انتهای پیام
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تاکید بر عدم وجود انحصار در صنعت خودرو، به تداخل قیمت ها به بهانه انحصار اعتراض کرد و گفت: با استناد به اصل 44 قانون، خواستار جبران ضرر خودروسازان در فروش هستیم. خودروهای زیر قیمت تمام شده
مدیرعامل ایران خودرو قیمت گذاری دستوری را بزرگترین مشکل صنعت خودرو کشور خواند و گفت: علیرغم سهم 38 درصدی خودروسازان (بدون احتساب ایران خودرو و سایپا) و سهم 12 درصدی خودروسازان خصوصی-تجاری و بازیگران زیاد ما. در زمینه تولید خودرو در کشور وجود دارد، بنابراین انحصار در صنعت خودروسازی وجود ندارد. اما می بینیم که به بهانه انحصار در قیمت ها دخالت می شود. بنابراین ما با تداخل قیمت به بهانه انحصار مخالفیم.
وی گفت: در سال های اخیر متاثر از موضوع قیمت گذاری دستوری، حداقل بیش از 350 هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو، سایپا و سهامداران آن برداشت شده است. اینکه بگوییم چه کسی این مزایا را دارد؟ پس از آن بود که با عرضه محصولات ایران خودرو 2800 میلیارد تومان از زیان انباشته این شرکت کاسته شد.
خطیبی با اشاره به اصل 90 اصل 44 قانون اساسی مبنی بر اینکه «اگر شرکتی محصول خود را زیر قیمت بفروشد دولت باید برای جبران ضرر اقدام کند»، خواستار تعیین تکلیف در این زمینه شد و گفت: سه مرجع سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و بودجه و اداره کل قیمتگذاری بدهیهای عمومی به این موضوع رسیدگی کرده و زیان تولیدکننده ناشی از اجرای قیمتگذاری اجباری را جبران کنند.
این مدیر خودروساز گفت: تا زمانی که مجبور به فروش زیر قیمت باشیم، شاهد رقابت میلیونی در قرعه کشی ملی (قرعه کشی خودرو) خواهیم بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی خطیبی امروز (دوشنبه) در میزگرد تشریح و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، شرکت کرد. دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه با این لوازم، عوارض، مالیات و درآمد دولت نیز خواهد آمد و به دلیل تفاوت قیمت مهم با بازار، مردم نیز از خریدها راضی هستند، گفت: به دلیل سهام و حضور مردم در بورس، حداقل یک چهارم جمعیت کشور سهامدار ایران خودرو هستند. در نتیجه راه حلی بهتر از بورس کالا وجود ندارد و شهروندان، خودروسازان و دولت همگی از روند فروش خودرو در بورس خرسند هستند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز