زیان تجمعی 140 هزار میلیارد تومانی خودروسازان تا پایان سال/ نبوی: کرکره صنعت خودرو را نمی توانیم پایین بیاوریم – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، علی نبوی معاون حراست وزیر و رئیس هیئت مدیره ایدرو در نشست مشترک بحث واگذاری ایران خودرو و سایپا که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به محدودیت های پایتخت، گفت: بازار و گفت: لازم به ذکر است که تجربه پارس خودرو در The Handover خروجی مطلوبی نداشته است. اگر به بحث قیمت گذاری اجباری توجه نشود، زیان تجمعی خودروسازان به 140 هزار میلیارد تومان می رسد و ابتدا باید خونریزی را متوقف کرد و سپس بیماری را درمان کرد.
قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان این نشست اصرار و تاکید مذاکرات را بر عدم الزام به واگذاری حداقل سهام دولت دانست و گفت: نکته کلیدی در اینجا واگذاری دولت است. سهام به مدیریت
رئیس هیئت مدیره ایدرو افزود: تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد، واگذاری به بخش خصوصی تاثیر عمده ای نخواهد داشت. باید برای تغییر در این زمینه اتفاق نظر وجود داشته باشد. وزارت صنعت، با اجماعی که ایجاد می کند، باید به وضوح نقش مسیر آینده صنعت را برای متولیان آینده مشخص کند. در مورد شکل این کار اصرار داریم که سهام تودلی فروخته شود.
در شرایط فعلی، مدیریت بخش خصوصی مولد نخواهد بود/نمیتواند صنعت خودرو را تعطیل کند
نبوی با بیان اینکه به دلیل تیراژ، صنعت ما این امکان را دارد که در سطح بین المللی صحبت کند، گفت: ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم زیرا قطعات خوبی در صنعت داریم اما نتوانستیم به درستی از آنها استفاده کنیم. ما مشتاقانه منتظر بحث در مورد واگذاری و اعطای مجوز مدیریت به بخش خصوصی هستیم. اگر بخش خصوصی ایران خودرو و سایپا را اداره می کرد و با قیمت های امروز مواجه می شد، شاید تنها زیان انباشته آن 20 هزار میلیارد تومان کمتر می شد، اما مشکل اصلی این نیست.
در ادامه جلسه خلخالی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: همه مشکلات صنعت خودرو دولتی نیست، این صنعت بازیگران مختلفی داشته است. ما باید یک برنامه استراتژیک تولید خودرو تهیه کنیم زیرا همه خودروسازان دنیا به این سمت متعهد هستند.
وی افزود: اگر مدیریت پارس خودرو به جای سایپا متعلق به نهاد دیگری بود، امروز ممکن بود بیش از 80 درصد بهره وری داشته باشد. اگر سهامداران مشترک داشته باشیم به انحصار می رسیم. افق ما در سال 1404 این است که 33 درصد تولید توسط بخش خصوصی انجام شود. ما باید بتوانیم 5 تا 6 خودروساز داشته باشیم، اما باید در این صنعت یکپارچگی وجود داشته باشد.
absnews