یکشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۴

سند الگوی اسلامی پیشرفت ایران یک نام کلی است و فراتر از شکل حکومت است

یکی از اعضای پژوهشکده اقتصاد الگوی پیشرفت اسلامی ایران گفت: سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی یک نام کلی است و فراتر از شکل حکومت است. جمهوری اسلامی شکلی از نظام سیاسی است و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمی‌خواهد فقط نظام سیاسی را شامل شود. گفتمان انقلاب اسلامی مدعی است که نه تنها در حوزه توزیع قدرت، بلکه در عرضه‌های مختلف زندگی اجتماعی نیز حرفی برای گفتن دارد. بنابراین سند الگو می خواهد چنین طرحی را فراتر از نظام سیاسی ترسیم کند و بین دو کلمه «جمهوری اسلامی» و «اسلام ایرانی» دوگانگی وجود ندارد.

یکی از اعضای مؤسسه اقتصاد الگوی پیشرفت اسلامی ایران گفت: برخی می پرسند در این 40 سال چه کرده اید؟ یا این اسلام تا الان کجا بود؟ پاسخ این است که در زمانی که غرب وحشی بود و نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی خود را در این جغرافیا تثبیت کرد و این تمدن می تواند در قالب یک تمدن نوین اسلامی تکرار شود و غیرممکن نیست.

وی ادامه داد: همه نظریه های علوم اجتماعی اعم از حقوق، مدیریت، علوم سیاسی و اقتصاد دارای زمان و مکان هستند. این نظریه های جهانی مطلق نیستند، همچنان که قواعد فقهی با زمان و مکان تغییر می کند. در سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی از نحوه حکومت در نیمه اول قرن پانزدهم هجری در جغرافیای ایران صحبت کردیم. ما چیزی در مورد روسیه نمی دانیم و برایمان مهم نیست که در روسیه چه می گذرد یا سند نمونه برای مسلمانان آمریکا و چین نوشته نشده است. هر کشور و هر فرهنگی برنامه خاص خود را دارد. بینش علوم اجتماعی فراتر از تاریخ و جغرافیا است و برای همه نیست.

یکی از اعضای پژوهشگاه اقتصاد الگوی پیشرفت اسلامی ایران گفت: حالا می‌پرسید در این ۴۰ سال چه کرده‌اید؟ یا این اسلام تا الان کجا بود؟ پاسخ این است که در زمانی که غرب وحشی بود و نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی خود را در این جغرافیا تثبیت کرد و این تمدن می تواند در قالب یک تمدن نوین اسلامی تکرار شود و غیرممکن نیست.

نعمتی خاطرنشان کرد: سند الگوی زندگی اجتماعی را در نظر گرفته و جمهوری اسلامی عنوانی برای یک نظام سیاسی است، بنابراین نسبت این دو، نسبت کل به جزء است. گویی سرمایه داری یک مکتب است و لیبرال دموکراسی نظامی که از آن مکتبی زاده شده است.

نعمتی ادامه داد: این سند از سوی دیگر یک سند راهبردی نیز هست یعنی نحوه اداره کشور را برای مدت معینی مشخص می کند تا مسیر کشور دیگر زیگزاگی نباشد و آن ها مسئول دیگر یک بار به شرق و بار دیگر به غرب نمی چرخد.» . به همین دلیل عنوان سند الگو برای روشن شدن مسیر و نقشه تحرکات کشور انتخاب شد. اما موفقیت این سخنرانی موضوع دیگری است. این گفتمان باید ترویج شود و سند الگو مبنای نظام تصمیم گیری کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه باشد.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمد نعمتی گفت: قرار نیست مسیرهای غربی یا شرقی را تکرار کنیم. تمام آموزه های دنیای مدرن شیوه ای از زندگی است که مشکلات آن جلوی چشم ماست. ما تأیید می کنیم که آموزه های اسلامی می تواند سبکی از زندگی اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادل، بحران های زیست محیطی، بدهی های مالی هنگفت و انسان مدرن از آن رنج می برد. اسلام اجتماعی می تواند مسیری ایجاد کند که این مشکلات را ایجاد نکند.

یکی از اعضای پژوهشکده اقتصاد الگوی مرکز ایران پیشرفت اسلامی گفت: این سند یک گفتمان است و معتقدیم بر اساس آموزه های اسلامی باید سبکی از حکمرانی جامعه ترسیم کنیم. نظام های سرمایه داری و مارکسیسم علم و مکتب است، اما با پیامبران دروغین. اسلام نیز می تواند سبک زندگی اجتماعی را مدیریت کند و سند الگو نیز با این امر نوشته شده است. سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با عنوان علوم اجتماعی اسلامی تهیه شده است.

نعمتی ادامه داد: از دهه 1970، کشورهای غربی که مفهوم توسعه از آنجا سرچشمه گرفت، با بحران های زیست محیطی بزرگ، بدهی ها، کسری بودجه و معضلات مختلف اجتماعی مواجه شدند. آنها در آن زمان گفتند که ما از آسیب آموزه های لیبرال به آب، زمین، هوا و انسان بی اطلاع بودیم، بنابراین تصمیم گرفتند مشکلات خود را برطرف کنند. توسعه پایدار مکمل نظام سرمایه داری است.

او گفت: «ما به غرب یا شرق نمی رویم. تمام آموزه های دنیای مدرن شیوه ای از زندگی است که مشکلات آن جلوی چشم ماست. ما تصدیق می کنیم که آموزه های اسلامی می تواند سبکی از زندگی اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادل، بحران های زیست محیطی، بدهی های مالی کلان و انسان مدرن از آن رنج می برد. اسلام اجتماعی می تواند مسیری ایجاد کند که این مشکلات از آن سرچشمه نگیرد.

وی گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند دولت اسلامی را تشکیل دهد که تنگه احد یا نقطه عطفی برای شکل گیری تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی بدون دولت اسلامی محقق نمی شود. بدون دولت اسلامی جامعه اسلامی ایجاد نمی شود. این سند گام مهمی برای تشکیل دولت اسلامی برای ایجاد جامعه و در نهایت تمدن نوین اسلامی در جغرافیای ایران در نیمه اول قرن پانزدهم هجری قمری است.

انتهای پیام/

نعمتی تاکید کرد: با پیروی از آموزه های اسلامی است که زندگی مادی و معنوی انسان و زندگی دنیوی و اخروی ساخته می شود. ما در اقتصاد اسلامی تدابیر جداگانه ای برای ساختن دنیا و آخرت نداریم، زیرا معتقدیم این دو جهان به هم مرتبط هستند و آنچه را در این دنیا به کار می بریم، در آخرت خواهیم برداشت. با حاکمیت احکام اقتصادی اسلام، حیات مادی و معنوی آغاز می شود. ما قوانین اقتصادی دنیوی و اخروی جداگانه ای نداریم، اما قوانینی داریم که پیروی از زندگی سعادتمند مادی و معنوی انسان مسلمان است.

یکی از اعضای پژوهشکده اقتصاد مرکز الگوی پیشرفت اسلامی ایران گفت: کلمه توسعه به توسعه ترجمه شده است. پس از جنگ جهانی دوم، این مفهوم به معنای شباهت به کشورهای غربی و فاتحان جنگ مورد استفاده قرار گرفت. در واقع شباهت مستعمرات به نظام سرمایه داری توسعه نامیده شد، اما تصور ما در مرکز مدل پیشرفت این است که توسعه به معنای غربی شدن نیست.

درباره صادق سیاسی

پیشنهاد ما به شما

شروع برنامه برای استفاده از 6000 موتورسیکلت تاکسی و برقی در تهران

معاون رئیس جمهور از شروع برنامه جایگزینی 6000 تاکسی و موتور سیکلت با موتور سیکلت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *