رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور از رکورد 20 کیلومتر حفر تونل و ساخت هزار و 117 کیلومتر راه مختلف در سال 1401 خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاعات شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، مسعود جهانی طول انواع راه های ساخته شده در سال گذشته را یک هزار و 117 کیلومتر اعلام کرد. انواع راه های در حال خدمت 884 کیلومتر اعلام و اعلام شد: در زمینه پروژه های ریلی 114 کیلومتر زیرسازی، 120 کیلومتر راه آهن و 10 هزار متر مربع ساختمان ایستگاهی در سال گذشته احداث شده است که 154 کیلومتر از این پروژه ها. در مسیر راه آهن چابهار – زاهدان از زاهدان به خاش به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در راه ها و بزرگراه های کشور ساخت 800 کیلومتر راه و بهره برداری از 730 کیلومتر و همچنین احداث 173 کیلومتر بزرگراه از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور است. در سال 1401
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی با اشاره به انجام 31 میلیون مترمکعب عملیات خاکی در سال گذشته گفت: 19.1 میلیون مترمکعب برش، 11.8 میلیون مترمکعب خاکریز، بیش از 1.7 میلیون مترمکعب بتن جزئی. یکی از عملیات اجرایی در راه و بزرگراه، بزرگراه و راه آهن کشور است.
جهانی افزود: سال گذشته 20 هزار و 307 متر تونل سازی و 14 هزار و 915 متر لاینینگ در تونل ها انجام شده که نسبت به سال های گذشته رکورددار است.
رشد 2 برابری ساخت راه آهن در کشور نسبت به 12 سال گذشته
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در این گزارش طول شبکه ریلی کشور را 14 هزار و 984 کیلومتر اعلام کرد و افزود: طی سال های پنجم و ششم کشور. در برنامه های توسعه، میانگین ریل گذاری سالانه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. وی به این نکته توجه کرد که از سال 1390 تا 1395 سالانه 130 کیلومتر ریل گذاری ریلی انجام می شد که از سال 1395 تا 1401 هر سال به 263 کیلومتر رسید.
جهانی همچنین از افتتاح 407 کیلومتر راه آهن در قالب 4 پروژه مهم کشور در سال جاری خبر داد و گفت: میانگین احداث خطوط ریلی در 12 سال گذشته 199 کیلومتر بوده که با بهره برداری از بستان آباد این مهم محقق شد. – پروژه های راه آهن خاوران، همدان – سنندج. ، رشت – انزلی و میانه – اردبیل امسال بهره برداری از شبکه ریلی کشور نسبت به میانگین 12 سال گذشته 2 برابر افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تامین بیش از 25 هزار میلیارد تومان، هزار کیلومتر دیگر از پروژه های ریلی در حال ساخت کشور تا پایان دولت سیزدهم آماده بهره برداری می شود.
ضرب در 3 استفاده از بزرگراه ها در دولت سیزدهم
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور طول شبکه بزرگراهی در حال بهره برداری را 2793 کیلومتر اعلام کرد و از افتتاح 293 کیلومتر بزرگراه در پایان این سال خبر داد. سال و گفت: بزرگراه ایزدخشت – شیراز به طول 210 کیلومتر، منجیل – رودبار به طول 8 کیلومتر، یک باند محدوده بزرگراه تهران – شمال به طول 22 کیلومتر، مراغه – هشترود به طول 29 کیلومتر و تبریز – صوفیان به طول 24 کیلومتر است. . كيلومتر طول تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد و با بهره برداري از 12 سال گذشته به طور متوسط سالانه 93 كيلومتر، عملكرد دولت سيزدهم در حوزه راهداري 3 برابر مي شود.
وی میانگین طول بزرگراه سازی در کشور را از سال 1390 تا 1395 به 80 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: این رقم از سال 1396 تا 1401 به 105 کیلومتر در سال افزایش یافت.
جهانی طول شبکه بزرگراهی قابل استفاده تا پایان دولت سیزدهم را 415 کیلومتر دانست و یادآور شد: اعتبار لازم برای تامین سهم دولت در ساخت این 9 پروژه بزرگراهی حدود 17 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
متوسط رشد سالانه ساخت و ساز جاده و بزرگراه
در ادامه این گزارش، رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی، طول شبکه راه های کشور را 45 هزار و 170 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در سال جاری 750 کیلومتر بزرگراه در قالب 90 پروژه در حال اجراست. با 70 درصد پیشرفت فیزیکی که در قالب پروژه های شاخص در کریدورهای بزرگراهی جنوب، غرب و شرق کشور در اولویت ساخت قرار دارد.
جهانی با اشاره به میانگین ساخت سالانه 820 کیلومتر راه و بزرگراه در سال های 1390 تا 1395 گفت: از سال 1396 تا 1401 به طور متوسط 903 کیلومتر راه و بزرگراه در کشور به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم یک هزار و 800 کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی در قالب 115 پروژه تکمیل می شود که بر اساس برنامه تحول حوزه راه کشور در کریدورهای مهم ترانزیتی منتهی به مرزها با هدف قرار گرفته است. توسعه مناطق محروم و تنگناها.
رتبه اول برای جذب اعتبار از سایر مدل های تحویل منابع
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی استفاده از مدل های اعتباری جدید مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کشور در سال های اخیر را اقدامی مهم دانست و ادامه داد: در سال های اخیر برای 33 پروژه، تسهیلات بانکی به میزان بیش از این افزایش یافته است. بیش از 34 هزار میلیارد ریال از ماده 56 استخراج می شود که این شرکت با جذب بیش از 2177 میلیارد تومان در سال 1401 با اختلاف رتبه اول را در بین قوای مجریه کسب کرد. همچنین به منظور حفظ استحکام مالی پیمانکاران و مشاوران فعال در حوزه راهسازی، بخش بزرگی از بدهی های آنان به مبلغ 1500 میلیارد تومان در سه سال گذشته با استفاده از مدل های جبران خسارت مالی و بانکی تسویه شده است. .
جهانی در پایان دستاوردها و موفقیت ها را مرهون ثبات مدیریت در سطوح بالا و میانی در سال های اخیر با بهره گیری از توانمندی کارشناسان جوان، متخصص و مجرب دانست و تاکید کرد: برنامه ریزی اساسی، اولویت بندی پروژه ها، تامین منابع لازم برای پروژهها از محل اعتبارات دیگر، همسویی و پشتیبانی شرکتهای مهندسی مشاور، پیمانکاران و سرمایهگذاران از دیگر عوامل مؤثر در ارتقای کمی و کیفی پروژههای راهسازی در کشور است.