به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سید روح الله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به مناسبت سفر رئیس جمهور به عراق اظهار داشت: عراق از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است. فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و کشور ما دارای اقتصاد است و تنها کشوری است که بزرگترین مرز زمینی با ما دارد، با قرار گرفتن در نزدیکی 5 استان ایران دومین مقصد صادرات غیرنفتی محصولات ایرانی و اولین مقصد برای بازدیدکنندگان ایرانی این کشور دارای نکات مذهبی، قومیتی و هویتی زیادی با کشور ما است، به طوری که پیوندهای بین دو ملت گسست ناپذیر شده است.
وی افزود: مبادلات تجاری با عراق از سال 84 افزایش یافته است و در سال های 88، 91 و 96 جهش قابل توجهی داشته است تا اینکه صادرات غیرنفتی کشورمان در سال های 98 و 1401 به 9 میلیارد دلار رسید و حدود 10 میلیارد و 238 میلیون دلار را شاهد بودیم. این روند در سال 1402 اندکی کاهش یافت اما در 5 ماهه امسال شتاب بیشتری گرفت و به رقم 4 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.
لطیفی درباره اهمیت صادرات به عراق بیان کرد: عراق به دلیل صادرات 100 میلیاردی نفت کشوری ثروتمند محسوب می شود که از تجربه 3 جنگ، اشغال آمریکا و غرب و همچنین بحران های ناشی از تروریسم آسیب زیادی دیده است. و داعش و با وجود ثروت فراوان در حال حاضر بخش بزرگی از نیازهای خود را وارد می کند و از سوی دیگر کشور ما با داشتن حدود 1500 کیلومتر مرز مشترک و نقاط مشترک فراوان به لطف همکاری و رفاقت برای عبور از بحران هاست. این کشور به نفع هر دو ملت و امکان تامین و تولید کالاهای این کشور است. یکی از کشورهای مهم صادرکننده به عراق است.
وی افزود: بیشتر محصولات ایرانی صادر شده به عراق کالاهای مصرفی در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است که این امر عراق را از مقصد اصلی محصولات ما که چین است متمایز می کند. محصولات ما برای چین نیمه تمام هستند. محصولات خام، خام و فرآوری شده، اما با توجه به اینکه اکثر محصولات صادراتی ایران به عراق دارای زنجیره کامل هستند، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، زنجیره کاملی از تولید، عرضه و ارزش ایجاد می شود.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت گفت: حدود 20 درصد از کل صادرات ایران به عراق، نزدیک به 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز به عراق صادر می شود که بیش از 60 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران است محصولات صادراتی کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، لوازم صنعتی و. مقصد ایران عراق است.
لطیفی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در عراق در تلاش برای افزایش سهم بازار خود در این کشور هستند و محصولات با کیفیت و با تکنولوژی روز، بسته بندی مناسب و خدمات پس از فروش مناسب را ارسال می کنند. در این بازار، کشور سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص خواهد داد، اگر آنها به آن فکر نکنند.
وی افزود: چشم اندازی که عراق ترسیم کرده این است که در آینده نزدیک کشورها بتوانند کالاهای خود را به بازار عراق بفرستند که بخشی از تولیدات خود را در عراق انجام دهند و آنچه را که مشترک تولید نامیده می شود داشته باشند. آینده نگر باشید و از این امر آگاه باشید، ضمن برنامه ریزی برای عرضه با کیفیت، رقابتی و مستمر به بازار عراق، تولیدات مشترک را در دستور کار خود قرار دهید تا در سال های آینده علی رغم استقبال مردم عراق از محصولات ایران. محدودیت ها و ممنوع نشوید.
لطیفی در پایان گفت: انتظار می رود رئیس جمهور در این سفر توافقات گذشته و چندگانه با عراق را در خصوص تسهیل نقل و انتقالات مالی، ورود ناوگان حمل و نقل ایران، فعال سازی مناطق آزاد مشترک، برنامه ریزی در زمینه تجارت تعادلی و موارد مرتبط به اجرا بگذارد. موضوعات پس از افتتاحیه
absnews