قربان علی بیک دلیل صرفه جویی در هزینه با قطار برقی را توضیح داد: دلیل اول این است که در حالت برقی واگن رفت و برگشت است و می تواند مسیر رفت و برگشت را در یک روز طی کند در حالی که در حالت دیزلی تنها یک سرویس و یک سرویس را انجام می دهد. سفر در روز، خارج یا برگشت. دلیل دوم این است که با توجه به کاهش زمان سفر دیگر نیازی به کوپه نیست و قطارها اتوبوسی می شوند که ظرفیت خودرو را دو برابر می کند. در نتیجه تعداد واگن های مورد نیاز یک چهارم می شود، به همین ترتیب تعداد لکوموتیوهای مورد نیاز نیز کاهش می یابد.
این پیشکسوت حمل و نقل ریلی با اشاره به صرفه جویی در هزینه برقی شدن قطارها گفت: اگر پروژه تهران- مشهد برقی شود در سال اول بالغ بر یک میلیارد دلار به نفع دولت خواهد بود. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و کاهش زمان سفر مسافران، هزینه خرید ناوگان را کاهش می دهد و با واگن و لکوموتیو می توان مسافران را کمتر جابه جا کرد. به عنوان مثال اگر بخواهیم 20 میلیون مسافر را با لوکوموتیو دیزلی جابه جا کنیم به 1000 واگن نیاز داریم اما با لکوموتیو برقی به 250 واگن نیاز داریم.
وی با بیان اینکه برقی شدن قطار تهران-مشهد هم یک ضرورت و هم یک ضرورت اقتصادی است، گفت: راه اندازی مترو ممکن است یک ضرورت باشد اما به خودی خود اقتصادی نیست، بلکه اثرات آن اقتصادی است. زیرساختهای مترو درآمدزایی نمیکند، اما یک سری اقتصاد اجتماعی ایجاد میکند.» از طرفی برقدار شدن تهران-مشهد به دلیل اثرات اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و مستقیماً بر دولت تأثیر میگذارد. کاهش هزینه.
عباس قربان علی بیک در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: قطارهای ما از حدود 47 سال پیش که توربوترن (قطارهای سریع السیر) وارد ایران شد، با سرعت بیشتری حرکت می کنند و سفرهای هوایی افزایش یافته و دلیل این نیاز کاهش زمان سفر است. به وسیله هواپیما”.
انتهای پیام
وی ادامه داد: اینها همه چیزهایی است که مستقیماً برای دولت هزینه دارد، زیرا سرمایه گذاری برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل بخش خصوصی سال ها است که خودرو خریداری نمی کند و دولت مجبور به خرید ناوگان شد. همانطور که آقای وزیر در سخنرانی اخیر خود گفت، ما از 2000 خودرو به 1100 خودرو رسیده ایم، اما بخش خصوصی برای سرمایه گذاری نیاز به بازگشت سرمایه دارد و اینطور نیست و دولت مجبور به خرید خودرو است.
به گفته یکی از مسئولان سابق راه آهن ایران، برقی شدن قطار تهران – مشهد با توجه به آثار اقتصادی و اجتماعی آن یک ضرورت برای مردم است و به طور مستقیم بر کاهش هزینه های دولت تاثیر می گذارد.