پس از انتشار عکسی از پارکینگ ایران خودرو در شبکه های اجتماعی، این خودروساز افزایش تعداد خودروهای موجود را ناشی از تمدید روند صدور مجوز شماره گذاری توسط سازمان استاندارد دانست.
این در حالی است که مالک تمامی خودروهای موجود مشخص است و اسناد مالکیت آنها نیز صادر شده است و تاخیر در شماره گذاری و تحویل خودروها قطعا هزینه هایی مانند جریمه تاخیر در تحویل یا توقف در پارکینگ را افزایش می دهد. برای ایران خودرو زیاد است.
از سوی دیگر خودروسازان موظف به اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های ذیربط هستند. از جمله استانداردها و محیط زیست است و تاخیر تنها یک روزه در این فرآیند باعث انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می شود که در گروه صنعتی ایرانیان خودرو دو هزار دستگاه است.
در حال حاضر مجوز سازمان محیط زیست تمدید شده و پس از دریافت مجوز از سازمان استاندارد و اطلاع پلیس راهنمایی و رانندگی، شماره گذاری محصولات از سر گرفته می شود تا طرح مشکوک به احتکار موضوعیت نداشته باشد.
بر این اساس؛ 20 مهرماه سال گذشته، مدیرکل دفتر حمل و نقل و صنایع ماشین آلات سازمان ملی استاندارد در بازدید از پارکینگ های خودروسازان بزرگ کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: در پارکینگ ایران خودرو خودروهای رانا، پژو پارس، دانا و تارا وجود دارد که همگی دارای تاییدیه استاندارد بوده و برای تحویل به مشتری مشکلی ندارند.
به گفته آقای انگورج; رسوب خودروها در پارکینگ به خودرو آسیب می رساند، قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین رنگ خودرو آسیب می بیند.
رئيس سازمان سركوب دولت در دي ماه 1402 از پاركينگ ايران خودرو و دپوي خودروهاي آن شركت كه بيشتر دنا پلاس بود بازديد كرد. او بر آزادی فوری خود اصرار داشت.
کارشناسان بر این باورند که برخی خودروسازان به دلیل قیمتگذاری اجباری در زمان تولید و بایگانی خودرو به بهانه استاندارد که دلالت بر انتشار تصاویر آن در فضای مجازی و ورود دستگاههای نظارتی دارد، اقدام به افزایش قیمتها کردند. روند ترخیص و عرضه خودرو از گمرک را برای مدتی به حالت عادی برمی گرداند.