اخبار اقتصادی روز

سیگنال سوخت رکود اقتصادی جهانی



نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی را می توان در بازار جهانی گازوئیل مشاهده کرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، در چین طی هفته های اخیر تعداد کامیون های تردد در بزرگراه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در اروپا، نرخ حق بیمه سوخت دیزل نسبت به قیمت معاملات نفت اخیرا به پایین ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. S&P Global اعلام کرد: در آمریکا، تقاضا در سال 2023 2 درصد کاهش خواهد یافت. به استثنای سال 2020، زمانی که بیشتر اقتصاد برای مدت کوتاهی راکد بود، این کاهش 2 درصدی بزرگترین کاهش مصرف گازوئیل در ایالات متحده از سال 2016 است.

دبنیل چادوری، رئیس بخش سوخت و پالایش ایالات متحده در S&P گفت: «ما یکی از بدترین شرایط اقتصادی در حافظه اخیر را پیش‌بینی می‌کنیم، خارج از بحران مالی 2008-2009 و همه‌گیری کووید.»

هر طور که بخواهید آن را هضم کنید، تقاضا برای سوخت مورد استفاده در ماشین آلات سنگین، از ناوگان حمل و نقل تجاری گرفته تا تجهیزات ساختمانی، در بسیاری از بزرگترین اقتصادهای جهان ضعیف شده است. این کاهش تقاضا به‌عنوان اولین نشانه از ضعیف‌تر شدن فعالیت‌های صنعتی و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود و نگرانی از رکود را در بین ناظران افزایش می‌دهد.

بن آیرز، اقتصاددان ارشد در Nationwide Economics، گفت: «تقاضای گازوئیل می‌تواند به عنوان شاخص اصلی رشد کلی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا نشانه اولیه کاهش هزینه‌های خانوار است. پیش‌بینی کاهش تقاضای دیزل با خطر فزاینده رکود در کل اقتصاد مطابقت دارد.

دیزل پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که تجارت را مختل کرد به جذاب ترین سوخت جهان تبدیل شده بود، اما اکنون قیمت گازوئیل به شدت کاهش یافته است زیرا بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از قرار گرفتن در جاده های پر دست انداز بیم دارند. اقتصاددانان می گویند: 65 درصد احتمال رکود اقتصادی در آمریکا و 49 درصد احتمال رکود اقتصادی در اروپا در سال آینده وجود دارد. در چین، این خطر کمتر است، اما احیای اقتصاد این کشور پس از محدودیت‌های شدید مرتبط با کووید-19 همچنان نیازمند بهبود قابل توجهی در اعتماد مصرف‌کننده است.

بخش عمده ای از کاهش تقاضای دیزل را می توان به حمل و نقل جاده ای نسبت داد که حدود 60 درصد از گازوئیل در چین و بیش از 70 درصد از گازوئیل در ایالات متحده مصرف می کند. بر اساس آماری که توسط وزارت حمل و نقل چین تهیه شده است، تعداد کامیون هایی که در بزرگراه های چین تردد کرده اند در هفته منتهی به 9 آوریل 8 درصد کاهش یافته است. بر اساس داده های Oilchem، ذخایر تجاری دیزل در سراسر چین، به استثنای پالایشگاه های دولتی، در اوایل آوریل به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید.

طبق یک نظرسنجی خصوصی، کاهش تقاضا به دنبال کاهش غیرمنتظره فعالیت‌های تولیدی چین در ماه مارس است که منجر به کاهش شاخص‌های کارخانه‌ها در آسیا شد. دافنه هو، تحلیلگر ارشد در وود مکنزی ریسرچ، گفت: «بازارهای نوظهور در منطقه، از جمله اندونزی، که دولت آن شروع به کاهش یارانه‌های سوخت کرده است، با کاهش رشد تقاضای ضعیف‌تری را شاهد هستند. وضعیت مشابهی در سایر نقاط جهان رخ می دهد.

کوین وسلز، تحلیلگر ارشد فرآورده های نفتی در Energy Aspects، گفت: تقاضای اروپا در زمستان به دلیل کاهش تقاضای گرمایش ضعیف بوده است و استرس های کلان چشم انداز تقاضا را تیره کرده است.

باب کاستلو، اقتصاددان ارشد گروه صنعتی انجمن های حمل و نقل آمریکا، گفت: “در ایالات متحده، مصرف کامیون و متعاقبا مصرف گازوئیل تحت تاثیر کاهش تولید کارخانه، مسکن ساخت و ساز و خرده فروشانی که با موجودی بالا کار می کنند، قرار گرفته است.” به گفته شرکت اطلاعات زنجیره تامین FreightWaves، حجم بار کامیون ها در ماه مارس به پایین ترین حد فصلی در پنج سال گذشته رسید.

ریشه کاهش حمل‌ونقل در آمریکا تغییر عادات هزینه‌های مصرف‌کننده است: جریان پیوسته سفارش‌های آنلاین جای خود را به تعطیلات و تجربیات کاهش استرس در طول همه‌گیری کووید-19 داده است. 19.

از آنجایی که تورم بر بودجه خانوارها فشار می آورد، اولین چیزهایی که مردم از خرید منصرف می شوند، مواردی است که در صنعت حمل و نقل به عنوان محموله های با حجم بالا یا کالاهای بسته بندی مصرفی ارزان مانند نوشابه شناخته می شوند. .

کریگ فولر، مدیر عامل شرکت Freightviews می گوید: هر زمان که مصرف کنندگان به دلیل تورم تحت فشار قرار می گیرند، کالاهای ارزان تری که در حجم زیادی حمل می شوند تحت تأثیر قرار می گیرند. تصمیمات فردی، مانند کنار گذاشتن خرید نوشابه‌های گازدار، یک اثر کلان را به همراه دارد که حجم کلی کالاهای در گردش در اقتصاد را کاهش می‌دهد.

کاهش تقاضای گازوئیل در آمریکا به ویژه در کرانه باختری، جایی که اخراج گسترده فناوری و بحران رو به رشد بانکی آن منطقه را تحت فشار مالی قرار داده است، قابل توجه بوده است. بر اساس گزارش Chowdhury از S&P، انتظار می رود در ساحل غربی، تقاضای دیزل امسال 5 درصد کاهش یابد که بیش از دو برابر میانگین ملی است.

واردات کانتینر ایالات متحده، که به عنوان معیاری برای مصرف دیزل توسط کامیون ها و قطارها در سراسر کشور استفاده می شود، نیز کاهش یافت. در لس‌آنجلس، محموله‌های وارداتی به پایین‌ترین سطح خود از مارس 2020 رسیده است. طبق آماری که توسط آژانس ردیابی شده است، ظرفیت کانتینری در بنادر بزرگ چین که در وهله اول بسیاری از این محموله‌ها را حمل می‌کنند، در طول هفته 5 درصد کاهش یافت. وزارت حمل و نقل چین

البته اوضاع چندان هم تیره نیست. به گفته جانیو شاه، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، تقاضای اروپا برای گازوئیل با سولفور بسیار کم بین مارس و ژوئیه تقریباً 9 درصد افزایش خواهد یافت که ناشی از سفر تابستانی است. انتظار می‌رود مقامات فرانسوی که میلیون‌ها بشکه فرآورده‌های نفتی را در پاسخ به اعتصابات گسترده آزاد کردند، در نهایت ذخایر استراتژیک خود را دوباره پر کنند.

به گزارش بلومبرگ، اما در ایالات متحده، بدون محرک های دولتی برای تحریک اقتصاد، مدیرعامل FreightWave انتظار دارد تقاضای دیزل به زودی بهبود یابد. تقاضای گازوئیل با تقاضای بنزین متفاوت است، جایی که قیمت های بالاتر رانندگان را از پمپ بنزین ها دور می کند و سوخت ارزان باعث بازگشت آنها می شود. مردم محصولات را جابجا نمی کنند فقط به این دلیل که حمل و نقل آن ارزان است، حمل و نقل آن ارزان است. آنها این کار را انجام می دهند زیرا شخصی در طرف مقابل وجود دارد که سفارش داده است و برای دریافت آن حضور دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *