رونمایی از کالسکه اسب و گنجینه ماشین های تاریخی در تهران
مدیر موزه خودروهای تاریخی ایران از رونمایی از خودروهای تاریخی و گنجینه خودرو برای نخستین بار خبر داد.
به گزارش ای بی اس نیوز، دو سالی است که موزه تاریخی خودرو در تهران افتتاح شده است و مهمترین خودروهای آنجا «پیش پیرس» روکش طلا، تنها نمونه «لیزر پلنگ» تولید شده در جهان، تنها خودرویی است که حاصل کار مشترک شرکت های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن و مجموعه ای غنی از مدل های رولزرویس از جمله رولزرویس Silver Ghost، احمد شاه قاجار، فانتوم 4 افسانه ای ضد گلوله، فانتوم 3 و همچنین به عنوان مدل استثنایی بنز 500k و 600 لیموزین.
اکنون علی غلامی مدیر فرهنگسرای موزه خودروهای تاریخی ایران در جمع خبرنگاران گفت: وی از افتتاح تالار جدیدی به نام «ایوان کالسکه» در این موزه خبر داد و گفت: امیدواریم این بخش جدید از دهه فجر افتتاح شود.
در زمان افتتاح این موزه، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار با عنوان «قدیمی ترین کالسکه موجود در ایران» و همچنین کالسکه تاج گذاری که هر دو در کارخانه «واگن فابریک» در اتریش ساخته شده بودند، به چشم می خورد. به نمایش گذاشته شد که هم اکنون به نمایش گذاشته شده است. قابل رویت نیستند، اما به گفته مدیر موزه خودروهای تاریخی ایران، این دو خودرو به همراه تعدادی خودروی تاریخی دیگر در «ایوان کالسکه» رونمایی و در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
غلامی درباره انگیزه ایجاد این اتاق جدید در موزه تاریخی خودرو توضیح داد: بخشی از مفهوم این اتاق به فرمان برمی گردد. می دانید که یکی از مهم ترین اختراعات بشر چرخ بود. ما قصد داریم با عرضه ایوان کالسکه، روندی را که بشریت طی کرده تا به تولید خودرو دست یابد، نشان دهیم. این انجمن هم آموزشی و هم فوق العاده است.
او نیز مبدأ شد اجرای طرح بازدید از گنجینه موزه تاریخی خودرو تا سال آینده اعلام کرد و افزود: ما برای اولین بار در ایران طرحی را اجرا می کنیم که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد در روزهای خاصی از سال و با رعایت پروتکل های خاص از گنجینه و انبار موزه خودروهای تاریخی بازدید کنند. یک یا دو موزه اتومبیل پیشرو در جهان این کار را انجام می دهند. البته از آنجایی که بازدیدکننده قرار است وارد مخزن و گنجینه موزه شود، مطمئنا محدودیت های خاصی وجود خواهد داشت.
به گفته مدیر مرکز فرهنگی موزه خودروهای تاریخی ایران، در حالی که حدود 60 خودرو در داخل موزه به نمایش گذاشته شده است، حداقل سه برابر این تعداد خودرو در گنجینه و مخزن نگهداری می شود.
غلامی افزود: گنجگردی موزه تاریخی خودرو با هدف ایجاد جاذبه های بیشتر برای بازدیدکنندگان انجام می شود. از طرفی با علاقه مندان به اتومبیل یا به قول معروف «عشق ماشینی» روبرو هستیم که آنها را بازدیدکنندگان وفادار می دانیم که مکرراً از موزه بازدید می کنند، اما از طرف دیگر باید بازدیدکننده ای باشد که علاقه زیادی به ماشین ندارد و قبلاً فقط یک بار از موزه بازدید کرده است. بازدید کرده و دیگر قصد رفتن به این موزه را ندارید، دوباره جذب کنید.
غلامی همچنین درباره جابجایی خودروهای تاریخی و حذف آثار از گنجینه توضیح داد: این فلسفه وجود دارد که آثار موزه ای و تاریخی به هیچ وجه نباید جابجا شوند، به عنوان مثال مونالیزا هنوز در جای خود در موزه لوور است. اما آثار گنج در نمایشگاه های موازی به نمایش گذاشته می شود و موبایل قابل نمایش است. ما نیز این طرح را اجرا خواهیم کرد و هر فصل یک خودرو را بازسازی و نمایش خواهیم داد.
وی همچنین درباره آثار ذخیره شده در دپو و گنجینه موزه خودروهای تاریخی بیان کرد: آثار موزه ای در دپو به اندازه آثاری که به عنوان مثال در موزه به نمایش گذاشته شده خاص هستند. قبل از تولید اولین مدل خودروی BMW، خودرویی به نام EMW تولید شد که در مخزن این موزه نگهداری می شود.
همچنین مدیر فرهنگسرای موزه خودروهای تاریخی ایران یکی از شاخص ترین آثار این موزه توسط مرسدس بنز 500 K ارائه شد که تنها نمونه جهان است و در این موزه ایرانی به نمایش درآمده است. و می گویند: موزه بنز که یکی از بزرگترین موزه های خودرو در جهان است، تمام محصولات خود را به جز این مدل بنز دارد. طی این سالها نامه هایی از سوی این موزه برای خرید این بنز نوشته شده و آخرین قیمت پیشنهادی 30 میلیون بوده است. دلار البته در این مجموعه که بیش از 20 میلیون دلار ارزش دارد خودروهایی مانند لیموزین بنز نیز به نمایش گذاشته شده است.
به گفته وی، گران ترین خودروی به نمایش گذاشته شده در موزه خودروهای تاریخی مرسدس بنز 500k است و فانتوم 4 ضد گلوله یکی از مهم ترین و جذاب ترین خودروهای این مجموعه است.
وی با اشاره به دیگر ایده های مرکز موزه تاریخی خودرو گفت: یکی از برنامه های ما فعال سازی بخش خدمات کمکی موزه است. موزه جهان به سمتی رفته است که وظیفه اش نه تنها به نمایش گذاشتن آثار، بلکه در نظر گرفتن لذت بازدیدکننده است. در نتیجه یکی از انتظارات موزه این است که به محل ملاقات تبدیل شود و بازدیدکننده هنگام ورود بوی قهوه را حس کند. موزه های مدرن در سرتاسر جهان نیز رویکرد «لذت بازدیدکننده» را در نظر می گیرند و خود را موظف به ارائه موزه نمی دانند. در موزه خودروهای تاریخی ایران نیز همین رویکرد دنبال می شود، ما به دنبال ایجاد کافه موزه و افزایش مدت زمان بازدید آن هستیم. ما همچنین یک سالن بزرگ و یک آمفی تئاتر داریم که آن را دنبال می کنم تا محلی برای رویدادهای اجتماعی و فرهنگی شود.
مدیر فرهنگسرای موزه خودروهای تاریخی ایران این موزه را یکی از در دسترس ترین و استانداردترین موزه های ایران معرفی کرد و گفت: ورودی موزه خودروهای تاریخی از جاده بزرگراه ویژه کرج و انتهای آن به سمت بزرگراه ویژه کرج است. بزرگراه تهران کرج. کف موزه دارای شیب است در حالی که بازدیدکننده هنگام ورود این شیب را احساس نمی کند، زیرا موزه به خوبی طراحی شده است و در عین حال برای همه افراد با هر سطح از توانایی های فیزیکی قابل دسترسی است. به نظر من موزه خودروهای تاریخی یکی از استانداردترین موزه های ایران است، به خصوص اینکه برخلاف بسیاری از ساختمان های موزه که از بناهای تاریخی استفاده می کنند، این بنا به طور خاص برای موزه طراحی و ساخته شده است.
وی افزود: به نظر من مکان انتخاب شده برای موزه تاریخی خودرو بهترین مکان است. چون تمام کارخانه های خودروسازی در جاده کرج هستند. یکی از وظایف ما تقویت روابط با خودروسازان برای رونمایی از محصولات خاص به جای هتل در این موزه است که بیشترین ارتباط را با خودرو دارد.
غلامی گنجینه ارزشمند بنیاد مصطفان را برجسته کرد و گفت: بنیاد مصطففان یکی از بزرگترین فعالیت های موزه داری این کشور را انجام داده است که محدود به خودرو نیست، آثار آن در موزه دفینه تهران و موزه ها نیز قابل مشاهده است. رامسر، یزد و اصفهان. . علاقه فرهنگی و تاریخی بنیاد مصطفان در به نمایش گذاشتن آثار و گنجینه هایی که دارد واقعاً زیاد است، به خصوص که گنجینه آن از سایر آثار تاریخی فراتر رفته است. این گنجینه موزه لوور ایران محسوب می شود، زیرا آثار ارزشمندی از تمام مناطق و تمدن های جهان از جمله مایاها، اینکاها، آسیای شرقی و آفریقا را در خود جای داده است.
موزه خودروهای تاریخی ایران در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج قرار دارد و قیمت بلیط بازدید از آن برای هر نفر 64 هزار تومان است.
انتهای پیام