یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه شاخص جابجایی ریلی مسافر، نفر-کیلومتر است، گفت: محاسبه مسافران برون شهری در آمار حمل و نقل بدون احتساب کیلومترهای طی شده صحیح نیست.
به گزارش ای بی اس نیوز، سیدمیاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه آهن – از شکسته شدن رکورد شش ماهه تاریخ راه آهن در جابجایی مسافران ریلی با عبور از مرز 16 میلیون و 200 هزار نفری و 10 درصدی خبر داد. رشد نسبت به سال گذشته
در همین حال، انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات مرتبط در واکنش به این آمار اعلام کرد که آمارهای 14 سال گذشته نشان میدهد که بیشترین تعداد مسافران مسافربری در سال 1402 جابهجا شده است و شاخص اصلی سنجش عملکرد مسافران است. حمل و نقل (یعنی نفر-کیلومتر) نشان می دهد که عملکرد شش ماهه اول سال جاری در رتبه ششم در 14 سال گذشته قرار دارد.
در عین حال در ماه های اخیر مسافران با کمبود بلیط برای سفر به شهرهای مختلف مواجه هستند. اگرچه این مشکل در ساعات شلوغی بیشتر خود را نشان می دهد، اما شرایط فعلی به گونه ای است که برای خرید بلیط قطار به مقصد مورد نظر باید از هفته ها قبل برنامه ریزی کرد. در غیر این صورت، ممکن است به بلیط دسترسی نداشته باشید.
بیشتر بدانید
ما هیچ بلیطی نداریم!
ما هیچ کمبودی در بلیط قطار نداریم، تقاضا در ساعات اوج مصرف زیاد است
در همین راستا ابوالقاسم سعیدی – از مسئولان سابق حوزه ریلی – در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با تاکید بر اینکه شاخص حمل و نقل ریلی مسافر مسافر-کیلومتر و در بخش بار به ازای هر تن کیلومتر است، گفت: شاخص حمل و نقل ریلی مسافر بر کیلومتر است. شما می توانید تمام قطارها را بین تهران و قم جابه جا کنید. فاصله این دو شهر ۱۵۰ کیلومتر است و یک قطار می تواند ۶ بار در روز این مسیر را طی کند. از سوی دیگر قطار تهران – مشهد مسافت 950 کیلومتری را طی می کند. پس این نمی تواند معیار خوبی باشد.
وی ادامه داد: میانگین مسافت قطارهای حومه ای ما کمتر از 50 کیلومتر و میانگین فاصله قطارهای بین شهری 600 تا 700 کیلومتر است. به عبارت دیگر یک مسافر بین شهری معادل حداقل 12 مسافر برون شهری است و محاسبه مسافران برون شهری در آمار حمل و نقل بدون احتساب کیلومترهای طی شده صحیح نیست.
انتهای پیام