17:54 – 21 سپتامبر 1403
سید روح الله لطیفی سخنگوی رسمی کمیته روابط بین الملل و توسعه تجارت شورای صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، اظهار کرد: کشور عراق در حوزه فرهنگی، مذهبی جایگاه ویژه ای دارد. روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورمان و تنها کشوری است که بیشترین مرزهای زمینی را با ما دارد، در مجاورت پنج استان ایران واقع شده و دومین مقصد صادرات غیرنفتی ایران است. کالاها و اولین مقصد زائران ایرانی، این کشور اشتراکات مذهبی، قومی و هویتی زیادی با کشورمان دارد به گونه ای که روابط دو کشور ناگسستنی شده است.
وی افزود: تجارت با عراق از سال 2004 رو به افزایش بوده و در سال های 2008، 2011 و 2016 شاهد جهش های قابل توجهی بوده تا اینکه صادرات غیرنفتی کشورمان در سال 2018 به 9 میلیارد دلار رسید و در سال 1401 شاهد محدودیت 10 میلیارد و 238 میلیون دلاری بودیم. این روند در سال 1402 اندکی کاهش یافت، اما در پنج ماهه امسال دوباره شتاب گرفت و 4.6 میلیارد دلار را به ثبت رساند.
لطیفی در خصوص اهمیت صادرات به عراق گفت: عراق کشور ثروتمندی است زیرا 100 میلیارد نفت صادر می کند و به دلیل تجربه سه جنگ، اشغال آن توسط آمریکا و غرب و همچنین بحران های ایجاد شده، آسیب های زیادی دیده است. توسط تروریسم و داعش و با وجود ثروت زیاد، در حال حاضر بسیاری از نیازهای خود را به دلیل دارا بودن حدود 1500 کیلومتر مرز مشترک و اشتراکات فراوان، از طریق همکاری و همراهی برای عبور از بحران های این کشور وارد می کند. این دو کشور و امکان تهیه و تولید کالا در این کشور وجود دارد و یکی از کشورهای مهم صادرکننده به عراق محسوب می شود.
وی افزود: بیشتر کالاهای ایرانی که به عراق صادر می شود، کالاهای مصرفی در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است و همین موضوع عراق را از اولین مقصد کالاهای ما یعنی چین متمایز می کند. محصولات خام، خام و تولیدی، اما چون اکثر محصولات صادراتی ایران به خاک عراق دارای زنجیره کامل هستند، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، منجر به ایجاد زنجیره کامل تولید، عرضه و ارزش می شود.
سخنگوی کمیته توسعه تجارت در خانه صمت گفت: حدود 20 درصد از کل صادرات ایران به عراق و نزدیک به 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران به عراق و بیش از 60 درصد از صادرات کاشی و سرامیک ایران انجام می شود. ، که منبع اصلی هستند. صادرات محصولات کیف، کفش، لوازم خانگی، ظروف آشپزخانه، لوازم صنعتی و غیره. مقصد ایران عراق است.
لطیفی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در عراق تلاش زیادی می کنند و با برنامه ریزی برای افزایش سهم خود در بازار این کشور با کالاهای باکیفیت با تکنولوژی روز و بسته بندی مناسب و مناسب تلاش می کنند. خدمات پس از فروش به سمت بازار این کشور هدایت می شود و اگر فکری به حال آن نکنند، سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص خواهند داد.
وی افزود: چشم اندازی که عراق برای خود در نظر گرفته این است که در آینده نزدیک کشورها بتوانند کالاهای خود را به بازار عراق ارسال کنند که بخشی از تولیدات خود را در عراق انجام دهند و تولید مشترک داشته باشند و از این رو فعالان تجاری در کشور باید آینده نگر باشد و با آگاهی از این امر ضمن برنامه ریزی برای عرضه کالاهای با کیفیت، رقابتی و مستمر به بازار عراق، تولید مشترک را در دستور کار خود قرار دهد تا در چند سال آینده اگرچه مردم عراق کالاهای ایرانی را با محدودیت دارند و ممنوع نیستند.
لطیفی در پایان گفت: انتظار میرود رئیسجمهور در این سفر توافقات متعدد قبلی با عراق در زمینه تسهیل نقل و انتقالات مالی، ورود ناوگان حملونقل ایران به مقاصد خود در عراق و فعالسازی مناطق آزاد را اجرایی کند. پیگیری برنامه ریزی مشترک در خصوص تراز تجاری و مسائل مربوط به آن.
خبرنگار: ردا زارعی