گزارش معاون پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که سهم ایران در صادرات جهانی فرش دستباف در دوره زمانی 2011 تا 2022 از 25.5 درصد به 7.4 درصد کاهش یافته و در همین مدت سهم از رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و پاکستان افزایش یافته است.
به گزارش ای بی اس نیوز، معاون پژوهش های اقتصادی کمیسیون بازرگانی اتاق تهران در گزارشی با عنوان «نگاهی به وضعیت صنعت فرش دستباف (هنر ماندگار سرزمین کهن ایرانیان)» به بررسی وضعیت جهانی پرداخت. وضعیت. وضعیت فرش دستباف، جایگاه ایران و چالش های این بازار.
این گزارش با اشاره به آمارهای سازمان تجارت جهانی حاکی از آن است که طی سال های 2011 تا 2022 به طور میانگین بیش از 150 کشور صادرکننده در بازار جهانی تجارت فرش دستباف وجود دارد. در سال 2022، کشورهای هند با 310 میلیون دلار و سهم حدود 30.3 درصد از کل صادرات فرش، چین با 93.1 میلیون دلار و سهم حدود 9.1 درصد از کل صادرات فرش و مصر با 89.8 میلیون دلار با حدود 8.8 درصد سهم از کل صادرات فرش. مجموع صادرات سه کشور برتر، صادرات فرش دستباف طی سال های مذکور بوده است. پس از این کشورها، نپال با سهم حدود 8.3 درصد، پاکستان با سهم حدود 7.7 درصد و ایران با سهم 7.4 درصد از کل صادرات جهانی فرش دستباف قرار دارند. 71.5 درصد از صادرات جهانی فرش دستباف از این شش کشور است.
این در حالی است که آمارها نشان می دهد که در سال 2011، ایران تقریباً 25.5 درصد از عرضه فرش دستباف در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است که بالاترین میانگین سالانه سهم بازار جهانی فرش در دوره 2011-2022 را به خود اختصاص داده است. سهم ایران در صادرات فرش دستباف طی سالهای 2011-2022 از 25.5 درصد به 7.4 درصد کاهش یافته است. در مقابل، سهم رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و پاکستان افزایش یافته است. به طوری که هند توانست سهم خود را از 15 درصد در سال 2011 به 30.3 درصد در سال 2022 برساند. البته صادرات هند تغییر چندانی نکرده است و دلیل افزایش سهم هند در بازار صادرات جهانی، قابل توجه بودن آن است. کاهش صادرات ایران
در بررسی ساختار واردات جهانی فرش دستباف در سال های اخیر، چهار کشور آمریکا، آلمان، انگلستان و ژاپن به عنوان بزرگترین واردکنندگان فرش دستباف در جهان معرفی شدند. در سال 2022، ایالات متحده به تنهایی بیش از 44 درصد از بازار (439 میلیون دلار) را اشغال خواهد کرد و دو کشور آمریکا و آلمان بیش از 50 درصد از بازار را اشغال خواهند کرد. همچنین عمده واردکنندگان فرش دستباف انگلیس با سهم حدود 6.8 درصد، ایتالیا با سهم حدود 3.6 درصد، ژاپن با سهم حدود 3 درصد و کانادا با سهم حدود 2.8 درصد هستند. برای مصارف داخلی وارد شده و یا صادرات و واردات مجدد دارند. این شش کشور روی هم بیش از 67 درصد از کل تقاضای جهانی را تشکیل می دهند.
سهم فرش در صادرات غیرنفتی چقدر است؟
بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران طی یک دهه گذشته روند نزولی این محصول را نشان می دهد. بر اساس آمار گمرک، ارزش صادرات فرش دستباف ایران از 427.3 میلیون دلار در سال 1390 به 50.7 میلیون دلار در سال 1401 افزایش یافته است. متوسط رشد سالانه ارزش صادرات فرش دستباف ایرانی به نقاط مختلف جهان طی سالهای 1390 و 1390. برابر منهای 19 درصد بود.
همچنین طبق آمار گمرک 1401، آلمان با سهم 17.6 درصد، امارات با سهم 17.2 درصد، چین با سهم 16.2 درصد و پاکستان با سهم 6 درصد از ارزش کل صادرات فرش دستباف هستند. . ، اصلی ترین مقاصد صادراتی این محصول بوده است
بر این اساس، سهم صادرات فرش دستباف ایران از کل صادرات غیرنفتی از 1.3 درصد در سال 1390 به 0.09 درصد در سال 1390 افزایش یافته است. روند کاهش سهم جهانی فرش دستباف ایران نه رکود اقتصادی، بلکه ظهور تولیدکنندگان جدید و رقبای تبلیغاتی جهانی است. گاهی اوقات ظرفیت های تولید با هزینه های تولید پایین برخی از کشورهای رقیب. امروزه هند، پاکستان، نپال و چین این مزیت نسبی را در تولید نسبت به ایران دارند.
این گزارش همچنین چالش های اصلی صنعت فرش را در سه حوزه تامین مواد اولیه، تولید و توزیع فرش، بازاریابی و فروش دسته بندی کرده است. بر این اساس در محور تامین مواد اولیه؛ فروش مواد اولیه به نمایندگیهای فروش خارجی با استفاده از مواد اولیه بیکیفیت، بدون استفاده از فناوریهای پیشرفته در تولید مواد اولیه از جمله رنگ و نخ، از چالشهای صنعت فرش است. همچنین از جمله مشکلات این صنعت در تولید فرش می توان به استفاده از محیط غیراستاندارد برای تولید فرش، عدم توجه به حقوق، مزایا و بیمه کارگران شاغل در این صنعت، عدم استفاده از مراکز متمرکز اشاره کرد. کارگاه ها، عدم توجه به سلایق و نیازهای مصرف کننده، عدم دسترسی به اطلاعات و نیازهای بازار، عدم حمایت مادی و معنوی دولت از قالیبافان دستباف.
در حوزه توزیع، بازاریابی و فروش نیز می توان به قانون تعهد ارزی، رویکردهای بازاریابی سنتی، تبلیغات سنتی و عدم رعایت شرایط تبلیغاتی بازارهای مقصد، عدم رعایت استانداردهای بسته بندی و تحویل فرش اشاره کرد. ، مسائل سیاسی و تحریم ها.
چندی پیش آلبه، رئیس کمیته فرش، هنر و صنایع دستی خانه ایران گفته بود که بر اساس نامه اخیر وزیر صلح، مبلغ قراردادهای ارزی انواع فرش به 10 و 15 عدد کاهش یافته است. و 20 درصد بسته به میزان مواد اولیه مصرفی و مشاهده می شود که با این تصمیم روند نزولی صادرات فرش دستباف ایران تغییر خواهد کرد.
انتهای پیام