سه زوایای دستیابی به پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
انتهای پیام/
استادیار گروه آینده پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هر فرآیند کلان را می توان به فرآیندهای جزئی تر و کوچکتر تقسیم کرد و در عین حال می تواند بخشی از یک فرآیند بزرگتر و کاملتر باشید. برای به دست آوردن تصویر کلان سازمان، نیازی به پرداختن به جزئیات نیست و فرآیندها می توانند بزرگ و شامل تعداد نسبتاً زیادی از فعالیت ها باشند. در عین حال برای تحلیل عملکرد واحدها و رفع مشکلات باید فعالیت های تشکیل دهنده با تمرکز بر فرآیندهای کوچک به دقت شناسایی و ارزیابی شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، تمامی منابع، مطالبات، پیامدها و مطالبات مادی و معنوی مسیر پر پیچ و خم پیشرفت از اولویت یکسان و یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین لازم است کشور توسعهیافته با هر تفسیری از نظام، روندی را طی کند. یا پروژه ابتدا دارای یک نقشه راه پیاده سازی مشخص و جزئیات و ابعاد آن نقشه راه کلان، با دقت و وسواس و معنی فراوان، به زیرمدل ها، عناصر و اجزای تفصیلی می رسد. با توجه به این مقدمه، دستیابی به پیشرفت در مدل سند ایرانی اسلامی را می توان از سه منظر تعبیر کرد: پیشرفت به عنوان یک نظام، پیشرفت به عنوان یک فرآیند و پیشرفت به عنوان یک فرآیند.
یکی از اعضای هیئت علمی گروه آینده پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستیابی به پیشرفت بر اساس الگوی سند ایرانی اسلامی از سه زاویه نظام، فرآیند و … قابل تفسیر است. پروژه.”
وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مستلزم تبیین و تحلیل آن در قالبهای زیرمجموعه و عناصر اجرایی فرعی است و قابل رصد است.
به گزارش ای بی اس نیوز، رضا مهدی به تشریح چرایی و چگونگی تفصیل و تحلیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه الگوهای فرعی و مولفه های کوچکتر پرداخت و گفت: سرعت تغییر و رقابت در حوزه های مختلف سیاستی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زمینه های زیست محیطی و فرهنگی منجر به توسعه شده و تدارکات و امکانات برای تداوم آن، سیستم، فرآیند یا پروژه ها منسجم، طراحی و مفید باشد.
وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت بهعنوان رویکرد سیستمی، سیستم مجموعهای از اجزا و روابط بین آنهاست که با ویژگیهای خاصی مرتبط یا به هم وابسته هستند و این اجزا با محیط خود، کل را تشکیل میدهند. با فرض پیشرفت به عنوان یک سیستم، باید آن را به قطعات و اجزای آن تقسیم کرد. بر اساس دانش و تجربه موجود، جامعه به طور کلی به زیر سیستم ها و اجزای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیطی و فرهنگی تقسیم می شود. علاوه بر این، با توجه به اصول و قواعد تجزیه و تحلیل سیستم ها، لازم است هر یک از عناصر و اجزاء (زیر سیستم) سطح یک سیستم توسعه به عناصر و اجزای کوچکتر و بزرگتر تفکیک و تفکیک شوند.
مهدی فرآیندهای اصلی، پشتیبانی و توسعه با توجه به رویکرد پیشرفت را به عنوان یک پروژه عنوان کرد: پروژه به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به صورت منسجم و متمرکز برای دستیابی به یک هدف تعریف شده اجرا می شود. یکی از رایج ترین تقسیمات پروژه مراحل درک، برنامه ریزی، اجرا و تکمیل است. علاوه بر این، پروژه ها معمولاً بر اساس ساختار WBS به جزئی ترین عنصر خود یعنی پروژه های فرعی تقسیم می شوند. WBS کل منطقه پروژه را سازماندهی و توصیف می کند و کل پروژه را به اجزای کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم می کند. وظایف برنامه ریزی شده در کوچکترین سطح اجزای WBS که بسته های کاری نامیده می شوند، قابل برنامه ریزی، برآورد، نظارت و کنترل هستند.