یک شرکت سوئیسی از ساخت پنل خورشیدی فرش مانندی خبر داده است که اولین پنل خورشیدی در نوع خود در جهان است و در صورت نصب بر روی خطوط راه آهن می تواند برق تولید کند.
به گزارش ای بی اس نیوز و به نقل از آیاستارتاپ اروپایی Sun-Ways یک دستگاه مکانیکی برای استقرار پنل های خورشیدی قابل جابجایی در خطوط راه آهن توسعه داده است.
به گفته این استارتاپ انرژی مستقر در سوئیس، این نوآوری می تواند در نیمی از خطوط ریلی جهان اجرا شود.
باپتیست دانیچرت، یکی از بنیانگذاران Sun-Ways، میگوید که منطقه بین ریلها به اندازهای وسیع است که پانلهای خورشیدی با اندازه استاندارد را بدون ایجاد مانع در تردد قطارها در خود جای دهد.
دانیچرت گفت: به این ترتیب ما (سوئیس) می توانیم مقداری از برق مورد نیاز خود را تولید کنیم. ساخت تاسیسات بزرگ به دلیل کمبود فضای موجود مشکل است. وی افزود: از سوی دیگر پنل های خورشیدی بین ریل هیچ تاثیر بصری و زیست محیطی ندارد.
- روند کار چگونه پیش می رود؟
Sun-Ways از پنل های خورشیدی از پیش مونتاژ شده در یک کارخانه سوئیسی استفاده می کند. پانل های یک متری به سادگی بین خطوط ریل قرار می گیرند و با استفاده از مکانیزم پیستونی به ریل ها متصل می شوند.
قطاری که توسط شرکت تعمیر و نگهداری راه آهن سوئیس Scheuchzer ساخته شده است، نصب را به صورت مکانیکی انجام می دهد.
به گفته Sun-Ways، قطار هنگام حرکت، پانل های فتوولتائیک را در طول مسیر “مانند فرشی که باز می شود” مستقر می کند.
نصب پنل های خورشیدی در امتداد خطوط راه آهن مفهوم جدیدی نیست. قطعات فتوولتائیک نصب شده روی تراورس های راه آهن توسط دو شرکت دیگر، گرین ریل ایتالیایی و بانک ست انرژی انگلیسی، در حال آزمایش هستند.
با این حال، با مشارکت مدرسه پلی تکنیک فدرال لوزان، Sun-Ways اولین شرکتی است که یک سیستم تلفن همراه را به ثبت رساند.
دانیچرت گفت: «این یک نوآوری بزرگ است. به گفته وی، قابلیت حذف پنل ها برای انجام کارهای تعمیراتی مانند ریل ضروری است. به لطف واگن ریلی، قطارها بدون هیچ حادثه ای در ریل به گردش خود ادامه می دهند.
برق تولید شده به شبکه برق ارسال می شود و برای تامین برق منازل استفاده می شود.
از سوی دیگر، به گفته دانیچرت، استفاده از انرژی برای عملیات ریلی دشوارتر است و به فناوری تخصصی نیاز دارد.
تلاش آزمایشی این شرکت هنوز چیزهای زیادی برای اثبات دارد. اتحادیه بینالمللی راهآهن نگران است که این پانلها باعث ایجاد ترکهای ریز، افزایش خطر آتشسوزی در جنگلها یا پرت کردن حواس رانندگان قطار با انعکاس شوند. Sun-Ways به منظور جلوگیری از خیره شدن چشمان رانندگان قطار، ادعا میکند که پنلهای آنها از دوام بیشتری نسبت به پنلهای معمولی برخوردار هستند.
- 50 درصد راه آهن های دنیا می توانند از این سیستم استفاده کنند
طول کل شبکه راه آهن سوئیس 5317 کیلومتر است و از نظر تئوری می توان آن را با پنل های خورشیدی پوشش داد. این منطقه به اندازه 760 زمین فوتبال، به استثنای تونلها و مکانهایی که نور خورشید کمی دارند، را پوشش میدهد.
طبق گفته Sun-ways، سیستم ریلی این کشور می تواند یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی در سال یا حدود 2 درصد از کل نیاز برق سوئیس را تولید کند.
اهداف این استارت آپ فراتر از منطقه آلپ است. Sun-Ways قصد دارد در سالهای آینده دامنه خود را به سایر بخشهای اروپا از جمله کشورهای همسایه آلمان، اتریش و ایتالیا و همچنین ایالات متحده و اروپا گسترش دهد.
دانیچرت گفت: بیش از یک میلیون کیلومتر راه آهن در جهان وجود دارد. ما معتقدیم که 50 درصد راهآهنهای دنیا میتوانند به سیستم ما مجهز شوند.
این پروژه آزمایشی بر روی شبکه راه آهن عمومی سوئیس فرانسوی زبان در نزدیکی ایستگاه Buttes تمرکز خواهد کرد. به گفته swissinfo.ch که برای اولین بار این خبر را گزارش کرد، قیمت آن حدود 400000 فرانک سوئیس (437240 دلار) خواهد بود.
انتهای پیام