جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

روند نزولی پایه پولی در سال جاری/تورم نیز کاهش خواهد یافت

بانک مرکزی علیرغم وجود برخی نگرانی‌ها در خصوص رشد پایه پول، نقدینگی و تورم در ماه‌های آینده، با برنامه‌هایی مانند اصلاح نظام بانکی و کنترل بخشی از رشد ترازنامه بانک‌ها در سال جاری به دنبال کاهش رشد پایه پول است. برای دستیابی به هدف رشد تعیین شده پول نقد نیز امسال می رسد.

به گزارش ای بی اس نیوز، در خصوص تغییرات رخ داده در پایه پولی در سال جاری، باید به این نکته اشاره کرد که رشد پایه پولی در پایان فروردین ماه سال 1402 در ادامه تحولات ماه های پایانی سال گذشته بوده و افزایش آن افزایش یافته است. قابل پیش بینی بود بر اساس روند ماه های گذشته

بخشی از افزایش رشد سالانه پایه پولی در ماه‌های اخیر مربوط به تزریق پول پرقدرت به اقتصاد نیست، بلکه افزایش نرخ سپرده قانونی و کاهش نرخ رو به رشد نقدینگی (به عنوان بخشی از پولی) بوده است. برنامه ریزی و اجرای سیاستی با هدف کنترل رشد معین ترازنامه و اعمال جریمه بر بانک های ورشکسته با افزایش نرخ سپرده قانونی، نیاز ذخایر بانک ها به پرداخت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی افزایش یافته است. با توجه به عدم تعادل برخی بانک ها و موسسات اعتباری و عدم وجود ذخایر کافی مازاد حساب آنها نزد بانک مرکزی منجر به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی شد.

در واقع با افزایش نرخ سپرده قانونی و کاهش نرخ فزاینده نقدینگی، در عمل ضمن کاهش قدرت خلق پول بانک ها، دو سوی ترازنامه بانک مرکزی گسترش یافته و پایه پولی افزایش یافته است. بنابراین پولی به اقتصاد تزریق نشده است و جای نگرانی نیست که این افزایش پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی در ماه های آینده شود.

زیرا طبق آخرین آمار و اطلاعات موجود، نرخ رشد نقدی 12 ماهه از مهر ماه 1400 به روند نزولی خود (از 42.8 درصد) ادامه داد و در پایان مردادماه امسال به 26.9 درصد رسید. البته دو دلیل دیگر افزایش اضافه برداشت بانکی در سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی در شبکه بانکی ناشی از اجرای سیاست حساب‌های واحد خزانه در قالب یکسان سازی نقدینگی بخش دولتی با مرکزی است. بانک و عدم پمپاژ پول قدرتمند از بانک مرکزی به شبکه بانکی پس از اجرای طرح عمومی‌سازی یارانه‌ها ناشی از تفاوت نرخ خرید و فروش ارز بانک مرکزی برای تامین ارز برای کالاهای اساسی بود.

به همین دلیل لزومی ندارد که رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در بازه‌های زمانی کوتاه منطبق شود و ممکن است رشد این دو مجموع (نقدینگی و پایه پولی) به دلیل گوناگونی دستخوش تغییرات شود. عوامل. رویدادها، از جمله سیاست های بانک مرکزی. به عنوان مثال، در سال 1383 رشد پول پایه منفی 2 درصد بود در حالی که رشد نقدینگی 34 درصد بود، اما در بلندمدت کم و بیش از همین روند پیروی می کنند.

بررسی نرخ رشد سالانه پایه پولی و نرخ رشد سالانه نقدینگی در سال‌های 1340 تا 1401 نشان می‌دهد که با وجود تفاوت بین نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های مختلف و حتی در زمان‌ها، زمان‌های مختلف، اما به طور کلی نرخ رشد این دو متغیر به‌دنبال یکدیگر هستند و هیچ نشانه‌ای از واگرایی نشان نمی‌دهند و البته این یک امر طبیعی است. یکی از دلایل اصلی این امر وجود ذخایر قانونی است که امروزه بیشترین هزینه های مربوط به پایه پولی در ایران را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال در پایان سال گذشته حدود 82 درصد از کل هزینه های پایه پولی به صورت ذخایر یا سپرده قانونی بانک ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی بوده است و به همین دلیل رشد پایه پولی و … رشد نقدینگی تا حد زیادی از همین روند پیروی می کند. در این سال ها میانگین ساده رشد پایه پولی حدود 23.3 درصد و میانگین ساده رشد نقدینگی حدود 26 درصد است.

روند نزولی پایه پولی در سال جاری/تورم نیز کاهش خواهد یافت

البته آمارها نشان می دهد که روند رشد 12 ماهه پایه پولی در سال جاری از 45 درصد در فروردین ماه به 41.6 درصد در مردادماه کاهش یافته است.

در خصوص رشد 371 میلیارد تومانی پایه پولی در پایان فروردین ماه امسال نسبت به پایان شهریور 1400، باید گفت که توجه تنها به سطح متغیرهای سهام و بدون توجه به روند رشد اینها. متغیرها در طول دوره مورد بررسی و الزامات زمانی آنها نادرست و گمراه کننده هستند. بنابراین مقایسه تحولات پولی به ویژه برای اهداف سیاسی و تحلیلی باید بر اساس مقایسه رشد متغیرهای مذکور باشد. البته بخشی از تغییرات فوق در پایه پولی ناشی از افزایش 157.6 همات خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بوده است اما بیش از 104 همات این افزایش به دلیل تفاوت خرید و فروش بوده است. ارزهای خارجی با قیمت ترجیحی نرخ برای تامین مالی واردات محصولات اساسی. از دولت قبل در سال 1400 به دولت سیزدهم به ارث رسید و با اجرای طرح رواج یارانه ها در خرداد 1401، افزایش پایه پولی خنثی شد.

در خصوص مطالباتی مانند تامین کسری بودجه به صورت پولی باید تاکید کرد که اساساً راهکارهای تامین کسری بودجه در صورت پیش‌بینی در قوانین مالی سنواتی به وضوح لحاظ شده است. که می توان به آن اشاره کرد. از جمله «انتشار اوراق مالی»، «انتقال بنگاه‌های دولتی» یا حتی «استفاده از منابع صندوق توسعه ملی». حتی اگر کسری بودجه پیش بینی نشود، در بیشتر موارد دولت با مدیریت مخارج بودجه یا استقراض از صندوق توسعه ملی این خلأ را پر می کند.

بنابراین پیشنهاد موضوعاتی مانند تامین کسری بودجه دولت از طریق شبکه بانکی یا پایه پولی صحیح نیست. زیرا آمارهای پولی منتشر شده نیز نشان می دهد که سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش عمومی در رشد 12 ماهه منتهی به فروردین ماه امسال معادل 10.8- واحد درصد بوده است.

از سوی دیگر رویکرد دولت در روابط مالی خود با بانک مرکزی این بوده است که بیشتر به منابع خود متکی باشد و به خزانه گردان متوسل نشود. البته چاپ پول بدون وثیقه برای تامین کسری بودجه دولت در افزایش خالص بدهی دولت به بانک مرکزی تجلی پیدا می کند که با در نظر گرفتن و مقایسه این اقلام در دو دوره شهریور 1400 و فروردین ماه سال جاری قابل مشاهده است. که میزان خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریور 1400 معادل 3.7 همات و در فروردین ماه امسال معادل منهای 133.9 همات بوده که نشان دهنده کاهش 137.6 همات خالص بدهی دولت به بانک مرکزی است. .

در خصوص توسعه سهم پول نقدینگی نیز باید گفت که از نیمه دوم سال گذشته عوامل مختلفی (عمدتاً متاثر از انتشار اخبار منفی) منجر به عدم اطمینان و شکل‌گیری انتظارات منفی در خصوص تغییر می کند. در بازار ارز و در نتیجه افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی و تشدید انتظارات تبدیل به تورم شد که منجر به رشد ارز و افزایش نقدینگی سهم آن شد. اما با اجرای سیاست های بانک مرکزی از جمله سیاست اصلاح نرخ سود، علاوه بر تداوم سیاست مدیریت و تنظیم بازار ارز و کنترل نقدینگی در چارچوب سیاست تثبیت اقتصادی دولت و بر اساس بانک مرکزی و همچنین با پیشرفت مثبت سیاست خارجی کشور، سهم ارز از نقدینگی کاهش یافت و از 25.7 درصد در پایان سال گذشته به 25.1 درصد در مرداد ماه امسال رسید. همچنین رشد پولی 12 ماهه مردادماه امسال معادل 41.3 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (55.6 درصد) 14.3 واحد درصد کاهش داشته است.

با توجه به نگرانی‌ها از رشد قوی پایه پولی نیز می‌توان گفت آنچه در تحلیل کل‌های پولی و تأثیر آن بر تورم اقتصاد اهمیت زیادی دارد، بررسی سیر تحول نقدینگی است. نقدینگی در واقع مجموع سپرده های ایجاد شده توسط سیستم بانکی و در دست واحدهای اقتصادی است که می تواند منجر به تقاضای موثر و افزایش قیمت در اقتصاد شود. بنابراین نگرانی اصلی در مورد تورم بلندمدت باید بر رشد نقدینگی متمرکز شود.

البته در شرایط تشدید انتظارات تورمی، حتی در صورت عدم افزایش حجم نقدینگی، به دلیل افزایش جذابیت دارایی ها و کالاها، فرآیند تبدیل نقدینگی به تقاضا برای کالاها و دارایی ها شکل می گیرد و منجر به روند تورمی فشار؛ مشکلی که در تبیین تورم در سال های اخیر از جمله سال 1401 مشهود است، بدین معنا که با وجود کاهش رشد نقدینگی، نقدینگی متاثر از افزایش انتظارات تورمی موجب افزایش چشمگیر قیمت ها شده است.

به همین دلیل است که رشد بدون حمایت واقعی نقدینگی در بلندمدت باعث ایجاد فشارهای تورمی می شود. بنابراین، اگر در میان مدت نتیجه سیاست پولی کاهش میانگین رشد نقدینگی باشد، تورم واقعی و مورد انتظار به تدریج فروکش کرده و نگرانی جدی در مورد رشد سایر کل‌های پولی چندان مطرح نخواهد بود. بر این اساس است که کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین متغیر کنترل تورم در بین اولویت‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر تعیین شده است.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *