شمارش معکوس برای اولین اتصال دریا به دریا آغاز شده است
ای بی اس نیوز/گیلان به گفته مسئولان استانی و کشوری، طی روزهای آینده شاهد تکمیل خط ریلی رشت – خزر خواهیم بود که با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود و شمارش معکوس برای تکمیل کریدور شمال به جنوب و اتصال خطوط ریلی آغاز شده است. دریای خزر به دریای عرب و خلیج فارس.
پس از افتتاح راه آهن رشت – قزوین، تکمیل خط آهن گیلان در قالب خط ریلی رشت – انزلی – آستارا در دستور کار قرار گرفت چرا که با تکمیل این گذرگاه مهم ترانزیتی، مسیر شمال به جنوب تکمیل می شود. در سراسر کشور است. و در سطح بین المللی برای کشور و استان گیلان بسیار حائز اهمیت است.
راه آهن رشت – خزر بخش مهمی از طرح توسعه راه آهن و حلقه اتصال کریدور شمال – جنوب است که در ادامه و ارتباط با خط ریلی رشت – آستارا می تواند شتابی مضاعف به موتور توسعه اقتصادی گیلان بدهد. و ایران .
عملیات اجرایی پروژه راهآهن رشت – خزر در سال 1384 آغاز شد، اما در فاصله سالهای 1384 تا 1387 تنها 3 درصد پیشرفت داشت و بیشتر کارها از سال 1387 آغاز شد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت آن در حمل و نقل داخلی کالا. و مسافران در استان گیلان; از نظر ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بین المللی و سایر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار است. تاثير گذار. .
پروژه راه آهن رشت – خزر اولین قسمت کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان در بهمن ماه 1400 بود.
پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل راه آهن رشت – خزر و رشت – آستارا در دیدار رئیس جمهور روسیه، آیت الله رئیسی رئیس جمهور در دیدار هیئت دولت، معاون اول خود را مکلف کرد تا در با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند این کریدور را اجرا کنند. ردیابی ترانزیت و تعیین لحظه دقیق شروع و پایان آن بسیار مهم است.
مهرداد بذرپاش در 16 بهمن 1402 ابراز امیدواری کرد که خط ریلی رشت – خزر در فرصت باقیمانده تا پایان سال راه اندازی شود که دریای خزر را به خلیج فارس متصل کرده و اتصال بندر به بندر را فراهم می کند. ، و در زمینه انتقال کالا نقش عملی خواهد داشت.
خط ریلی رشت-کاسپین امکان ترانزیتی و حمل و نقل ترکیبی کالا از روسیه و کشورهای همسایه دریای خزر را فراهم می کند و مطمئنا با بهره برداری از خط ریلی بندر رشت-کاسپین در ماه های آینده، ظرفیت جدیدی ایجاد خواهد شد. برای ایفای نقش در حمل و نقل ترکیبی ایجاد شود. کالاهای خشکی-دریایی در کریدور شمال-جنوب ایجاد می شود.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در 16 بهمن 1402 آخرین روزهای بهره برداری از راه آهن رشت – خزر را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 5.5 کیلومتر عملیات ریل گذاری از ریل باقی مانده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی انجام می شود. این بخش احتمالاً در دهه آینده تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: با افتتاح راه آهن رشت – خزر بسیاری از اهداف تعیین شده برای توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال 1402 محقق می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان سختی اجرای عملیات این پروژه گفت: با توجه به زمین های کشاورزی اطراف پروژه و تقاطع با جاده ها، تقریباً 18 تقاطع و پل بزرگ و 243 پل احداث شد. در امتداد محور ساخته شده است. این تعداد پل و تقاطع در مسیری 37 کیلومتری در پروژه های راهسازی بی نظیر است.
وی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل استان گیلان گفت: در روزهای آینده شاهد تکمیل خط ریلی رشت – خزر خواهیم بود که با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود. با افتتاح این خط ریلی، کریدور شمال به جنوب و دریای خزر به دریای عرب و خلیج فارس متصل می شود.
به گفته عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور، از آبان ماه سال جاری، تکمیل خط ریلی رشت – خزر طبق برنامه ریزی های انجام شده در حال انجام است و منتظر فاز اول این هستیم. راه آهن این پروژه تا پایان سال افتتاح و به مردم تحویل داده می شود.
داود منظور در سفر دی ماه به گیلان و بازدید از پروژه راه آهن رشت – خزر بر لزوم تکمیل هر چه سریعتر این قطعه مهم کریدور شمال – جنوب تاکید کرد و گفت: امیدوارم قسمت باقیمانده نیز اجرایی شود و راه آهن احداث خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای این پروژه با نظارت استاندار گیلان و با حمایت سازمان برنامه و بودجه، افزود: کارهای اصلی خط ریلی رشت – خزر به اتمام رسیده و به نهایی شدن نزدیک هستیم. قدم برداشته و با توجه به تعهد پیمانکار به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.
اسدالله عباسی در ابتدای دی ماه سال جاری در جلسه پیگیری و بررسی اجرای مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور و هیات دولت به گیلان از آمادگی استان برای دور دوم سفر خبر داد. سفر آیت الله دکتر رئیسی و هیئت دولت به استان و تاکید کرد: تمام حمایت های دولت از احداث پروژه خط ریلی رشت – خزر اجرایی شد چرا که این پروژه مهم ترانزیتی و بین المللی باید تا اسفندماه به بهره برداری برسد. .
وی افزود: تا اعلام زمان دقیق سفر دوم رئیس جمهور به گیلان، در نظر داریم عملیات احداث خط ریلی رشت – خزر را به اتمام برسانیم و در این راستا تمام حمایت های خود را در راستای اجرای تعهدات دولت در قبال آن انجام داده ایم. پیمانکار و امیدواریم این پروژه تا پایان سال جاری تکمیل و به دست آیت الله دکتر رئیسی به بهره برداری برسد.
به گفته استاندار گیلان قطعه پایانی خط ریلی رشت – خزر از نظر فنی و برنامه زمان بندی مورد بررسی قرار گرفته و افتتاح آن در عید سیزدهمین دولت انقلاب مردمی به حضور مردم شریف گیلان و ایران خواهد بود. اسلامی.
عباسی با بیان اینکه با راه آهن رشت – خزر ظرفیت بنادر ایران را به 15 میلیون تن خواهیم رساند، افزود: پروژه راه آهن رشت – آستارا را که از قبل آماده شده است، تکمیل می کنیم.
25 کیلومتر مسیر احداث شده است
موسی فکور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در 27 بهمن 1402 در گفت و گو با ای بی اس نیوز از پیشرفت بیش از 90 درصدی پروژه راه آهن رشت – خزر خبر داد و گفت: این پروژه که به اتمام رسیده است. دریای خزر را برای اولین بار به جنوب کشور آورده و خلیج فارس و دریای عرب را به هم متصل می کند.
وی با اشاره به اهمیت اقتصادی پروژه خط ریلی رشت – خزر افزود: این پروژه نه تنها برای گیلان بلکه برای کشور حائز اهمیت است و موجب رشد و بهبود بخش های مختلف اقتصادی به ویژه صادرات و ترانزیت می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه 2 هزار میلیارد تومان برای پروژه راه آهن رشت – خزر اختصاص یافت، گفت: این پروژه 35 کیلومتر طول دارد و تاکنون 29 کیلومتر ریل گذاری و 6 کیلومتر باقی مانده است. در حال اجرا هستند که در صورت مساعد بودن شرایط جوی به سرعت انجام می شود.
فکور با ابراز امیدواری به اتمام این پروژه تا اسفندماه امسال گفت: پیمانکار در حال انجام خاکریزی به حجم 25 هزار مترمکعب است، تمامی پل های مسیر ساخته شده و آماده ریل گذاری هستیم.
انتهای پیام