در پی انتشار اطلاعاتی مبنی بر لغو سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت لغو سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را تکذیب کرد و از برنامه ریزی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در تولید و تولید خبر داد. بازار خودرو
به گزارش ای بی اس نیوز، از عصر دیروز (عصر پنجشنبه) با پخش کلیپی در اخبار تلویزیون کشور، اخباری مبنی بر حذف سامانه یکپارچه از خودروها به گوش می رسد که بر این اساس، هر چند این مسئول این وزارتخانه سازمان امنیت تاکید میکند که خودروها به صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان ارائه میشوند، اما ارائه به صورت یک سیستم یکپارچه خواهد بود و تنها مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر از طریق ایمیل به درگاه پرداخت خودروساز هدایت خواهد شد. سایت سیستم فقط از قرعه کشی دورهمی خبری نیست; اما برخی تخلفات رسانه ای منجر به حذف کامل سیستم یکپارچه شد.
در این رابطه، منوچهر لقیقی – معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست – در گفت وگو با ای بی اس نیوز.وی ضمن تکذیب حذف سامانه یکپارچه گفت: ایجاد شفافیت، توزیع عادلانه و ارتقای رضایت مصرف کنندگان، نظارت بر عرضه و تقاضا و همچنین تنظیم بازار از جمله دستاوردها و کارکردهای سامانه تخصیص یکپارچه خودرو است که اجرا می شود. با همکاری شورای رقابت، نهاد حمایتی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع حملونقل وزارت حراست و خودروسازی شرکتهای صنعت اخذ شد.
وی یادآور شد: عرضه به صورت قطره چکانی خودرو، عدم امکان ایجاد رویه واحد برای خودروسازان و تخصیص گزینشی خودرو به گروه خاصی از مشتریان بخش خصوصی، ناتوانی در کنترل روند فروش خودروسازان بر اساس مجوزهای صادر شده، عدم اجرای دقیق استانداردهای تعیین شده از سوی کمیته خودرو در خصوص واگذاری (مانند کنترل اطلاعات هویتی) و به طور کلی عدم اجرای شفاف اجرای فرآیند تخصیص خودرو در سال های اخیر که با نبود ضمانت اجرایی لازم، روند کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت را مختل کرده بود.
معاون صنعت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این در حالی است که چند شرکت خصوصی در صنعت خودرو اقدام به فروش محصولات کرده و در موعد مقرر به مشتریان تحویل نداده اند که نارضایتی گسترده خریداران را در پی داشته است. و گاه شکایت برای این شرکت ها. بر این اساس از اواخر دهه 1400 با تذکرات و واکنش های متعدد نهادهای قضایی و نظارتی منجر به ابلاغ بخشنامه هشت ماده ای ریاست جمهوری با تاکید بر ایجاد شفافیت، افزایش رضایتمندی مردم و بهبود وضعیت کشور شد. صنعت خودرو؛ بنابراین، پس از آن وزارت ایمنی مجبور شد سامانه ای برای نظارت بر عرضه و تقاضا ایجاد کند تا هر خودروساز بر اساس قطعات خریداری شده اقدام به فروش کند.
لگی اضافه کرد: بنابراین بر اساس دستور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل وقت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دستور انجام تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط این سازمان را دریافت کرد و همه خودروسازان باید هر خودرویی را با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تهیه کند. قرعه کشی فقط از طریق سیستم متمرکز انجام شود تا ضمن ایجاد شفافیت مطلوب، امکان عرضه عادلانه تری برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.
مزایای خرید از طریق یک سیستم یکپارچه
معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: سیاست گذاری و عرضه محصول خودروسازان تحت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به منظور ارتقای رضایت مصرف کنندگان و تنظیم بازار می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:
1- تخصیص عادلانه خودرو
2- افزایش امکان دسترسی به مصرف کنندگان به گونه ای که در آخرین نسخه یکی از خودروسازان ملی (قبل از انتشار به عنوان یک سیستم یکپارچه) 11.5 میلیون نفر برای آزادسازی 50000 خودرو ثبت نام کردند! در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو، تعداد ثبت نام محصولات این خودروساز به سه میلیون و 600 هزار خودرو در 100 هزار دستگاه عرضه کاهش یافت و به عبارتی، احتمال دسترسی مصرف کنندگان به یک خودرو برای یک محصول محبوب از یک خودروساز داخلی هشت برابر شده است..
3- شفاف سازی و ایجاد یک رویه خرید واحد برای تمامی خودروسازان
4- حل مشکل dropshipping sourcing مهندسی عرضه خودرو یا عرضه خودرو در بازارهای غیر شفاف توسط خودروسازان.
5- شفافیت در اعلام لیست رزرو در سامانه به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از این لیست
6- افزایش تنوع و انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه
در ادامه معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در پی ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اجرای سه نوبت فرآیند قرعه کشی در این بستر متمرکز و تعادل عرضه و تقاضا در بازار پایان سال 1401 با گذشت “قرعه کشی”، روند “نوبت سازی” که یکی از سازوکارهای مجرب دنیا در زمینه فروش خودرو است، در اوایل سال 1402 با دو مناقصه برای خودروسازان تاسیس شد.
وی با اشاره به تکالیف قانونی «دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری» شورای رقابت که از بهمن ماه سال گذشته لازم الاجرا شد، گفت: در این بخشنامه خودروسازان موظفند ماهانه طرح تولید را در ابتدای سال جاری به شورای رقابت ارائه کنند. هر سال و وزارتخانه باید سکوت کند. همچنین این وزارتخانه به طور مستمر بر میزان دستیابی به طرح تولید نظارت دارد و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات و چالش های دستیابی به طرح تولید را به شورای رقابت اعلام می کند. همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستمر بر وضعیت عرضه و تعهدات خودروسازان نظارت و گزارش مذکور را به شورای رقابت ارائه می کند.
وی افزود: شورای رقابت به منظور ارتقای رقابت پذیری و تنظیم عرضه خودرو، هر ساله میزان و نوع واردات خودرو را با همکاری وزارت امنیت تعیین می کند. ضمناً هرگونه تغییر قیمت خودرو به دلیل نصب آپشن یا قطعات غیر اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) باید به سازمان پشتیبانی اطلاع داده شود و تأثیر آن بر قیمت به شورای رقابت اعلام شود. تایید و ابلاغ.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت حمل و نقل اعلام کرد: بر اساس این دستورالعمل، عرضه کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اقدام به ثبت نام و فروش خودرو می کنند و عرضه کنندگان حق پیش فروش خودرو را نخواهند داشت.خودروهایی که قیمت آنها مشخص نشده است. تعیین شده است.
این مقام صنعتی گفت: اکنون پس از ایجاد شفافیت، افزایش رضایتمندی و آرامش مردم در بازار خودرو کشور که با طی سه نوبت قرعه کشی و دو نوبت نامزدی محقق شد. سیستم یکپارچه تخصیص خودرو به اهداف اصلاحی خود دست یافته استابراز امیدواری کرد: با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده و حذف مکانیسم قیمت گذاری توسط شورا، در آینده، این سیستم تنها برای نظارت بر رعایت تعهدات خودروسازان در قبال مشتریان کار خواهد کرد. و دیگر نقشی در فروش یا قرار ملاقات ندارند.
وی تصریح کرد: این سامانه همچنین به عنوان بستر اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر نظارت بر رعایت تعهدات خودروسازان، نقشهای دیگری مانند «نظارت بر سبد مصرف سوخت در صنعت خودرو» را نیز ایفا میکند. ، “تعیین تقسیم بندی بازار برای برنامه ریزی”. همچنین «تولید و واردات» و…
روگی تاکید کرد: با توجه به افزایش تولید خودرو در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین اجرای فاز دوم تخصیص خودرو از ظرفیت های خالی و عدم تکمیل ظرفیت های موجود. شرکتهای معین صنعت خودرو در چارچوب اجرای مصوبات کارگروه رقابت خودروی شورا و با هدف تسهیل شرایط متقاضیان ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و با مشخصات کاربری، به نشانیهای مختلف. در فواصل زمانی معین تا پایان سال ظرفیت های خالی موجود خودروسازان در شرایط جدید و از طریق سامانه مجددا عرضه می شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت حمل و نقل صمت گفت: متقاضیانی که در دوره دوم سامانه تخصیص یکپارچه خودرو بر اساس نوبت انتظار هیچ نوع خودرویی دریافت نکرده اند و همچنین متقاضیان با موعد تحویل ۱۴۰۳ در صورت تمایل به دریافت خودرو سه ماه زودتر از اعلام فصل، تا پایان سال 1402 می توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از بین محصولات اعلام شده خودرو، در فراخوان هایی که اعلام می شود، محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنند. تولیدکنندگان در برنامه های عادی فروش خود، حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده را انجام می دهند.
وی همچنین به برنامه های کلی وزارت امنیت برای تسهیل فضای کسب و کار شرکت های خودروسازی و قطعه سازی برای افزایش تولید و عرضه خودرو، ارتقای کیفیت، خدمات پس از فروش، صادرات، یکپارچه سازی ارائه خدمات حاکمیتی، تامین ارز و تولید اشاره کرد. ورودیها و پایهای برای رقابتپذیری صنعت خودرو و بهبود رضایت مصرفکنندگان است.
گفتنی است طرح یکپارچه عرضه ملی خودرو بر اساس نوبت دهی با هدف تامین گسترده و شفاف عرضه خودروهای ملی با توجه به روند افزایش و تثبیت تردد از ابتدای سال جاری اجرایی شد. از ماشین ها تولید و همچنین برنامه ریزی انجام شده برای افزایش مداوم تولید؛ از این پس، با توجه به ظرفیت های خالی شرکت های صنعت خودرو اعلام شده در سامانه، تخصیص خودرو در بازه های زمانی مختلف تا پایان سال جاری انجام می شود.
انتهای پیام