به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از راشاتودی، پس از توقف موقت پروازهای 171 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس 9 از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در حریم هوایی این کشور، سهام این شرکت 8 درصد کاهش یافت.
این اقدام اندکی پس از آن انجام شد که یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا به دلیل نقص در درب خروج اضطراری مجبور به فرود اضطراری در 6 ژانویه شد.
این اولین حادثه مربوط به بوئینگ 737 مکس نیست که در سال 2015 وارد بازار شد. سوانح مرگبار در سال های 2018 و 2019 این مدل هواپیما منجر به توقف پروازهای آن تا سال 2020 شد.
در ماه دسامبر، بوئینگ به خطوط هوایی توصیه کرد به دلیل مشکلات احتمالی سیستم کنترل هواپیما، هواپیماهای جدید 737 مکس را بازرسی کنند.
دستورالعمل اضطراری اداره هوانوردی فدرال، که برای 171 هواپیمای بوئینگ در سراسر جهان صادر شد، آن هواپیماها را زمین گیر کرد و خواستار بازرسی کامل قبل از پرواز مجدد آنها شد.
بر اساس این گزارش، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده (NTSB) تحقیقاتی را در مورد حادثه هواپیمایی آلاسکا آغاز کرده است.
فروش سهام بوئینگ همچنین نگرانی های گسترده تری در مورد نظارت و توسعه این شرکت ایجاد کرد.
با 79 هواپیما از مدل United Airlines، 65 هواپیما از خطوط هوایی آلاسکا و 74 هواپیما در سایر نقاط جهان، عدم اطمینان بر آینده شرکت های صاحب هواپیماهای Boeing 737 Max حاکم است.
این شکست اخیر به چالشهای اخیر بوئینگ میافزاید و این گمانهزنی را تقویت میکند که رقیب اروپایی آن، ایرباس، میتواند سهم بازار این هواپیماها را به خود اختصاص دهد.
در عین حال، مدیران بوئینگ با نظارت سختگیرانهتری از سوی تنظیمکنندهها و همچنین ابهامات و رفتوآمدهای مشتریان روبرو هستند.
بسیاری از سرمایه گذاران بوئینگ نیز به سرعت سهام خود را در پاسخ به افزایش ریسک برای چشم انداز سرمایه گذاری این شرکت فروختند.
absnews