتی پذیرفته نشد.
در بند (و) قسمت اول قسمت دوم بخشنامه مقررات ارزی تصریح شده است: «در مورد کالاهای وارد شده توسط ناوگان خارجی، در صورت درخواست واردکننده برای کالاهای مشمول اعتبار اسنادی، بند ضایعات اعتباری/ وصول اسناد و حواله ارز در ازای ارائه صورتحساب و مدارک مرتبط (سند ترخیص کالا از گمرک یا فاکتور تعویض کانتینری) و یا درخواست تایید وقوع و میزان ترخیص کالا از سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی. برنامه ریزی منابع ارزی واردکننده و سایر منابع ارزی مطابق با مفاد ضمایم شماره 2 و 3 مبحث اول مقررات ارزی و به لطف ثبت سرویس لینک شده امکان پذیر خواهد بود. به ثبت سفارش
این موضوع از سال 1398 تاکنون در جلسات متعدد کمیته حمایت از کسب و کار و شورای گفت و گو مطرح شده و در صد و بیست و یکمین جلسه شورای گفت و گو با اصلاح بخشنامه بانک مرکزی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاهی که تایید می کند تصمیم گیری شد. زمان دموراژ و شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران توسط بانک مرکزی به عنوان دستگاهی که ملایمترین نرخ دموراژ دنیا را اعلام میکند، پذیرفته شده و سپس در ادارات مالیات شرکتهای واردکننده، عوارض دموراژ پذیرفته میشود. .
در نهایت بانک مرکزی تبصره ای را به بند (و) قسمت اول بخش دوم بخشنامه تنظیم ارز اضافه کرد که سازمان بنادر و دریانوردی پس از دریافت مبلغ گمرک تجاری، میزان دمورج از مراجع ذی صلاح. مراجع از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. مفاد سند حمل و نقل و قرارداد اجاره شناور شامل الف) زمان مجاز تخلیه ب) نیاز به پرداخت دموراژ توسط واردکننده ج) میزان جریمه دیرکرد مندرج در قرارداد، میزان دموراژ را تعیین و تایید می کند.