به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، بررسی رتبه بندی حجم تولید خودروسازان حاکی از آن است که مونتاژکاران چینی با استفاده از فرصتی که در زمینه تخصیص ارز و قیمت گذاری سودآور محصولات در اختیارشان قرار داده شده، توانسته اند به رشد بی سابقه تولید دست یابند.
رتبه بندی خودروسازان کشور که اخیراً منتشر شد، گواه بر تیراژ واحدهای مونتاژی بیش از تولیدکنندگان بزرگ ملی است.
ایران خودرو که البته همچنان در صدر رده بندی تولید قرار دارد با تولید 516710 دستگاه در سال 1402 نسبت به سال 1401 با افت 5 درصدی تولید مواجه شد و شرکت سایپا نیز به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور تولید کرد. 364 هزار دستگاه خودرو و 139 دستگاه خودرو نیز در مدت مشابه افت 4 درصدی را ثبت کردند.
از سوی دیگر دیار خودرو، آرین موتور پارس، کرمان موتور، مدیران، بهمن و دیگر مونتاژکنندگان چینی توانستند با افزایش بیش از 50 درصدی بیشترین رشد تولید را به دست آورند.
تخصیص ارز برای واردات قطعات و مجموعه های چینی و همچنین مجوز افزایش قیمت محصولات کارخانه های مونتاژ یکی از عوامل اصلی افزایش چرخه تولید و سهم بازار این شرکت ها بود.
در شرایطی که خودروسازان بزرگ داخلی از بسیاری از امتیازات شرکتها و مونتاژکاران خصوصی محروم هستند، این شرکتها توانستند از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و علاوه بر افزایش سهم تولید، به لطف قیمتگذاری سودآور محصولات، میزان تولید را نیز افزایش دهند. سهم ریالی بازار
بر اساس آمارهای منتشر شده، سهم بازار خودروهای چشم بادامی در ایران طی 10 سال گذشته از 10 درصد به 22 درصد افزایش یافته و نسبت به سهم خودروسازان در کشور کاهش چشمگیری داشته است. طی ده سال گذشته سهم ایران خودرو از 53 درصد به 44.8 درصد و سهم سایپا از 37 درصد به 33.3 درصد کاهش یافته است.
نگرانی قطعه سازان و خودروسازان کشور با افزایش سهم مونتاژکاران و واردات محصولات چینی با قیمت های گزاف و کیفیت پایین تر نسبت به تولیدات داخلی افزایش یافته و این موضوع تهدیدی برای تولید و تولید کشور تلقی می شود. استخدام.
در شرایطی که تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخلی با مشکلات و موانع عدیده ای مواجه است، مونتاژکاران با حمایت های فراوان و به بهانه ایجاد تعادل در بازار خودرو، به راحتی ارز واردات خودرو و قطعات یدکی دریافت کرده و محصولات خود را به مشتریان بسیار بالاتر از کشور مبدا.
از سوی دیگر بررسی بازار خدمات پس از فروش خودروهای مونتاژی نشان از نارضایتی زیاد مشتریان از تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو و محدودیت شبکه خدمات این محصولات دارد که البته با ادامه روند فعلی و افزایش تعداد خودروها، مشکلات این حوزه نیز افزایش می یابد.
absnews