با توجه به فعالیت های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال – جنوب، امکان ایجاد خط کشتیرانی منظم برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا یکی از مظاهر همکاری مشترک دو کشور است که می توان به آن دست یافت. .
به گزارش ای بی اس نیوز، مسئولان کشور معتقدند اگرچه تحریم ها مطلوب نیست، اما با وجود سختی، مزایایی نیز داشته است. در دوران تحریم می توانیم به تدریج به سمت خودکفایی حرکت کنیم و بدون نیاز به واردات، تولید را جزو اولین ماموریت های خود قرار دهیم و به این ترتیب کشورهای تحریم شده می توانند همراهان خوبی در کنار هم باشند.
ایران در زمینه حمل و نقل نیز از تحریم های متعددی رنج برده است. در این سالها در زمینه تولید کامیون و اتوبوس، تولید واگن و تولید تجهیزات فرودگاهی بسیار توانمند شده است و در این بین همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ایران و ونزوئلا می توانند در زمینه شیوه های مختلف حمل و نقل و ارتباطات و همکاری نزدیک در زمینه حمل و نقل دو کشور بسیار کمک کننده خواهد بود.
دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را بر تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیتی بین ایران و سایر کشورها متمرکز کرده و آمادگی کامل برای همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آنها در تمامی حوزه های حمل و نقل و ترانزیت را دارد. فعالان اقتصادی می توانند از شرایط ایجاد شده برای افزایش تجارت بین کشورها نهایت استفاده را ببرند.
همزمان با رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریایی، مسئولان نظام به ویژه دولت و شورای فرصت در حال تدوین سیاست های کلان دریایی هستند که به گفته مسئولان دریانوردی نقطه عطف بزرگی در سیاست های ایران و افزایش سهم تولید ناخالص داخلی از اقتصاد دریایی. قابل توجه است که این امر نه تنها برای کشور بلکه برای کشورهای منطقه نیز سیاست جدیدی ایجاد خواهد کرد.
آخرین جلوه همکاری ایران و کشورهای دوست، ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین است که در این راستا، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اخیرا به منظور توسعه ظرفیت های جدید برای همکاری های اقتصادی دو کشور به ونزوئلا سفر کرد.
رئیسی در خصوص سفر به سه کشور منطقه آمریکای لاتین گفت: این سفر به دعوت رسمی روسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام شد و مقاومت در برابر نظام سلطه وجه مشترک کشورهایی است که دارای یک کشور هستند. روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران در این منطقه.
امکان ایجاد خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا
پیش از این بارها عنوان شده بود که ایران می تواند قطب منطقه ای محصولات ونزوئلا باشد و ونزوئلا نیز می تواند این نقش را برای محصولات ایرانی ایفا کند. در حوزه حمل و نقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و بازاریابی محصولات حائز اهمیت است و باید در نظر داشت که برنامه ای برای تبادل بار و کالا در دو سوی دریا وجود دارد. ایران و ونزوئلا و دو کشور می توانند شرکای دریایی یکدیگر باشند.
لازمه ایجاد خط کشتیرانی، ثبات مبادلات اقتصادی است و باید به دنبال راهکارهایی برای توجیه خط کشتیرانی بود. از این طریق می توان یک خط کشتیرانی منظم برای انتقال کالا بین دو کشور و سایر کشورها ایجاد کرد و همچنین امکان همکاری در تمامی زمینه های کشتیرانی و حتی ساخت و تعمیر کشتی های دو کشور وجود دارد. . در عین حال، باید فرکانس کافی برای مبادله بار و کالا وجود داشته باشد، زیرا سیستم حمل و نقل به مبادله بار بین دو کشور بستگی دارد.
لازم به ذکر است که تبدیل منطقه به هاب حمل و نقل منافع اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت. اراده دو کشور باید در این راستا باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور متعادل باشد و کشتی ها در رفت و برگشت بار داشته باشند. علاوه بر این، ایران در حال حاضر در تلاش است تا نقش یک قطب کالا و ترانزیتی را در منطقه ایفا کند.
شهریار افندی زاده – معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی – پیش از این در خصوص دستاوردهای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران که در سال 1397 برگزار شد، صحبت کرد. نوامبر سال گذشته، تأثیر مثبت انتقال تجربه، فناوری و دانش فنی را برجسته کرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم این کشور در کریدور شمال-جنوب در حوزه حمل و نقل دریایی و انتقال محموله، می توان قراردادهای مهمی با طرف ونزوئلا منعقد کرد.
تمایل صنعت دریایی ایران برای توسعه مسیرهای انتقال کالا به آمریکای لاتین
در همین راستا، گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با سفر رئیس جمهور به ونزوئلا اعلام کرد که آماده اعزام نماینده مستقر در کاراکاس برای تسهیل امور اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی است. که کالاهای خود را با کشتی های این ناوگان به ونزوئلا یا از ونزوئلا ارسال می کنند، این کشور برای افزایش مبدا و مقصد کشتی های حامل کالا برای صادرات و واردات بین ایران و ونزوئلا و آمریکای لاتین وارد می کند.
این در حالی است که در اسفندماه سال گذشته اعلام شد که ارسال منظم کالاهای صادراتی به ونزوئلا که یکی از خواسته های شرکت ها و تجار ایرانی بوده است، چندین بار مورد توجه ویژه ناوگان ملی دریایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. ماهها و بر این اساس هر دو ماه یکبار یک خط دریایی منظم از ایران به ونزوئلا راهاندازی میشود.
انتهای پیام