به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، شورای رقابت در نظری اعلام کرد: با توجه به رعایت لزوم اطلاع رسانی شفاف در شورای رقابت، به منظور تنویر افکار عمومی در خصوص اعلام قیمت خودروهای بدون مونتاژ تولید داخل، افکار عمومی روابط مرکز ملی رقابت اعلامیه شماره چهار شورای رقابت در آن را در بازار خودرو منتشر کرد.
در این آگهی آمده است:
بازار خودرو متاثر از عوامل اقتصادی و سیاسی بسیاری از جمله تحریم ها، نوسانات ارز، تورم داخلی و قوانین خاصی مانند قانون حمایت از خانواده و جوانان، قانون ساماندهی بازار خودرو، قانون بودجه سنواتی و … است. و سایر بخش های اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در میان صنایع پایین دستی مانند قطعه سازی، صنایع پتروشیمی و معدنی و همچنین اشتغال در این زنجیره موثر است. در تنظیم این بازار باید سعی شود تمامی موارد ذکر شده در نظر گرفته شود که سعی شده در تهیه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مصوب این شورا در جلسه 543 مورد توجه قرار گیرد. تاریخ 11/11/1401. اما چالش های زیادی در این راه وجود دارد، از جمله:
الف- در سمت تقاضا: برای حفظ ارزش دارایی های خود، شرایط تورمی موجود در کشور باعث شده تا مردم تمایل زیادی به تبدیل پول خود به کالاهای بادوام از جمله خودرو داشته باشند که منجر به ورود واسطه ها به داخل کشور می شود. این بازار و افزایش مداوم شکاف بین عرضه و تقاضا که منجر به تنظیم تقاضای مصرف کنندگان خودرو شده است. اگرچه تحقیقات نشان می دهد که میزان تقاضای واقعی خودرو در کشور از کل ظرفیت تولید خودرو اعم از تولید و مونتاژ داخلی بیشتر است. در مقابل، شکاف بین عرضه و تقاضا با قانون جمعیت جوان افزایش یافت که 50 درصد خودروها را به مدعیان خاص اختصاص داد و آنها را از محدوده مدعیان عمومی خارج کرد. در چنین شرایطی و برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و تضییع حقوق مصرف کنندگان واقعی، باید سیاست اعمال سقف قیمت را در پیش گرفت. البته باید تا حد امکان از سوء استفاده واسطه ها در این شرایط پرهیز کرد و این امر به دو صورت انجام می شود: اول اینکه واقعی شدن قیمت خودرو با توجه به قیمت تمام شده آن، بخشی از سود مورد انتظار از خرید است. یک ماشین از کارخانه و انگیزه حضور واسطه ها. دوم، ایجاد شرایطی که به متقاضیان امکان می دهد اطمینان نسبی به دست آورند که خودرو به دست مصرف کننده واقعی می رسد، حضور واسطه ها را محدود می کند. همه این موارد در دستورالعمل های فوق در نظر گرفته شده است.
ب- در سمت عرضه: با توجه به اینکه قیمت های کارخانه ایران خودرو و سایپا یک سال و نیم است که تغییری نکرده و آخرین بار در پاییز 1400 بر اساس محاسبه و به روز رسانی شده است. تورم جزئی 6 ماهه اول سال 1400. در این مدت این دو شرکت علیرغم زیان های وارده همچنان سعی در افزایش تولید داشتند که در صورت عدم پوشش کامل هزینه های تولید، افزایش تولید به معنای زیان بیشتر برای آنها بود. این امر از یک سو به ضرر سهامداران خودروسازان منجر شد و از سوی دیگر بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشت. علاوه بر این، انگیزه خودروساز برای افزایش تولید کاهش یافت، در حالی که برای افزایش بهره وری و کیفیت، هزینه های تحقیق و توسعه مورد نیاز بود که در این مدت مورد غفلت قرار گرفت. لازم به ذکر است که خودروسازان در سال های اخیر مجبور به تحمل هزینه های تعمیر و یا به روز رسانی تجهیزات نبوده اند که این زیرساخت های نامناسب و قدیمی و فرسوده می تواند منجر به افت تولید و یا افت کیفیت محصولات آنها شود. سال های آینده ، و به این ترتیب مشکل ناهماهنگی بازار خودرو تشدید خواهد شد. بنابراین به روز رسانی قیمت خودرو با توجه به هزینه تولید آن غیرقابل انکار است.
ج- در خصوص قیمت: ملاک محاسبه قیمت در دستورالعمل مذکور، ضوابط قیمت مصوب شورای تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه شده است. این آیین نامه بر اساس هزینه های انجام شده توسط تولیدکنندگان است و ثانیاً در خصوص هزینه های معینی مانند هزینه های مالی و اداری، فروش و سربار، درصدی از آنها بررسی و محاسبه می شود، بنابراین در محاسبه قیمت بر اساس معیارهای ذکر شده ، سعی کرده ایم تا حد امکان احتمال هزینه های اضافی یا نامربوط را کاهش داده و قیمت واقعی را استخراج کنیم. در کنار این مشکل باید به این نکته اشاره کرد که نرخ تورم در مدت یاد شده (یک سال و نیم) رقم مهمی است که بی توجهی به آن زیان های جبران ناپذیری را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت.
قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا بر اساس صورت های مالی نیمه اول سال 1401 این دو شرکت بوده است. این در حالی است که اگر صورت های مالی کل سال 1401 مبنای محاسبه قرار می گرفت، باید این ارقام بیشتر می شد، اما به دلیل اینکه فرآیند حسابرسی صورت های مالی نیمه دوم سال 1401 انجام نمی شود. هنوز تمام شده است، امکان در نظر گرفتن آنها وجود نداشت. در هر صورت رشد قیمت های پیشنهادی سازمان برای حمایت از نرخ تورم در مدت مذکور بیشتر نبود.
در مجموع و با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در نامگذاری سال 1402 تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، هر دو هدف در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو دیده شد. از یک سو با اصلاح قیمتها و واقعیسازی آنها سعی شده رشد تولید به خطر نیفتد زیرا از نظر اقتصادی کاهش یا توقف تولید موجب افزایش تورم و اثرات منفی بر اشتغال و اقتصاد میشود. وضعیت. رشد در عین حال برای حفظ منافع و حقوق مصرف کنندگان خودرو از افزایش غیرعادی قیمت جلوگیری شد. از این رو فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی سازی قیمت ها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و سایر چالش های اقتصادی – سیاسی کشور می تواند باعث تسهیل در افزایش تولید شود که به کاهش واسطه گری در بازار خودرو کمک کرده و از سوی دیگر منجر به افزایش تولید می شود. به منظور بهبود سهم خودروسازان، افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روز رسانی محصولات برای رقابت در سراسر جهان و افزایش کیفیت محصول امکان پذیر خواهد بود.
شایان ذکر است قیمت خودروهای مونتاژی (CKD) نیز پس از طی همین مراحل متعاقبا اعلام خواهد شد.
absnews