مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: 10 درصد حمل و نقل ریلی در کشور بیشتر نداریم و این رقم در ترانزیتی 1.7 درصد است.
به گزارش ای بی اس نیوز، خیرالله خادمی در نشست تخصصی چالش های توسعه حمل ونقل ریلی و نقش آن در رشد متوازن اقتصاد ملی، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی هر کشور را تعریف تعریف کرد. زیرساخت های آن و گفت: در هیچ کشوری بدون تعریف زیرساخت رشد اقتصادی وجود ندارد. کشور ما از این قانون ملی مستثنی نیست. اما کشور ما موقعیت جغرافیایی خاصی دارد.
وی ادامه داد: ما به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب جهان عمل کردیم و از این موقعیت جغرافیایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور مشارکت داشتیم. زمانی همه کشورها برای ایجاد تجارت از ایران عبور می کردند. در سفری که به روسیه داشتم، نقشهای از صد سال پیش به من نشان داده شد که نشان میداد ما مدتهاست یک خط ارتباطی بودهایم. برای حفظ این نقش، باید زیرساخت های حمل و نقل را بهبود بخشید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور، زیرساختهای بهینه حملونقل را زمینی و ریلی دانست و گفت: در کشور ما 10 درصد حملونقل ریلی بیشتر نداریم و این رقم در ترانزیتی کمتر است. در حال حاضر تنها 50 میلیون تن کالا از طریق ریل جابجا می شود. در بخش ترانزیت سهم ما 1.7 درصد بود. یعنی یا زیرساخت ما بهینه نیست یا از آن به خوبی استفاده نمی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط فعلی تعادل بین تقاضا و ناوگان نداریم، گفت: جایی که کالا داریم ریل نداریم و جایی که ریل داریم یا نداریم. واگن و ناوگان یا ما آن مسیر را تعریف نکرده ایم. نتیجه این کار در بخش مهندسی نشان می دهد که تناسبی در این زمینه وجود ندارد. دلیلش هم این است که به نام نفت از جیب مردم یارانه می دهیم. اگر این یارانه حذف شود، بسیاری از شرایط حمل و نقل در ایران مختل می شود.
خادمی با بیان اینکه باید سود اقتصادی و زیان اقتصادی این آمار حمل و نقل مشخص شود، گفت: قبلا تا 40 درصد از درآمد کشور صرف هزینه های عمرانی می شد، اما اکنون این رقم کاهش چشمگیری داشته است، یعنی منابع ما خیلی کم. در سال 1384 10 پروژه راه آهن داشتیم اما امروز 37 پروژه عمرانی داریم که برای آنها به 1000 همت به قیمت فعلی نیاز داریم در حالی که تعداد ساخت ما یک همت است و همه آنها در اولویت هستند.
وی ادامه داد: چالش دوم این است که در بحث ملی 70 میلیون تن ظرفیت بندری داریم و ظرفیت ریلی ما سه میلیون تن است، یعنی زیرساخت نداریم و باید زیرساخت ایجاد کنیم. در بخش برون مرزی برای حفظ موقعیت جغرافیایی حداقل 15 میلیون تن ظرفیت داریم که به ریل منتقل نمی شود و نمی توان آن را به زیرساخت ها و ناوگان متصل کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در گذشته توان مهندسی کمی داشتیم و مجبور بودیم از خارج از کشور به زور متوسل شویم، اما امروز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قدرت اجرایی در داخل کشور داریم. منابع در اختیار ما 20 هزار میلیارد تومان هستند. »و ما از یک پنجم توان مهندسی استفاده می کنیم. اگر بخواهیم به توسعه اقتصادی مصوب در برنامه های توسعه برسیم، باید ناوگان و زیرساخت های ریلی را توسعه دهیم.
انتهای پیام