12:01 – 22 مهر 1403
جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن در برنامه نشست اعلام نهایی شدن قرارداد و آغاز دوره ساخت پروژه راه آهن کرمان – سیرجان با اشاره به اینکه امروز اولین و بزرگترین سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی در سال جاری منعقد شد. مبلغ 7200 میلیارد تومان برای اثربخشی خطوط ریلی کرمان – سیرکان، پتانسیل جابهجایی سالانه 9.5 میلیون تن بار را دارد و بازده سرمایهگذاری در اختیار سرمایهگذاران قرار میگیرد.
وی ادامه داد: با راه اندازی این خط طول این جاده 320 کیلومتر کوتاه می شود و میزان تن کیلومتر و تناژ نیز به این ترتیب کوتاه می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال به نقاط فنر بار در اولویت ماست و به ویژه نقاط فنر بار فولادی، نفتی و شیمیایی و اتصال به خطوط صنعتی را در برنامه های خود قرار داده ایم.
ذاکری گفت: در خصوص اتصال خطوط ریلی دیدگاه ملی داریم و امیدواریم با اثربخشی طول خط و اضافه شدن حجم بار به شبکه، کل درآمدهای مجموعه افزایش یابد. با شرکت های سرمایه گذاری تماس گرفتیم. ظرف سه ماه از روز درخواست پاسخگوی آنها خواهیم بود و در صورت عدم پاسخگویی همکاران در این مدت طبق مقررات، پاسخ آنها مثبت تلقی می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه برای افزایش جذابیت این بخش مشوق هایی از جمله ماده 12 و تبصره 18 در نظر گرفتیم، گفت: در تبصره 18 همه مبالغ به شرکا پرداخت شد و حدود 20 درصد باقی مانده است. که مبالغ آن طی چند روز آینده تامین و پرداخت خواهد شد. مبلغ 3600 میلیارد تومان برای سال جدید را در تبصره 18 مطرح کرده ایم که پیش بینی و تسهیل شد و سهم دولت پرداخت شد.
وی با بیان اینکه خطوطی در شبکه حمل و نقل ریلی داریم که بررسی شده است، گفت: اتصال به این خطوط ریلی در اقتصاد حمل و نقل تاثیر ملی خواهد داشت و در هزینه حمل کالا تاثیرگذار خواهد بود. انتظار می رود با تعامل بیشتر و انگیزه های بیشتر بتوانیم زمینه افزایش حجم سرمایه گذاری را فراهم کنیم.
ذاکری گفت: امروز بزرگترین قرارداد در حوزه زیرساخت های ریلی منعقد شد و امیدواریم این سرمایه گذاری الگویی برای سایر محورها باشد. رویکرد جدید راه آهن سرمایه گذاری در ناوگان ریلی مسافری است.
ذاکری گفت: دشواریهای حملونقل زمینی و تعداد کشتهشدگان جادههای کشور به ۲۰ هزار نفر رسیده است که ارتباط مراکز بار و مسافر با حوزه ریلی را در اولویت قرار داده است.
خبرنگار: کبری عزیزم