11:52 – 08 نوامبر 1403 ق
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیته ساخت و ساز شورای اسلامی در شانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان اینکه امروز با حجم زیادی از پروژه های ناتمام مواجه هستیم، گفت: عمر پروژه ها و امروز سقوط می کند. بر دوش بخش خصوصی؛ بنابراین دولت باید برنامه ریزی های لازم را برای بهبود و ارتقای این بخش در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی 2 تا 6 درصد ارزش راه ها باید صرف نگهداری آنها شود، گفت: یکی از دلایل فرسایش جاده ها این است که منابع موجود در جاده ها بسیار محدود است. نگهداری، اقدامات لازم در این بخش باید انجام شود.
رئیس کمیته عمران شورا توضیح داد: طول عمر آسفالت به دلیل زیرسازی نامناسب راه کاهش یافته است.
رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس گفت: بسیاری از کارخانه های تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند و محصولات آنها فاقد مشخصات است و این امر باعث افت کیفیت شده است.
رضایی کوچی با بیان اینکه کیفیت ماشین آلات پخش آسفالت خوب نیست، اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت ماشین آلات پخش آسفالت خوب نیست. وی گفت: میانگین طول عمر ماشین آلات حمل قیر و صنعت آسفالت افزایش یافته و این خود باعث کاهش طول عمر آسفالت می شود.
وی با اشاره به اینکه هر آنچه در داخل تولید می شود به فروش می رسد، افزود: به هر دلیلی نتوانستیم نیاز داخلی اتوبوس را تامین کنیم.
رئیس کمیته سازندگی شورا با وجود اینکه 20 میلیارد دلار ارز در کشور داریم، گفت: باید با استفاده از فناوری های نوین میزان مصرف قیر را کاهش دهیم. اگر بتوانیم از فناوری ها و روش های جدید برای مصرف مقادیر کمتر قیر استفاده کنیم، می توانیم دو میلیون تن قیر صادر کنیم.
رضایی کوچی افزود: در حال حاضر میزان تولید قیر در کشور به 5 میلیون تن رسیده که تنها یک میلیون تن آن صادر و 4 میلیون تن در کشور مصرف می شود.
وی گفت: کیفیت قیر ایران دارای بالاترین استانداردهای جهانی است و بسیاری از کشورها از قیر ایرانی استقبال و استفاده می کنند.
وی با اشاره به کیفیت فعلی قیر ایران بر لزوم بهره برداری از این فرصت صادراتی تاکید کرد و گفت: تنها 10 درصد جابجایی کالا و مسافر با هواپیما انجام می شود.
رضایی کوچی خاطرنشان کرد: 250 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که 90 هزار کیلومتر آن این راه ها است و بر اساس استاندارد ارزش نگهداری آنها 2 تا 3 برابر بیشتر است.