جزئیات مسئولیت دو سازمان در ساماندهی شماره تلفن همراه
بر اساس دستورالعمل جدید مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا و کارگروه تعاملی دولت مسئولیت ساماندهی شماره تلفن همراه ناشناس در بسترها و درگاه های فضای مجازی را بر عهده گرفتند.
به گزارش ای بی اس نیوز، سید محمدامین آقامیری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی – امروز بخشنامه ای صادر کرد که از کلاهبرداری اینترنتی در فضای مجازی توسط افرادی که به دنبال سودجویی از جعل هویت کاربر هستند، جلوگیری می شود.
بر اساس این دستورالعمل، چنانچه شماره موبایل شخصی بدون روال قانونی تحویل داده شده باشد، شناسایی و احراز هویت می شود و یا در صورت کلاهبرداری، سرویس به این شناسه ارتباطی محدود می شود.
همچنین درگاهها و بسترهایی که خدمات فضای مجازی از قبیل خرید و فروش کالا، تبلیغات و درج اطلاعیهها را ارائه میدهند، موظف به ایجاد میز کمک و درگاه الکترونیکی برای ثبت شکایات مربوط به شمارههای نامعتبر بر اساس این دستورالعمل و رسیدگی به گزارشهای دریافتی پس از تأیید هستند. . و تاییدیه را به پلیس فتا ارسال کنید.
در صورت دستکاری شماره تلفن همراه بدون اطلاع مردم، فرد می تواند به مدت یک هفته برای رفع اثر منفی و رفع محدودیت ها به پلیس فتا مراجعه کند و در صورت عدم اقدام فرد برای رفع اثر منفی در بازه زمانی مشخص شده اقدام کند. در آن مرحله، شماره پلیس فتا متخلف را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع میدهد تا محدودیتهای محدودکننده لازم را بر روی سبد خدمات ارتباطی خود اعمال کند.
بیشتر بدانید:
اطلاع رسانی دستورالعمل های ضد کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه
همچنین در حوزه دستگاه های اجرایی، کارگروه تعامل دولت الکترونیک موظف شد حداکثر ظرف مدت سه ماه ضوابط اجرایی مربوط به این بخشنامه را اعلام کند تا محدودیت ارائه خدمات به شماره های غیرمجاز امکان پذیر باشد. در اسرع وقت اعمال شود. با بهبود سطح احراز هویت شناسه های ارتباطی امکان پذیر است.
در این بخشنامه که به تصویب کمیسیون عالی تنظیم فضای مجازی کشور و توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد، الزامات، اقدامات و توزیع کار ملی برای اجرای آن تعریف شد.
انتهای پیام