به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، کاظم جلالی در همایش اقتصادی دریا محور با محوریت کریدور شمال-جنوب با اشاره به هدف روسیه برای انتقال 2 میلیون تن کالا در شرق کریدور شمال-جنوب، اظهار داشت: غرب. شعبه این کریدور (روسیه، آذربایجان، ایران) سال گذشته راه اندازی شد و با حضور روسای جمهور ایران و روسیه قرارداد ساخت رشت – آستارا امضا شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در چند ماه گذشته پیگیری های خوبی در این زمینه داشته ایم و امیدواریم با حضور وزیر روسیه و سفر وی به ایران در روزهای آینده، قرارداد عملیات اجرایی امضا شود. . و پروژه شروع خواهد شد.”
وی افزود: شاخه سوم کریدور شمال – جنوب یعنی حمل و نقل ترکیبی روسیه، دریای خزر و فراتر از آن از اهمیت بالایی برخوردار است و بهترین مسیر کریدور شمال – جنوب برای ایران است. در دو شعبه این کریدور از کشورهای ثالث استفاده می کنیم اما شعبه سوم مستقیماً از ظرفیت های کشورمان برای حمل کالا استفاده می کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در عین حال با بیان اینکه در بخش روسی کریدور شمال – جنوب ضعف داریم و این کشور تنها یک بندر در دریای خزر دارد، گفت: مابقی بندر. بنادر روسیه در ولگا واقع شده است که هر سال نیاز به لایروبی دارد، در حالی که 6 ماه از سال به دلیل سرما و طوفان حمل و نقل دریایی به سرعت انجام نمی شود.
جلالی یادآور شد: در حوزه ناوگان نیروی دریایی ایران در دریای خزر مشکل داریم و برای به دست آوردن سهم بیشتری از کشتیرانی خزر نیاز به تعداد ناوهای بیشتری در این حوزه داریم.
وی با تاکید بر اینکه بندر کاسپین به زودی به شبکه ریلی متصل می شود، افزود: به طور جدی نیازمند داشتن امکانات در بنادر هستیم.
absnews