سوخت بیشتری به صنایع و نیروگاه ها رساندیم/ بنزین عامل آلودگی هوا نیست
سالاری در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز مبنی بر کیفیت بنزین و اینکه آیا می توان آن را عامل آلودگی دانست، گفت: خیر، کیفیت همه محموله هایی که وجود دارد طبق استانداردها و سایر مجموعه ها خوب است.
سالاری با بیان اینکه اکتان زیر 87 در کشور توزیع نمی شود، گفت: در حال حاضر سوپر بنزین در کشور موجود است که تولید آن آغاز شده و از ابتدای هفته جاری در بنزین تهران عرضه می شود. ایستگاه های فوق العاده”.
وی در پاسخ به این سوال که آیا LPG در سبد سوخت قرار می گیرد، گفت: این موضوع در حال حاضر در آیین نامه لحاظ نشده است.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به عرضه فوق العاده بنزین گفت: در هر منطقه استان چهار تا پنج جایگاه را تجهیز کرده ایم.
سالاری با بیان اینکه گازوئیل در حمل و نقل عمومی استفاده می شود ادامه داد: مصرف گازوئیل در فصل زمستان بستگی به شرایط دارد و به طور میانگین مصرف گازوئیل پارسال نزدیک به 10 میلیارد لیتر بوده و امسال نیز همین میزان پیش بینی می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: میزان سوخت تحویلی نیروگاه ها و صنایع کاهش نیافته و حتی سوخت بیشتری نیز به آنها تحویل می شود.
به گفته وی، تخصیص سوخت نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، سوخت بیشتری را به میادین گاز و مایع تحویل داده ایم. وی افزود: گاز تقریباً در حد پارسال بوده و در برخی موارد تا نیم تا یک درصد هم رسیده است. در بخش نقدی تقریباً 18 تا 20 درصد افزایش تخصیص داشتیم، در بخش صنعت نیز وضعیت به همین منوال بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در حوزه بنزین، بنزین معمولی و بنزین یورو تقریباً تمام استانداردهای زیست محیطی را دارند و تنها انحراف آن اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو است.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت بنزین را برای افزایش تولید کاهش دادید، گفت: کیفیت بنزین کاهش نیافته است.
کیفیت بنزین کاهش نیافته است
انتهای پیام
توزیع سوپر بنزین آغاز شد
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، اگر تمهیداتی برای مهاجرت نقشه ها اندیشیده شود و نظارت های بیشتری انجام شود، این مغایرت ها نیز کاهش می یابد.
وی افزود: 200 تا 220 میلیون مترمکعب گاز به صفر اختصاص داده ایم که این رقم به کمتر از 100 میلیون نرسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می کنید؟ وی پاسخ داد: بنزین از پتروشیمی دریافت نمی شود و پتروشیمی اصلا بنزین تولید نمی کند، ریفرمیت پتروشیمی شبیه پالایشگاه ها است و بسیاری از پتروشیمی ها در فصول خاصی این ریفرمیت را صادر می کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، جلیل سالاری امروز در حاشیه مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل فرآورده های نفتی کشور در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر تخصیص گاز و سوخت مایع به نیروگاه ها گفت: صنایع : در صورتی که میزان مصرف با توجه به شرایط دمایی کشور تغییر کند، میزان تخصیص متفاوت خواهد بود، با کاهش میزان مصرف در محدوده خانوار، به منطقه نیروگاه اختصاص می یابد.
پتروشیمی ها بنزین تولید نمی کنند
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: حجم زیاد گاز بخاری ها نیز از عوامل بزرگ آلودگی شهر است، بحث آلودگی مربوط به گاز طبیعی است. در حوزه بنزین و CNG نیز شرایط به همین منوال است: در تهران روزانه نزدیک به 20 تا 25 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف می شود که رقم قابل توجهی است. علاوه بر این، لاستیک خودرو، لنت خودرو و سایر موارد مشابه نیز در ایجاد آلودگی نقش دارند.
وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر تولید و مصرف بنزین برابر است، گفت: انحرافاتی مانند قاچاق صورت می گیرد و در این زمینه باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم بنزین و هم نفت و گاز مدیریت شود تا بتوانیم انرژی پایدار را تامین کنیم.
در حال حاضر گاز مایع در مقررات گنجانده نشده است
سالاری با اشاره به میزان قاچاق بنزین و گازوئیل گفت: میزان قاچاق متفاوت است و در شرایط فعلی شش تا هفت میلیون گازوئیل و چهار تا پنج میلیون بنزین قاچاق می شود که رقم قابل توجهی است.
وی در پاسخ به این سوال که اگر میزان عدم تعادل به همین منوال ادامه پیدا کند واردکننده بنزین می شویم، ادامه داد: در حال حاضر عدم تعادل در بنزین نداریم اما باید مدیریت شود تا این اتفاق نیفتد. رسیدن امروزه در بخش گاز تلاطم به وجود آمده است زیرا بخش خانگی مصرف غیرقابل پیش بینی دارد که باید در بحث مدیریت مصرف در این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: اگر بهرهوری اتفاق نیفتد، حتی اگر تمام انرژی کشور به تولید تبدیل شود، این پاسخی نیست. وی گفت: در حوزه خودروسازی سالانه یک میلیون خودرو تولید می شود و به بحث اسقاط توجهی نمی شود. در شرایطی هستیم که باید ناوگان فرسوده را از رده خارج کنیم و سوخت خودروها را بهینه کنیم.