اخبار اقتصادی روز

سازمان توسعه چیست و چه کاستی هایی در ایران دارد؟



مرکز پژوهش های مجلس در یکی از گزارش های اخیر خود به موضوع سازمان های توسعه ای پرداخته و سه مورد ابهام در تفکیک وظایف حاکمیتی، مدیریتی، تنظیمی و تسهیل گری، ابهام در مأموریت و موازی کاری این سازمان ها با سایر سازمان ها را شناسایی کرده است. سازمان های دولتی. و اختلال در تامین منابع و عملکرد کسب و کار که یکی از بزرگترین چالش های این نوع سازمان ها در کشور است.

به گزارش ای بی اس نیوز، سازمان های توسعه ای از مهم ترین ابزارهای دولت برای تسریع روند صنعتی شدن هستند که در سطح بین المللی و ملی حضور دارند. در سطح ملی، سازمان های توسعه ای را می توان به سه دسته سازمان ها و بنگاه های توسعه ای، مؤسسات مالی توسعه ای و مؤسسات پژوهشی و آموزشی توسعه تقسیم کرد. این سازمان ها حداقل شش دسته خدمات شامل توسعه و گسترش فناوری، توسعه عملیات و کمک به حل مسائل عملیاتی کسب و کار، توسعه تجارت و توسعه صادرات، تجمیع، گسترش شبکه و یکپارچگی کسب و کار، گسترش سرمایه گذاری و تامین مالی توسعه و گسترش را ارائه می دهند. و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای توسعه صنعتی.

در ایران از نظر حقوقی آنچه که سازمان توسعه نامیده می شود در واقع تعدادی از بنگاه های دولتی هستند که بر اساس قوانین جاری کشور از جمله قانون اجرای قانون چهل و چهارم. 44) اصل قانون اساسی کشور، جایگاه، نقش و وظایف آنها متفاوت است. بر اساس قانون اجرای قانون چهل و چهارم (44) تاکنون 52 سازمان به عنوان سازمان توسعه ای شناسایی شده اند که برخی از آنها دارای واحدهای استانی هستند. مهمترین آنها عبارتند از: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک توسعه صادرات ایران، صنعت. و بانک معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون.

نتایج بررسی دفتر مطالعات انرژی، صنعتی و معدنی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که سه چالش مهم برای سازمان های توسعه ای در ایران وجود دارد. اولین مورد، ابهام در تفکیک کارکردها، حکمرانی، مدیریت، مقررات و تسهیل گری است. لازم به ذکر است در قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، واگذاری شرکت های تابعه سازمان های توسعه ای مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع از این سازمان ها خواسته شده است که مسئولیت های مدیریتی خود را واگذار کنند. اما در مورد نقش این سازمان ها در حوزه تنظیم یا ارائه خدمات زیربنایی بحثی وجود نداشت.

چالش دوم، ابهام مأموریت و موازی کاری این سازمان ها با سایر دستگاه های دولتی است. بر اساس قانون اصل چهل و چهارم (44)، دامنه سرمایه گذاری های آژانس های توسعه محدود به مناطقی است که بخش خصوصی مایل به سرمایه گذاری در آنها نیست و این سازمان ها می توانند تا 100 درصد پروژه را در محله های محروم و جدید سرمایه گذاری کنند. فن آوری ها از این دو شرط اول این است که محرومیت زدایی در فلسفه تأسیس سازمان های توسعه نبوده است. دوم اینکه مفهوم فناوری های جدید مفهومی با تعریف مشخص نیست و سوم اینکه این دو بند تمایزی بین این سازمان ها قائل نمی شوند. بنابراین، این نوع تعریف وظایف و اختیارات، نوعی ابهام در مأموریت و موازی کاری این سازمان ها ایجاد کرده است که مانع دستیابی به اهداف آموزشی این سازمان ها می شود.

چالش سوم اخلال در تامین منابع و عملکرد شرکت است در قانون اجرای اصل چهل و چهارم (44) مقرر شده است 70 درصد وجوه حاصل از فروش سازمان های عمرانی کشورهای تابعه باشد. در اختیار سازمان های مذکور قرار گرفته است، اما ارزیابی ها نشان می دهد که این منابع به صورت کامل در اختیار این سازمان ها قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است در سال های اخیر پس از ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل دهه 90، این وزارتخانه هنوز تشکیل نشده است. و یکی از انتقادات کارشناسان، بلاتکلیفی آن سازمان های توسعه ای در بلاتکلیفی قانونی برای تشکیل وزارت صمت است. .

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز پیشنهاد شده است در اساسنامه این سازمان ها بازنگری شود و در مأموریت های آنها بازنگری شود و مجلس بر بازگشت منابع حاصل از واگذاری شرکت های وابسته به سازمان های توسعه ای به این سازمان ها نظارت کند و تامین مالی و ظرفیت توسعه آنها را تسهیل کند. سازمان ها برای هدایت سرمایه گذاری ها برای استفاده در برنامه هفتم توسعه.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *