سه صحنه مهم از یک خودروی ایرانی در سال گذشته
همه این بی نظمی ها کافی بود تا رهبر معظم انقلاب یک بار برای همیشه وارد موضوع خودرو شوند و به مسئولان گوشزد کنند که حداقل چیزی که تولید می کنند «ملی» نیست و به عبارتی توقع تولید داخلشان برآورده نشده است. . مقام معظم رهبری در بهمن 1400 می فرمایند: «متاسفانه در برخی از تولیدات ملی به کیفیت توجه نمی شود، این خیلی بد است.» این همه حمایت در طول سالیان سال از صنعت خودروسازی کشور شده است. خب کیفیت ماشین خوب نیست، مردم ناراضی هستند و حق با مردم هستند، یعنی اعتراض مردمی موجه است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند.»
absnews
شاید این تاخیر باعث شد تا مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو، تولید کننده این ایربگ را مقصر بداند. بهانه دیگری با این عنوان اضافه شد که در کشور ما تست تصادف وجود ندارد، پس توپ به زمین سازمان استاندارد پرتاب می شود. مشکل اینجاست که خودروسازان برای دریافت گواهینامه معتبر باید خودروها را به خارج از کشور بفرستند و پس از دریافت گواهینامه، آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند. به نظر می رسد که این اتفاق نیفتاده و هنوز هم رخ نمی دهد.
سخنان رئیس مجلس یازدهم در همان هفته نظرسنجی بسیار شبیه بود. “همه مدیران شرکتی مانند ایران خودرو – زمانی که تنها 6 درصد سهام آن متعلق به دولت است – توسط دولت منصوب می شوند. وقتی مدیریت از جیب خود خرج نمی کند و فقط مدیریت می کند.” باعث ایجاد بدهی برای مردم می شود. خزانه داری.”
حداقل پنج تن از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص موضع گیری کرده اند. فرهاد طهماسبی از احتمال برخورد قانونی خبر داد و سیدعلی موسوی از لزوم رسیدگی به خودروی ایرانی گفت. روح الله عباسپور مدعی شد در سه دوره گذشته مجلس گزارشی درباره ارزیابی کیفیت خودروی ایرانی برای خواندن در صحن علنی به مجلس ارائه نکرده اند. سید جواد حسینی کیا همچنین از ورود نهایی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی در تصادف زنجیره ای بهبهان خبر داد. همه این اظهارات برای این بود که اتفاقی نیفتد. آخرین موضوعی که رسانه ها به آن پرداختند همین وعده معاینه بود.
خودروی ایرانی با همه فراز و نشیب هایش در سال 1400 سه خط اصلی داشت. خصوصی سازی و اختلاف نظر دولت و مجلس، کیفیت خودروهای ایرانی و البته بحث واردات.
با اعلام وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت قرعه کشی خودرو در سال 1401 و البته با وجود بدهی های سنگین ذکر شده، خودروسازانی که مدعی هستند از عرضه خودروهای ثبت نامی رنج می برند، در آذرماه امسال کمپین «ایران -دوشنبه های خودکار و سه شنبه های سایپایی راه اندازی شد. سریعتر منتشر شود. البته یارانه ملی خودروها نیز در برخی موارد به 160 میلیون تومان افزایش یافته است. مثل فروش چند قدمی ماشین هایما.
دومین سکانس وحشتناک یک خودروی داخلی ایرانی کیفیت این محصول است که باعث ایجاد حاشیه شده است. مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس از تصادف بیش از 50 دستگاه خودرو در محور بهبهان – رامهرمز در 29 آذرماه خبر داد و گفت: 5 کشته و 41 مجروح آخرین آمار مصدومان تصادف کانال بهبهان است. حادثه ای تلخ که سر و صدای ترافیک را بیشتر و بیشتر کرد. صدای بلندی که خودروی ملی را «تانک مرگ» می خواند. دلیل بالا بودن تعداد قربانیان یک چیز بود، باز نشدن ایربگ ها.
با این وجود نگرانی ها در خصوص تحقق واردات خودرو همچنان ادامه دارد. سوالات متداول دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، این موضوع را روشن می کند. «آیا کشور یک شبه از وضعیت بحرانی و سخت پولی خارج شده است؟ ما از آزادسازی واردات به نفع مردم و برای خروج از چنگ خودروسازان که به آرزوی همگان تبدیل شده است استقبال می کنیم، اما سوال اینجاست که چگونه مشکلات به سرعت حل می شود؟ اگر واردات آزاد شود، انحصار مطلق بازار خودرو شکسته خواهد شد. فن آوری های جدید وارد می شوند، در طول حوادثی مانند حادثه اخیر، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بسیار کاهش می یابد. اما بعید است در هیئت دولت تصویب شود و در مجلس نهایی نشود. از طرح و قانون اولیه واردات خودرو که در سال 1397 به مجلس رفت و توسط شورای نگهبان بازگردانده شد تا آخرین طرح وی که با مخالفت شورای فرصت مواجه شد، مخالفت هایی با اصول و کلیات اصلی واردات وجود دارد. حتی اگر تصویب شود، دولت آن را اجرا نمی کند. اگر تغییری صورت نگرفت چگونه می خواهند این شماره را ارائه کنند؟
سکانس سوم از وضعیت ماشین در سال 1400، مرتبط با موضوع واردات. در اسفندماه 1400 نماینده مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه سال آینده پس از بحث و بررسی فراوان مجوز واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری را برای سال 1401 به دولت دادند. طرح واردات خودرو را تغییر داد و به شورای نگهبان فرستاد. این طرح که به دلیل عدم تعهد پولی کشور مشروط به اصلاحیه اول بود، از سوی شورای نگهبان نادرست و غیرشفاف ارزیابی شد. برخی این شرایط را غیرواقعی میدانستند، در حالی که برخی دیگر آن را صرفاً انگیزهای برای صادرکنندگان قطعات میدانستند.
به همین منظور در لایحه پیشنهادی دولت، واردات خودرو در بخش های درآمدی وجود داشت. نکته مهم اما این بود که با درخواست بانک مرکزی شرط واردات بدون انتقال ارز حذف شد. نمایندگان کمیسیون طالق همچنین دولت را قادر به تامین مالی شبکه ریلی کشور، احداث راه آهن مورد نیاز و تکمیل پروژه های نیمه تمام راه آهن و راه سازی و بخش فرهنگ و توسعه با اولویت مناطق محروم و روستایی کردند. نقاط داغ در جاده ها و بهبود مدیریت ناوگان حمل و نقل در واردات خودروهای سواری مطابق با سیاست های کلان جمهوری اسلامی، ارز غیرقابل صادرات (خود یا غیر) تحت نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی و اشخاص حقوقی در سال 1401 50000 واگن سواری و 10000 ماشین آلات سنگین مین و راه آهن، کامیون، اتوبوس خارج و داخل شهر، تریلر، تریلر یخچال دار، واگن، واگن یخچال دار با ورودیه مصوب هیات وزیران. سقف درآمد این بخش 600 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.
تناقضی که برخی کارشناسان به آن اشاره می کنند این است که حراج خودروهای داخلی در شرایطی است که هر روز تعداد بدهی های خودروسازان باورنکردنی می شود. 85 هزار میلیارد تومان. این رقم را رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1400 در جلسه ای با استناد به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد. قالیباف گفت: اگر امروز اقتصاد ما راکد و بحران زده بود، قبل از تحریم ها با دولت مشکل داشتیم.
حسین قربان زاده در خصوص خصوصی سازی مدعی شد که امکان واگذاری باقی مانده سهام دو شرکت خودروسازی وجود ندارد زیرا حدود 5 درصد از سهام ایران خودرو و حدود 17 درصد از سهام دولت در سایپا امن است، بنابراین این اوراق بهادار است. ابتدا باید آزاد شود تا امکان انتقال فراهم شود. دقایقی پس از این اظهارات، رئیس کمیسیون صنایع مجلس ضمن درخواست از رئیس جمهور برای بازدید از واحدهای تولیدی خودروهای سواری، گفت: بخش خصوصی به زودی به دستور رئیس جمهور عمل خواهد کرد. رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی را مساوی بداند.
به گزارش ای بی اس نیوز، اولین فیلم وحشتناک از خودروی ایرانی اعتقاد بر این است که یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری ها در سال 1400 ثبت نام خودروی ایرانی بوده است. یارانه دهها میلیونی خودروهای ایرانی برای دارندگان مجوز اما ماشین نداشتند. با این حال، اگر وارد این “لاتاری” شوید و برنده شوید، می توانید تقریباً با نیمی از قیمت بازار صاحب یک ماشین شوید و یک شبه پول خود را دو برابر کنید.
سال 1400 سال شلوغی برای بازار داخلی خودرو بود. سالی که البته اختلافات فزاینده بین مجلس و دولت بر سر خصوصی سازی را برجسته کرد. پس از سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم به شرکت ایران خودرو، نشست خبری تخصصی با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس، رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس صنایع برگزار شد. کمیسیون سازمان توسعه و نوسازی ایران در این جلسه به اصطلاح آب پاک را روی دست مردم ریخت.