به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل راه آهن با حضور در بخش خبر شبکه ۲۱ سیما به سوالاتی درباره بزرگترین بندر خشک ریلی کشور پاسخ داد.
مجری: بفرمایید واقعاً چه ظرفیت بار و ترخیص از این بندر خشک ریلی برای فاز اول فراهم شده است و افتتاح این بندر از نظر هزینه و همچنین کاهش زمان صادرات چقدر به دنبال خواهد داشت؟ و واردات؟
آقای صالحی مدیر عامل راه آهن: بندر خشک ریلی تهران واقع در منطقه آپارین اسلامشهر بزرگترین بندر خشک ریلی کشور است که حدود یک سال پیش امروز افتتاح شد. از زمان طرح اولیه و شروع این کارها حدود 10 درصد پیشرفت داشته و الحمدلله طی سال جاری 90 درصد پیشرفت داشته است و امروز توانستیم آیین بهره برداری از 55 هکتار از بندر خشک ریلی را داشته باشیم. ، که یک منطقه گمرکی است. در این مدت حصار تکمیل شد، زیرسازی به طور کامل انجام شد، سنگفرش ها نصب شد، 5 خط ریلی در داخل این 55 هکتار کشیده شد، الحمدالله تمامی زیرساخت های لازم از نظر امکانات پیش بینی شده تکمیل شده است و امروز آن قطار با حمل 17 کانتینر از بندرعباس مستقیم وارد تهران شد، یعنی محموله مستقیماً از کشتی بدون تشریفات گمرکی و بدون گذر زمان مستقیم در مسیر راه آهن وارد شد و حدود دو روز طول کشید تا به 25 کیلومتری تهران رسید. منطقه آپارین. و واردات برای ایفای نقش می دانند که نقش هزینه های بالای ترخیص و انبارداری و ترخیص کالا از گمرک در بنادر چقدر است؟ مستحضرید که بیش از 50 درصد کالاهای وارداتی به کشور وارد تهران می شود و بعد از تهران بازتوزیع می شود که گاهی تا 70 درصد در برخی کالاها می رسد. ما می توانیم خیلی صرفه جویی کنیم، بار مستقیم از کشتی وارد حالت ریلی شود، با قطار به تهران بیاید، در 20 کیلومتری تهران، گمرک در اینجا سوخت و بحث کاهش تصادفات، افزایش سرعت، سهولت صادرات و واردات و نکته ای که اینجا می خواهم به شما بگویم این است که طبیعتاً این بندر خشک طبق قولی که امروز رئیس محترم گمرک داده اند، گفته اند در کمتر از یک روز تشریفات را انجام خواهند داد. به طور کلی سرعت انجام تشریفات گمرکی می تواند به جذابیت این بندر خشک ریلی برای صادرکنندگان و واردکنندگان کمک کند.
سوال: صاحبان کدام گروه محصولات می توانند در ابتدا از این پورت استفاده کنند؟
آقای صالحی: در مرحله اول کالاهایی که در واقع کانتینر هستند یعنی همان چیزی که امروز افتتاح کردیم بندر خشک راه آهن پرپر به لطف 5 خط ریلی که ساخته شده آماده صادرات و واردات کانتینری است. البته، دیگر ازدحام، در واقع، حمل و نقل ما پیش بینی کردیم که در هر صورت، در یک فضای ترکیبی، یعنی می تواند با کشتی بیاید، با راه آهن، به اینجا بیاید و از آنجا به صورت ترکیبی حمل شود. ترخیص جاده ای از گمرک به مقاصد نزدیک این بندر خشک راه آهن نزدیک مرکز لجستیک راه آهن ما است که دارای 300 هکتار امکانات مختلف، انبار لکوموتیو، الحمدلله، 400 هکتار اسکله و اسکله پشتی این بندر خشک 55 هکتاری است. به هر حال گروه های زیادی مانند خودروسازان و گروه های مختلف تولید کننده می توانند از این پورت استفاده کنند ec هم برای واردات مواد اولیه و هم برای صادرات محصولاتشان انشالله.
سوال: در صحبت هایتان گفتید که در برخی جاها قرار است این کالاها بدون تشریفات گمرکی وارد این بندر خشک شود، باعث قاچاق نمی شود و چه برنامه ای برای کنترل قاچاق دارید؟
آقای صالحی: این زمین 55 هکتاری کاملاً فنس کشی شده، حداقل 30 دوربین وجود دارد، تنها یک ورودی راه آهن دارد و ورودی و خروجی جاده آن به طور کامل توسط افراد ذیربط و خود گمرک نظارت می شود.
مدیرکل راه آهن با اشاره به اینکه بندر خشک راه آهن تهران در زمینی به مساحت 55 هکتار ساخته شده است، گفت: این بندر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش تصادفات، افزایش سرعت، تسهیل صادرات و واردات می شود.