یکشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۴

سه ابهام قانون نظام رتبه بندی معلمان/ اجرای قانون بدون توجه به ظرفیت های آموزش و پرورش تسریع شد – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز | ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی در 24 فروردین 1402 گزارشی از مقصران اصلی تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان ارائه کرد که در آن اسامی مشخص شده است. از سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و ستاد وزارت آموزش و پرورش یاد شد که منجر به انتشار اطلاعیه ای از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ذکر نام سازمان اداری و استخدامی کشور در گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی، جای تعجب دارد; چرا که یکی از اصلی ترین فعالیت های این سازمان از ابتدای تاسیس دولت سیزدهم، نظارت بر روند تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان بوده است.

گویی فراموش کرده بودیم که قانون «نظام رتبه بندی معلمان» در 27 اسفند 1400 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید که با توجه به تغییرات فراوان در لایحه پیشنهادی دولت، بیشتر شبیه طرح مجلس بود تا لایحه دولت!

لذا یادآور می‌شود که قانون مصوب دارای ابهامات جدی در اجرای آن است، به ویژه: 1. عدم دقت در محدوده شمولیت 2. سلسله مراتب بین شاخص های رتبه و وزن آنها مشخص نیست 3. وضعیت همسان سازی معلمان بازنشسته قبل و بعد از 31/6/1400 و …

در تمام موارد؛ آیین نامه اجرایی چنین قانونی با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و توجه به کیفیت عملکرد و تقویت هویت حرفه ای معلمان تدوین و ابلاغ شد و لازم به ذکر است که تنها دغدغه اداری و استخدامی کشور است. سازمان به این معنا جلوگیری از ایثار ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و ارائه خدمات آموزشی به مردم عزیز کشور در ازای احیای معیشت حقوق و مزایای معلمان محترم است.

اگرچه طراحی قاب آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرای این قانون که با مشکلات فراوانی در توجیه و تبیین موضوع همراه بود، از نظر سازمان اداری و استخدامی کشور مساعد نبود. اما جهت گیری آن دقیقاً با هدف تضمین کیفیت آموزش و پرورش و متمایز ساختن سره از ناصره در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به نسل آینده کشور تنظیم شده است.

لازم به ذکر است که تعیین «مهلت سه ماهه» از سوی مجلس، برخلاف قانون پیشنهادی دولت، بدون در نظر گرفتن ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش، برای اجرای کامل فرآیند نمره دهی کلیه معلمان مورد احترام قانونگذار، آیا جز تسریع در اجرا وجود دارد. از این سیستم رتبه بندی؟

لازم به ذکر است سیستمی که بر اساس سند اصلاحات بنیادین در راستای تحول نظام آموزشی ایجاد شد، در راستای احیای معیشت معلمان توسط مجلس محترم تصویب شد که با روحیه لایحه دولت مغایرت دارد. و سند اصلاحات اساسی آموزش و پرورش دستور مقام معظم رهبری است.

به اطلاع سازمان اداری و استخدامی کشور می رساند. تجربیات سال های 94 و 98 در اجرای این سامانه که معیارهای امتیازدهی آن مشخص شده بود و هزینه های مربوط به آن چندین بار پرداخت شده بود و نحوه انجام آن در عمل و مرحله اجرا را متذکر شد، اما تا کنون به این سوال توجهی نشده است. همانطور که در جلسه کمیته ذکر شد که اعضای کمیته باید به تنهایی تصمیم نهایی را بگیرند.

خاطرنشان می شود سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور حمایت از اجرای طبقه بندی و به دلیل نبود بسترهای لازم در داخل وزارت آموزش و پرورشبا استفاده از ظرفیت مرکز آموزش مدیریت دولتی خود، یک دوره آموزشی برای ارزیابان به ویژه طرح رتبه بندی در سراسر کشور با برنامه پیشنهادی آموزش برگزار کرد.

در این دوره ها 3151 نفر از اعضای هیأت علمی فعال و بازنشسته از دانشگاه های سراسری و یا وابسته به وزارتخانه و معلمان فعال و بازنشسته دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر که از طرف وزارتخانه معرفی شده بودند تحت آموزش قرار گرفتند و در زمان تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش، نتایج دوره تعیین شد. همچنین اعلام شد؛ اما با وجود ایجاد چنین توانایی مهمی، در این مرحله از ارزیابی و رتبه بندی، این توانایی کمترین استفاده و کمترین بهره را داشته است!

ظرفیت این تعداد ارزیاب ویژه رتبه بندی معلمان وزارتخانه مذکور همواره به عنوان سرمایه انسانی دائمی برای اجرای فرآیند ارزشیابی در بازه زمانی معقول مطابق با چارچوب نظارتی و دستورالعمل های اجرایی رتبه بندی معلمان در دسترس خواهد بود. قانون

در اجرای این قانون، سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به برنامه زمان بندی ارائه شده و عجله قانونگذار در اجرای کامل آن، روش اندازه گیری و آزمایش شاخص های تعیین شده را پیشنهاد کرد که می تواند از اعمال قانون جلوگیری کند. سلیقه فردی و حرفه ای در تعیین صلاحیت های لازم. اما همیشه نادیده گرفته شده و با آن مبارزه شده است.

با این وجود، بر اساس گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی، سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان مسئول تاخیر در اجرای قانون نظام رتبه‌بندی و تاخیر تعیین شده است. در پرداخت حقوق اسفند 1401. و فعالیت های انجام شده برای استقرار نظام رتبه بندی، در اعمال قانون و درجه بندی معلمان، همواره همراه و همدلانه بوده است.

در این راستا ضمن ابراز نارضایتی از گزارش اعضای محترم کمیسیون مذکور، به نظر می رسد با توجه به منطق عقل و عدالت باید از سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تهیه گزارشی در خصوص اجرای یادداشت های معلمان، تا بدون مشاوره، دقت و کار کارشناسی قضاوت نشود. چرا که این شیوه برخورد و قضاوت در مورد آن نه تنها از دایره انصاف خارج است که جای پرسش و تأمل را نیز می گذارد!

در پایان و با هدف جمع بندی مطالب گفته شده، ضمن امید به اینکه کمیسیون مذکور مستندات لازم را در خصوص این ادعا در اختیار سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد، پنج سوال اساسی مطرح می شود که امید است از آنها اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی باید صادقانه و منصفانه پاسخگوی آنها باشد. بگذارید سوء تفاهم ها برطرف شود:

1. آیا لایحه ای که دولت در خصوص رتبه بندی معلمان به شورای اسلامی تقدیم کرده است به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شده است؟ یا لایحه دولت آنقدر در کمیسیون مذکور پس گرفته شد و اضافه شد که به جای اینکه لایحه دولت باشد بیشتر شبیه طرح مجلس شد؟

2. جهت گیری لایحه اولیه دولت ناتوانی در پیوند نمرات معلمان با مسائل مالی و معیشتی یا قانون مصوب با شرایط مندرج در آن که از دل لایحه مجلس محترم بیرون آمده است؟

3. زمان پیشنهادی دولت برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان 3 سال بود. اما مجلس بدون در نظر گرفتن ظرفیت آموزش و پرورش این مدت را به 3 ماه کاهش داد! آیا این جدول زمانی برای تعیین صلاحیت بیش از 900000 معلم کافی است؟

4. آیا سازمان اداری و استخدامی کشور در چندین نوبت در جلسات متعدد تجارب قبلی اجرای این سامانه و هزینه های مربوط به آن را که در سال های 94 و 98 تعیین کننده ضوابط رتبه بندی بوده است یادآوری نکرده است؟

5. پیشنهاد این سازمان مبنی بر برگزاری آزمون در مهلت مقرر در قانون برای استقرار سامانه و تعیین امتیاز فوق رتبه به منظور شفافیت در اجرا، تصمیم بهتری نبود؟

absnews

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *