سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت گفت: صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال 1397 بالغ بر 145 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 1393 به 10 میلیارد و 238 میلیون دلار رسیده است که نسبت به این مدت 71 برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در لحظه سفر رئیس جمهور به عراق گفت: عراق جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در مناسبات فرهنگی و مذهبی کشورمان قرار دارد و تنها کشوری است که بزرگترین مرز زمینی با ما دارد، در مجاورت 5 استان ایران قرار دارد و دومین مقصد است. صادرات غیرنفتی محصولات ایرانی و اولین مقصد بازدیدکنندگان ایرانی، این کشور دارای نکات مذهبی، قومیتی است و هویت زیادی با کشورمان دارد، به گونهای که روابط دو ملت ناگسستنی شده است.
وی افزود: تجارت با عراق از سال 2004 افزایش یافته و در سال های 2008، 2011 و 2016 جهش قابل توجهی داشته است تا اینکه صادرات غیرنفتی کشورمان در سال 2018 به 9 میلیارد دلار رسید و در سال 2011 مرز 10 میلیارد و 238 میلیون دلار را شاهد بودیم. این روند در سال 1402 اندکی کاهش یافت اما در 5 ماهه امسال با ثبت 4 میلیارد و 600 میلیون دلار شتاب بیشتری گرفت.
لطیفی درباره اهمیت صادرات به عراق بیان کرد: عراق به دلیل صادرات 100 میلیاردی نفت کشوری ثروتمند به شمار می رود که از تجربه 3 جنگ، اشغال آمریکا و غرب و همچنین بحران های ایجاد شده آسیب زیادی دیده است. توسط تروریسم و داعش و با وجود ثروت فراوان در حال حاضر بخش زیادی از نیازهای خود را وارد می کند و از سوی دیگر کشور ما با داشتن حدود 1500 کیلومتر مرز مشترک و نقاط مشترک فراوان به لطف همکاری و رفاقت برای رفع آن. بحران های این کشور، منافع دو ملت و امکان تامین و تولید کالاهای این کشور است. یکی از کشورهای مهم صادرکننده به عراق است.
وی افزود: بیشتر محصولات ایرانی صادر شده به عراق کالاهای مصرفی در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است که این امر عراق را از مقصد اصلی محصولات ما که چین است متمایز می کند. محصولات ما برای چین نیمه تمام هستند. محصولات خام، خام و فرآوری شده، اما با توجه به اینکه اکثر محصولات صادراتی ایران به عراق دارای زنجیره کامل هستند، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، زنجیره کاملی از تولید، عرضه و ارزش ایجاد می شود.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت گفت: حدود 20 درصد از کل صادرات ایران به عراق، نزدیک به 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز به عراق صادر می شود که بیش از 60 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران است محصولات صادراتی کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، لوازم صنعتی و. مقصد ایران عراق است.
لطیفی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در عراق در تلاش برای افزایش سهم بازار خود در این کشور هستند و محصولات با کیفیت و با تکنولوژی روز، بسته بندی مناسب و خدمات پس از فروش مناسب را ارسال می کنند. در این بازار، کشور سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص خواهد داد، اگر آنها به آن فکر نکنند.
وی افزود: چشم اندازی که عراق ترسیم کرده این است که در آینده نزدیک کشورها بتوانند کالاهای خود را به بازار عراق بفرستند که بخشی از تولیدات خود را در عراق انجام دهند و آنچه را که مشترک تولید نامیده می شود داشته باشند. آینده نگر باشید و از این امر آگاه باشید، ضمن برنامه ریزی برای عرضه با کیفیت، رقابتی و مستمر به بازار عراق، تولیدات مشترک را در دستور کار خود قرار دهید تا در سال های آینده علی رغم استقبال مردم عراق از محصولات ایران. محدودیت ها و ممنوع نشوید.
لطیفی در پایان گفت: انتظار می رود رئیس جمهور در این سفر توافقات گذشته و چندگانه با عراق را در خصوص تسهیل نقل و انتقالات مالی، ورود ناوگان حمل و نقل ایران، فعال سازی مناطق آزاد مشترک، برنامه ریزی در زمینه تجارت تعادلی و موارد مرتبط به اجرا بگذارد. موضوعات پس از افتتاحیه
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت گفت: صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال 1397 بالغ بر 145 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 1393 به 10 میلیارد و 238 میلیون دلار رسیده است که نسبت به این مدت 71 برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در لحظه سفر رئیس جمهور به عراق گفت: عراق جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در مناسبات فرهنگی و مذهبی کشورمان قرار دارد و تنها کشوری است که بزرگترین مرز زمینی با ما دارد، در مجاورت 5 استان ایران قرار دارد و دومین مقصد است. صادرات غیرنفتی محصولات ایرانی و اولین مقصد بازدیدکنندگان ایرانی، این کشور دارای نکات مذهبی، قومیتی است و هویت زیادی با کشورمان دارد، به گونهای که روابط دو ملت ناگسستنی شده است.
وی افزود: تجارت با عراق از سال 2004 افزایش یافته و در سال های 2008، 2011 و 2016 جهش قابل توجهی داشته است تا اینکه صادرات غیرنفتی کشورمان در سال 2018 به 9 میلیارد دلار رسید و در سال 2011 مرز 10 میلیارد و 238 میلیون دلار را شاهد بودیم. این روند در سال 1402 اندکی کاهش یافت اما در 5 ماهه امسال با ثبت 4 میلیارد و 600 میلیون دلار شتاب بیشتری گرفت.
لطیفی درباره اهمیت صادرات به عراق بیان کرد: عراق به دلیل صادرات 100 میلیاردی نفت کشوری ثروتمند به شمار می رود که از تجربه 3 جنگ، اشغال آمریکا و غرب و همچنین بحران های ایجاد شده آسیب زیادی دیده است. توسط تروریسم و داعش و با وجود ثروت فراوان در حال حاضر بخش زیادی از نیازهای خود را وارد می کند و از سوی دیگر کشور ما با داشتن حدود 1500 کیلومتر مرز مشترک و نقاط مشترک فراوان به لطف همکاری و رفاقت برای رفع آن. بحران های این کشور، منافع دو ملت و امکان تامین و تولید کالاهای این کشور است. یکی از کشورهای مهم صادرکننده به عراق است.
وی افزود: بیشتر محصولات ایرانی صادر شده به عراق کالاهای مصرفی در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است که این امر عراق را از مقصد اصلی محصولات ما که چین است متمایز می کند. محصولات ما برای چین نیمه تمام هستند. محصولات خام، خام و فرآوری شده، اما با توجه به اینکه اکثر محصولات صادراتی ایران به عراق دارای زنجیره کامل هستند، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، زنجیره کاملی از تولید، عرضه و ارزش ایجاد می شود.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت گفت: حدود 20 درصد از کل صادرات ایران به عراق، نزدیک به 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز به عراق صادر می شود که بیش از 60 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران است محصولات صادراتی کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، لوازم صنعتی و. مقصد ایران عراق است.
لطیفی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در عراق در تلاش برای افزایش سهم بازار خود در این کشور هستند و محصولات با کیفیت و با تکنولوژی روز، بسته بندی مناسب و خدمات پس از فروش مناسب را ارسال می کنند. در این بازار، کشور سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص خواهد داد، اگر آنها به آن فکر نکنند.
وی افزود: چشم اندازی که عراق ترسیم کرده این است که در آینده نزدیک کشورها بتوانند کالاهای خود را به بازار عراق بفرستند که بخشی از تولیدات خود را در عراق انجام دهند و آنچه را که مشترک تولید نامیده می شود داشته باشند. آینده نگر باشید و از این امر آگاه باشید، ضمن برنامه ریزی برای عرضه با کیفیت، رقابتی و مستمر به بازار عراق، تولیدات مشترک را در دستور کار خود قرار دهید تا در سال های آینده علی رغم استقبال مردم عراق از محصولات ایران. محدودیت ها و ممنوع نشوید.
لطیفی در پایان گفت: انتظار می رود رئیس جمهور در این سفر توافقات گذشته و چندگانه با عراق را در خصوص تسهیل نقل و انتقالات مالی، ورود ناوگان حمل و نقل ایران، فعال سازی مناطق آزاد مشترک، برنامه ریزی در زمینه تجارت تعادلی و موارد مرتبط به اجرا بگذارد. موضوعات پس از افتتاحیه