روسیه جلو آمده، نوبت ایران است
در حالی که قاسمی بارها بر تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – آستارا تاکید کرده و حتی گفته است که اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید هزینه تکمیل این 160 کیلومتر را بپردازیم. باید دید روسیه حاضر به همکاری در اجراست این راه آهن اعلام کرده که آماده است، بررسی های وزارت راه و شهرسازی چه نتیجه ای خواهد داشت و قول تکمیل آن در سه سال آینده کجا خواهد بود؟
انتهای پیام
قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر هر دو روز یک قطار روسی وارد بندر شهید رجایی می شود، البته احتمال ورود پنج قطار روسی به ایران از سرخس در روز وجود دارد و مذاکرات مفصلی در این زمینه انجام شده است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همکاری با روسیه را منعی نمی کند، گفت: ایران آمادگی دارد سطح روابط حمل و نقل خود را با روسیه به بالاترین سطح برساند.
تمرکز بر سند حمل و نقل باکو و اسناد کنفرانس وزرای حمل و نقل کشورهای آسیای مرکزی، توافقنامه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه و توافق دوجانبه ایران و روسیه، توجه ویژه به مسیر ترانزیتی ایران در منطقه، افزایش حجم ترانزیت این برنامه از 15 میلیون تن به 50 میلیون تن و تبدیل ایران به قطب ترانزیتی منطقه از موضوعاتی بود که در این دیدار دوجانبه مطرح شد.
ماموریت دستیار رئیس جمهور روسیه در راه آهن رشت – آستارا
رستم قاسمی در این زمینه تاکید کرد که طرح روسیه برای سرمایه گذاری در پروژه رشت – آستارا در دست بررسی است.
در جریان مذاکرات دوجانبه هیأت روسی و ایرانی که شامل معاون وزیر حمل و نقل روسیه و معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان بود، بر افزایش همکاری ها در زمینه حمل و نقل بین دو کشور تاکید و تصمیم گرفته شد. سفر تجار روسی به بندرعباس و اعلام ظرفیتهای بندری و عملیاتی تشکیل کارگروه و نهایی و عملیاتی کردن پرونده تکمیل خط ریلی رشت – آستارا.
عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – نیز به ای بی اس نیوز گفت: برآورد ما این است که حدود 800 میلیون یورو برای ساخت این پروژه نیاز است و سه تا چهار سال طول می کشد. . ما آن را پیش بینی کردیم.
در ادامه رستم قاسمی درباره این دیدار با بیان اینکه مذاکرات با هیئت روسی به درستی، طولانی و مثمر ثمر بوده است، گفت: در خصوص تکمیل راه آهن رشت – آستارا، طرف روسی برنامه مالی این پروژه و آن را ارائه کرد. تصمیم گرفته شد که بررسی کنیم و نتیجه را اعلام کنیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسبی بود.
وی حملونقل ریلی را به دلیل هزینه کم، حملونقل انبوه، ایمنی و حفاظت از محیطزیست یکی از بهترین وسایل حملونقل برای افزایش قابل توجه ظرفیت ترانزیتی دانست و خواستار استفاده از این بخش با اتصال روسیه به کریدور ریلی شمال – جنوب شد. .
به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن رشت – آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که مکمل شبکه ریلی کشور است و می تواند درآمدهای زیادی را از طریق ترانزیت برای آینده ایران به ارمغان بیاورد. این خط ریلی 164 کیلومتر است که حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در حمل و نقل خواهد بود. کالا در سراسر جهان، به ویژه ارتباط بین خلیج فارس و روسیه، آسیای مرکزی و اروپا.
خط ریلی رشت – آستارا که تکمیل آن نیازمند سرمایه گذاری 800 میلیون یورویی است، هم اکنون با اعلام آمادگی روسیه و ارائه طرح مالی از سوی این کشور در وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است.
تابستان امسال هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند و مقرر شد در مدت دو ماه درباره نحوه ورود به این پروژه نظرخواهی شود. از این رو رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در خصوص افزایش همکاری های حمل و نقل و تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا با ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور، مردادماه 1398 درباره پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب و حلقه مفقوده آن گفت: برای این کریدور سال گذشته نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. خادمی با وجود اینکه دو سال از آن زمان می گذرد اخیراً اعلام کرده است که کل هزینه این پروژه به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است.
در حاشیه این دیدار، ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت: با دستور رئیس جمهور روسیه برای اجرای خط ریلی رشت – آستارا، برق رسانی به خط اینچه برون – گرمسار و افزایش ظرفیت به ایران رفتیم. قابلیت همکاری های حمل و نقل دو کشور ایران و روسیه.