یک کارشناس حمل ونقل ریلی با اشاره به محدودیت راه آهن شلمچه – بصره به تردد مسافر گفت: آنچه در حال حاضر مهم است این است که این پروژه فارغ از اینکه هدف موقت یا تجاری داشته باشد در فاز اول ساخته می شود.
جواد شاهجویی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اظهارات مقامات عراقی مبنی بر محدود کردن راه آهن شلمچه – بصره به جابجایی مسافر، اظهار کرد: اگر حجم مبادلات تجاری ایران و عراق را بررسی کنید، متوجه می شوید که میزان صادرات ما چقدر است. از ایران به عراق چندین برابر واردات ماست. این بدان معناست که تجارت ما نامتعادل است و تا حدی ممکن است مقامات عراقی حق داشته باشند که نمی خواهند زیرساختی ایجاد کنند که عراق را بیش از پیش به ایران وابسته کند.
وی ادامه داد: اظهارات مقامات عراقی مبنی بر اینکه اجازه نمی دهیم از این مسیر به عنوان وسیله نقلیه تجاری استفاده کنند و فقط برای جابجایی مسافران بین دو کشور و گردشگری استفاده می شود. منطقی است. البته این اظهارات کارکرد داخلی نیز دارد چرا که برخی از مخالفان احداث این خط ریلی در عراق نمی خواهند وابستگی عراق به ایران را افزایش دهند.
این کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: بهتر بود مسئولان ما اصرار نمی کردند که بخواهیم از این مسیر برای اهداف تجاری استفاده کنیم. زیرا ما نباید با این اظهارات به این حساسیت ها دامن بزنیم. در حال حاضر به جای آن فقط باید بر حمل و نقل مسافر و سفر به عتبات تمرکز کنیم. اما جدی ترین مسیری که می توان برای استفاده تجاری در نظر گرفت راه آهن شلمچه – بصره نیست، بلکه راه آهن کرمانشاه – خسروی – خانقین – بغداد برای تجارت با عراق بهتر است.
بیشتر بدانید
شلمچه بصره; مقدمه ای بر گسترش روابط اقتصادی ایران و عراق
ارتباط راه آهن غرب با عراق را نباید نادیده گرفت
شاهجویی ادامه می دهد: از طرفی وقتی خط راه آهن ساخته می شود، می توان از آن برای عبور مسافر یا کالا استفاده کرد و از نظر فنی نمی توان گفت که خط ریلی فقط برای جابجایی مسافر یا کالا در نظر گرفته شده است. ; با وجود این، به نظر می رسد ترجیح داده می شود که در حال حاضر مسئولان این موضوع را مطرح نکنند. چرا که مهم این است که ابتدا این خط ساخته شود و نباید با این انگیزه که بعدا بتوانیم عراق را با استفاده تجاری از خط شلمچه – بصره راضی کنیم، پروژه را به تاخیر بیندازیم.
وی با اشاره به تأخیر چندین ساله در راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره، گفت: در 20 سال گذشته چالش هایی مانند سنگ اندازی از دو طرف وجود داشته است. از طرف ایران که تاکید داشت می خواهیم از این خط ترانزیتی استفاده کنیم و ایران را به مدیترانه وصل کنیم و بیشتر از آن از طرف عراقی ها که هر بار به هر دلیلی این موضوع را به تعویق می انداختند.
این کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: اکنون با پیگیری مسئولان عراقی باید این موضوع را جدی بگیریم زیرا نمی خواهیم این خط برای حمل و نقل کالا ساخته شود. ممکن است پس از این، خود عراقیها پیشنهاد دهند که با توجه به هزینههای کمتر حملونقل ریلی و استهلاک کمتر جادههایشان، از این مسیر برای ترانزیت و تجارت نیز استفاده کنند. اما آنچه در حال حاضر مهم است این است که این پروژه بدون توجه به اینکه هدف زودگذر یا تجاری باشد، در فاز اول ساخته شده است.
انتهای پیام