14:55 – 23 مهر 1403
علی اکبر صفایی ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری سه قوه گفت: توسعه دریامحور ادبیات دریانوردی است. توسعه حکمرانی شامل تمامی فعالیت ها و مسائل مربوط به دریا می شود که نه تنها اقتصادی مطرح می شود، بلکه شامل مسائل حاکمیتی، اجتماعی، امنیتی و غیره می شود که می تواند مسائل مربوط به توسعه دریا را به صورت یکپارچه پیش ببرد. در همین راستا هیات وزیران وظایف هر وزارتخانه را اعلام کرد و پس از آن نهادها کار خود را آغاز کردند.
وی ادامه داد: در مقوله توسعه دریامحور، اقتصاد دریایی شاخه مهمی از توسعه دریامحور است و به همین دلیل در سیاست های کلی توسعه دریایی محور، رشد مضاعف فعالیت های اقتصادی و دریایی مشاهده می شود. منطقه، در مقایسه با رشد سالانه اقتصاد کشور در کل.
مدیر عامل اداره کل بنادر و دریانوردی افزود: در برنامه هفتم نیز به همین موضوع اشاره شده است که طی برنامه هفتم رشد فعالیت های اقتصادی در منطقه دریایی باید 16 درصد باشد در حالی که رشد کشور. اقتصاد به عنوان تولید ناخالص داخلی در سال برنامه هفتم باید 8 درصد باشد.
به گفته وی، در همان برنامه هفتم، دولت مجبور شد از سوی مرکز آمار ایران حسابداری ماهواره ای انجام دهد تا مشخص شود کدام فعالیت ها در منطقه دریایی تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی کشور دارد.
صفایی افزود: بر اساس ارزیابی و بررسی های تطبیقی ما با کشورهای مختلف جهان، عمده رشد ما در اقتصاد دریایی از زنجیره حمل و نقل دریایی است و امروز بیش از 200 هزار نفر به طور مستقیم در این زنجیره فعالیت می کنند و آمار غیرمستقیم این است. خیلی بیشتر از این
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی می تواند سهم بسزایی در توسعه جهت گیری دریایی داشته باشد، هم بخش دولتی سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت ها انجام داده و هم بخش خصوصی سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است.
صفایی افزود: پروژه های شناسایی شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی تنها در حوزه بنادر در سال 1403 بالغ بر 96 هزار میلیارد تومان پروژه های زیربنایی در حوزه بنادر کشور است که خوشبختانه در سال گذشته 55 قرارداد برای بخش خصوصی منعقد شد که بسیاری از آنها به امضا رسیده و برخی نیز در حال انجام مطالعات فنی و اقتصادی و تهیه اسناد اجرایی است.
وی با اشاره به اینکه هدف ما در سال 1403 معادل 60 هزار میلیارد تومان با سرمایه گذاران بخش خصوصی است که بخشی از آن منعقد شد و بخشی دیگر قراردادها انجام شد، گفت: بنابراین 96 هزار میلیارد تومان برای بخش دولتی در حال انجام است در بنادر سرمایه گذاری، بخش خصوصی امسال بیش از 60 هزار میلیارد تومان و سال گذشته 55 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است. این موضوع می تواند منجر به رشد اقتصادی منطقه دریایی و اشتغالزایی گسترده شود که در یک بخش محقق شده و بخشی دیگر محقق خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره طرح جامع توسعه دریایی نیز گفت: این طرح هنوز آغاز نشده است، اما این فعالیت ها منوط به مستندات جامعی است که توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی تهیه می شود. سازمان در برنامه ریزی منطقه ای نیز برنامه و بودجه داشت.
ایجاد هم افزایی بین ارگان های دریایی کشور با تشکیل ستاد توسعه دریایی محور
وی افزود: رویکردی در ساماندهی برنامه ریزی و بودجه در کشور با توجه به سیاست های توسعه دریایی محور برای تقسیم وظایف بین وزارتخانه ها پیشنهاد شده است. این نظر به دولت رفت و تصویب شد. البته ما معتقدیم در صورت تشکیل ستاد توسعه دریایی قطعا می توانیم هم افزایی بین همه ارگان های دریایی کشور ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه معتقدیم برای دستیابی به یک جابهجایی بزرگ باید سطح سازمانهای دریایی کشور ارتقاء یابد، گفت: در حوزه سیاستهای کلی توسعه در راستای تحقق بخشیدن به این موضوع تلاش کردهایم. دریا حدود 30 سال است اما موارد زیادی وجود دارد که برای تصمیم گیری باید توسط آقای رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور رسیدگی شود. اولین قدم در خصوص سیاست های کلی توسعه دریا محور که مقام معظم رهبری اجرای قریب الوقوع آن را ابلاغ کردند این است که هیچ قانونی در کشور وجود نداشته باشد که با توسعه دریا محور منافات داشته باشد.
الصفایی افزود: اصل بر این است که جلسات در بالاترین سطح برگزار شود و ستادی با حضور نهادهای مختلف تشکیل شود و هفتگی جلسه داشته باشند و تصمیم گیری کنند و این یکی از مسائل است. در سیاست های کلی توسعه دریا که بالاترین موضوع است، رهبر معظم انقلاب، تشکیل قطب های اقتصادی در کنار دریا و توسعه جمعیت توسط ساحل را اعلام کردند.
رویکردها به سیاست دریا محور باید تغییر کند
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به بحث سیاستهای توسعه دریایی نگاه ریشهای داشته باشیم، باید برنامههای کوتاهمدت و میانمدت را تعریف کنیم که نیاز به تغییر قوانین و مقررات نداشته باشد و در حیطه اختیارات و وظایف وزارتخانهها باشد وزارت راه و شهرسازی و بخش بزرگی از آن توسط سازمان بنادر، دریانوردی و دریانوردی کشور انجام می شود که با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری و هماهنگی کامل دارند. اگر میخواهیم سیاستهای توسعه دریامحور عمل کند و رشد اقتصادی مورد انتظار در سیاستهای توسعه دریامحور 16 درصد باشد، بهویژه در حوزه سیاستگذاری باید اقدامات جدیتری صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی سیاست ها، قوانین و مقررات منطقه ساحلی و دریایی با نگاهی کنترل شده و محدود برای ایجاد فعالیت هایی در سواحل و دریا شکل گرفت که سیاست های توسعه ای معطوف به دریا جایگزین آن شود.
وی افزود: در رویکرد جدید باید رشد اقتصادی 16 درصدی داشته باشیم، بنابراین اولین قدم حذف همه قوانین و مقرراتی است که مانع این رشد می شود و باید بدانیم که وزارتخانه ها و کارکنان دولت باید بر اساس آنچه لازم است عمل کنند. . قوانین و مقررات در این زمینه.