یک کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه طی دو سال گذشته شاهد تغییر در ارتباطات ترانزیتی با روسیه بوده ایم، گفت: زمانی شاهد تغییر در بخش ترانزیتی خواهیم بود که تناژ عبوری از ایران افزایش قابل توجهی داشته باشد. .
علی ضیایی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، موضوع ارتباط با کشورهای همسایه را بسیار مهم دانست و گفت: در بحث ترانزیت، بحث ارتباطات بین المللی بستری است که دولت ها ارائه می دهند، اما بخش خصوصی باید نقش آفرینی کند. در این بسترها و اینکه دولت ها به تنهایی تعیین کننده هستند، درست نیست.
وی با اشاره به اینکه تأثیر دولت ها در این موضوع نیز متفاوت است، گفت: در کشورهای مختلف بسته به میزان حاکمیت دولت بر بخش خصوصی، تأثیر آنها نیز متفاوت است. از سوی دیگر عوامل خارجی مانند تحریم ها، تاثیر این پارامترهای خارجی بر شرکت های خصوصی مختلف، میزان تعامل آنها با ایران یا آمریکا وجود دارد که همه اینها تعیین کننده خواهد بود.
انتظار می رود تناژ ترانزیت ایران افزایش یابد
این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه طی دو سال گذشته شاهد توسعه ارتباطات ترانزیتی با روسیه بوده ایم، افزود: البته این توسعه هنوز در حوزه ترانزیت به طور کامل محقق نشده است. زمانی شاهد تحول در بخش ترانزیت خواهیم بود که تناژ ترانزیت از ایران به میزان قابل توجهی افزایش یابد. که تاکنون این اتفاق نیفتاده و ترانزیت ما از روسیه هنوز به یک میلیون تن نرسیده است. حداقل سال گذشته و همزمان با سال اول جنگ در اوکراین.
بیشتر بدانید
قطار باری روسیه به عربستان وارد ایران شد
قطار روسیه – عربستان وارد بندرعباس شد
ضیایی خاطرنشان کرد: با وجود این ارتباطات ترانزیتی ما بسیار افزایش یافته، مذاکرات ما افزایش یافته، شرکت در نمایشگاه ها و حضور مجتمع های ترانزیتی و حمل و نقل دو کشور در خاک یکدیگر، در رویدادها و نشست های مشترک یکدیگر افزایش یافته است. و کم کم شاهد ورود کالاهای روسی به ایران هستیم.
وی با بیان اینکه برخی از شرکت های خصوصی روسی همچنان به تحریم کشور خود اعتقادی ندارند، افزود: به نظر می رسد این شرکت ها هنوز به تهدیدات ژئوپلیتیکی اعتقادی ندارند و نسبت به آنها احساسی ندارند و دولت ها به این سوال توجه بیشتری دارند. به همین دلیل است که دولت روسیه تا حد زیادی عمل کرده و دنبال کرده است و شرکت های خصوصی به تدریج وارد این عرصه می شوند. حتی اگر مسیری که ایران طی کرده تا کنون برایشان ناشناخته بود.
تاثیر تحولات روابط بینالملل عربستان
این کارشناس حمل و نقل با اشاره به تحولات دو سال گذشته در روابط بین الملل عربستان گفت: این موضوع برخی معادلات را تحت تاثیر قرار داده است. سال گذشته انتظار نداشتیم کالاهای عربستان از ایران عبور کند. اما اکنون این اتفاق افتاده است و حتی نفوذ دولت سعودی تا حدودی قابل مشاهده است. زیرا او سیاست آونگی را دنبال می کرد و با بلوک شرق و همچنین با بلوک غرب به صورت آونگی معامله می کرد.
ضیایی با بیان اینکه محصولی که به تازگی از ایران عبور کرده، محصول آزمایشی بوده است، افزود: این محصول به اصطلاح جاده ای بوده که برای اولین بار از ایران عبور کرده و پیش از این سابقه نداشته است. مسیرکلا فقط جنبه آزمایشی و تشریفاتی دارد; اگر جریان ترانزیتی بین این دو مسیر برقرار شود و کریدور به حجم تجاری قابل توجیه و قابل قبولی برسد و این کریدور در این مسیر تثبیت شود، می توان گفت که کریدور بین عربستان سعودی و روسیه یا دو کشور از خاک ایران تشکیل شده است. . . .
وی با بیان اینکه آزمون عربستان و روسیه موفقیت آمیز بود، گفت: در این آزمون بخش خصوصی نقش خوبی در ایران داشت. مجموعه های دولتی نیز در کار بودند. ما در حال حاضر توجه بیشتری به آزمایش کننده ها داریم. در حالی که قبل از این، توجه زیادی به آزمایش کننده ها نمی شد. حال باید دید بازخورد سه طرف فروشنده، گیرنده و واسطه چگونه خواهد بود و آیا نتیجه گیری منجر به تثبیت این کریدور می شود یا خیر؟
انتهای پیام