مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: تاکنون بیش از 93 هزار واحد موتورخانه نوسازی شده و توانسته ایم بیش از 550 میلیون مترمکعب در گاز مصرفی صرفه جویی کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در اجرای طرح جایگزینی بخاری های پربازده با بخاری های کم بازده باید توجه داشت که در مواقعی که مباحث مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی انرژی در مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شود، هر چقدر هم که کارآمد باشد. تجهیزاتی که ما استفاده می کنیم، از دست دادن انرژی رخ می دهد. بیشتر اتلاف انرژی در ساختمان های ما ناشی از سبک ساختمان است تا تجهیزات.
این مسئول گفت: بیش از دو دهه از تصویب مقررات ملی ساخت و ساز می گذرد و بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی کمتر از 50 درصد از 19 موضوع مقررات ملی ساخت و ساز در سراسر کشور رعایت می شود. کشور اگر عزم ملی در شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی باشد، این امر به ما در مدیریت مسکن در آینده کمک می کند.
وی گفت: در حوزه صنعتی نیز در حالی که همچنان اجازه تولید بخاری هایی با راندمان نامناسب را می دهیم، اجرای طرح تعویض بخاری به منزله پیروی از چرخه باز است. اجرای طرح توقف تولید بخاری های بی کیفیت و بازده همراه با طرح جایگزینی بخاری های فرسوده ضروری است.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز همچنین گفت: به نظر می رسد اگر نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اتفاقات خوبی بیفتد و مهمتر از آن باز هم رسانه ها خواستار اجرای این قوانین توسط اجرایی آژانس ها
تعویض رادیاتورهای فرسوده در پنج استان سردسیر
وی همچنین گفت: با نظارت شرکت ملی گاز، وزارت نفت و شورای عالی انرژی، موانع اجرای طرح جایگزینی گرمایش که با موضوع هفدهمین آیین نامه ملی ساخت و ساز مرتبط بود، لغو شد. اردیبهشت امسال تفاهم نامه ای بین شرکت بازرگانی گاز ایران و یک سرمایه گذار با توانمندی خوب در زمینه تولید لوازم خانگی برای تعویض بیش از یک میلیون رادیاتور در 3 تا 5 سال آینده منعقد شد.
کشفی افزود: پیش بینی ما این است که با شروع این پروژه، سرمایه گذاران دیگری نیز برای رسیدن به سقف 4 میلیون دیگ مصوب شورای اقتصاد به ما بپیوندند. همچنین بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی گاز، این طرح در پنج استان با منابع داخلی شرکت ملی گاز اجرا شد.
وی تصریح کرد: در هر استان بیش از دو هزار دستگاه و در مجموع بیش از 10 هزار دستگاه با راندمان بالا با دستگاه های قدیمی تعویض شد.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، همدان و خراسان رضوی مشمول این طرح شدند. این بخاری های جدید در اختیار خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین مجموعه های گران قیمتی مانند مجموعه های نظامی و دولتی قرار گرفت.
بیشتر بدانید:
پیمانکاران طرح بهینه سازی مصرف گاز موتورخانه رصد می شوند
وی همچنین گفت: طرح دیگری که در زمینه بهینه سازی مصرف مشترکان شرکت ملی گاز پیشرفت چشمگیری داشته است، طرح بهینه سازی موتورخانه است که تاکنون بیش از 93 هزار واحد موتورخانه بهسازی شده است و توانستیم صرفه جویی بیش از 550 میلیون متر مکعب.
کشفی گفت: تکالیف قانونی مربوط به ۱۴۰۲ را در زمینه بهینه سازی موتور به طور کامل اجرا کرده ایم. در سال 1403 به دلیل ایجاد تغییراتی در قالب طرح، روند کمی کند شد.
وی افزود: پیمانکارانی که باید طرح های بهینه سازی را در موتورخانه ها اجرا کنند مدعی هستند با قیمت های اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مزیت اقتصادی ندارد. به همین دلیل در حال تغییر قالب تامین مالی پروژه هستیم تا بتوانیم از طریق صدور گواهینامه بورس انرژی از طریق ماده 24 قانون تامین مالی تولید و زیرساخت سرمایه لازم را به دست آوریم.
این مسئول همچنین درباره جایگزینی آبگرمکن های کم بازده با آبگرمکن های پربازده نیز گفت: با توجه به اینکه میزان گاز مصرفی در آبگرمکن ها نسبت به طرح تعویض آبگرمکن بسیار کمتر است، فعلا در اولویت اجرای آن نیست. . اگر مکانیسم های مالی با بازارهای انرژی و محیط زیست تکمیل شود، سرمایه گذاران می توانند در هر یک از این حوزه ها مشارکت داشته باشند.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: تاکنون بیش از 93 هزار واحد موتورخانه نوسازی شده و توانسته ایم بیش از 550 میلیون مترمکعب در گاز مصرفی صرفه جویی کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در اجرای طرح جایگزینی بخاری های پربازده با بخاری های کم بازده باید توجه داشت که در مواقعی که مباحث مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی انرژی در مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شود، هر چقدر هم که کارآمد باشد. تجهیزاتی که ما استفاده می کنیم، از دست دادن انرژی رخ می دهد. بیشتر اتلاف انرژی در ساختمان های ما ناشی از سبک ساختمان است تا تجهیزات.
این مسئول گفت: بیش از دو دهه از تصویب مقررات ملی ساخت و ساز می گذرد و بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی کمتر از 50 درصد از 19 موضوع مقررات ملی ساخت و ساز در سراسر کشور رعایت می شود. کشور اگر عزم ملی در شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی باشد، این امر به ما در مدیریت مسکن در آینده کمک می کند.
وی گفت: در حوزه صنعتی نیز در حالی که همچنان اجازه تولید بخاری هایی با راندمان نامناسب را می دهیم، اجرای طرح تعویض بخاری به منزله پیروی از چرخه باز است. اجرای طرح توقف تولید بخاری های بی کیفیت و بازده همراه با طرح جایگزینی بخاری های فرسوده ضروری است.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز همچنین گفت: به نظر می رسد اگر نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اتفاقات خوبی بیفتد و مهمتر از آن باز هم رسانه ها خواستار اجرای این قوانین توسط اجرایی آژانس ها
تعویض رادیاتورهای فرسوده در پنج استان سردسیر
وی همچنین گفت: با نظارت شرکت ملی گاز، وزارت نفت و شورای عالی انرژی، موانع اجرای طرح جایگزینی گرمایش که با موضوع هفدهمین آیین نامه ملی ساخت و ساز مرتبط بود، لغو شد. اردیبهشت امسال تفاهم نامه ای بین شرکت بازرگانی گاز ایران و یک سرمایه گذار با توانمندی خوب در زمینه تولید لوازم خانگی برای تعویض بیش از یک میلیون رادیاتور در 3 تا 5 سال آینده منعقد شد.
کشفی افزود: پیش بینی ما این است که با شروع این پروژه، سرمایه گذاران دیگری نیز برای رسیدن به سقف 4 میلیون دیگ مصوب شورای اقتصاد به ما بپیوندند. همچنین بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی گاز، این طرح در پنج استان با منابع داخلی شرکت ملی گاز اجرا شد.
وی تصریح کرد: در هر استان بیش از دو هزار دستگاه و در مجموع بیش از 10 هزار دستگاه با راندمان بالا با دستگاه های قدیمی تعویض شد.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، همدان و خراسان رضوی مشمول این طرح شدند. این بخاری های جدید در اختیار خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین مجموعه های گران قیمتی مانند مجموعه های نظامی و دولتی قرار گرفت.
بیشتر بدانید:
پیمانکاران طرح بهینه سازی مصرف گاز موتورخانه رصد می شوند
وی همچنین گفت: طرح دیگری که در زمینه بهینه سازی مصرف مشترکان شرکت ملی گاز پیشرفت چشمگیری داشته است، طرح بهینه سازی موتورخانه است که تاکنون بیش از 93 هزار واحد موتورخانه بهسازی شده است و توانستیم صرفه جویی بیش از 550 میلیون متر مکعب.
کشفی گفت: تکالیف قانونی مربوط به ۱۴۰۲ را در زمینه بهینه سازی موتور به طور کامل اجرا کرده ایم. در سال 1403 به دلیل ایجاد تغییراتی در قالب طرح، روند کمی کند شد.
وی افزود: پیمانکارانی که باید طرح های بهینه سازی را در موتورخانه ها اجرا کنند مدعی هستند با قیمت های اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مزیت اقتصادی ندارد. به همین دلیل در حال تغییر قالب تامین مالی پروژه هستیم تا بتوانیم از طریق صدور گواهینامه بورس انرژی از طریق ماده 24 قانون تامین مالی تولید و زیرساخت سرمایه لازم را به دست آوریم.
این مسئول همچنین درباره جایگزینی آبگرمکن های کم بازده با آبگرمکن های پربازده نیز گفت: با توجه به اینکه میزان گاز مصرفی در آبگرمکن ها نسبت به طرح تعویض آبگرمکن بسیار کمتر است، فعلا در اولویت اجرای آن نیست. . اگر مکانیسم های مالی با بازارهای انرژی و محیط زیست تکمیل شود، سرمایه گذاران می توانند در هر یک از این حوزه ها مشارکت داشته باشند.