فروش در حاشیه بازار گرهی را باز نمی کند/زیاد نیست. خودروسازان تا سال آینده متعهد می شوند!
یکی از فعالان صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که بازار انحصاری و به دور از هرگونه تعادلی است، نه تنها گرهی از فروش به قیمت حاشیه ای بازار نمی گشاید، بلکه به قیمت های امروزی نیز غیرمنطقی می شود. بازار گفت: با توجه به راهکار پیشنهادی در خصوص فروش محصولات دو خودروساز از سمت بازار، نه تنها قیمت ها در بازار افزایش می یابد، بلکه در حال حاضر تعهدات مازاد بر تعهدات وجود ندارد و خودروسازان تعهداتی دارند تا سال آینده.
به گزارش ای بی اس نیوز، در پی سوالات مطرح شده در روزهای اخیر مبنی بر راهکاری برای پرداخت مطالبات قطعه سازان از محل های فروش 60 هزار دستگاه از محصولات هر یک از دو خودروساز اصلی در حاشیه بازار و با قیمت کمتر پنج درصدی نسبت به نرخ بازار (از محل مازاد تولید تعهدات خودروسازان و تا پایان سال جاری) علاوه بر این که شورای رقابت هرگونه عرضه را خارج از بخشنامه 543 عنوان کرده است. این شورای غیرقانونی قطعه سازان همچنین خاطرنشان کردند: با توجه به عدم وجود راهکاری مانند سال های گذشته برای تامین نقدینگی و مطالبات قطعه سازان در پایان سال و شب عید، این پیشنهاد ارائه شد. بنابراین قطعه سازان اگرچه ذی نفع این پرونده هستند، اما قطعه سازان می توانند مطالبات خود را که اکنون از 50 هزار میلیارد تومان و مجموعاً 120 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است، با بیش از 120 روز تاخیر و تأخیر برآورده کنند، اما طرف نیستند. به این موضوع موضوع. ; زیرا در یک انتهای این داستان، این وزارت حفاظت از حریم خصوصی است که مجوز فروش را صادر می کند و در انتهای دیگر، این خودروسازان هستند.
البته تاکنون وزارت حراست مجوز فروش محصولات خودروسازان را طبق راهکار پیشنهادی صادر نکرده و راه حل جایگزینی نیز ارائه نشده است.
تجربه منفی گذشته را تکرار نکنید
علی خسروانی -عضو کمیته اجرایی اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- در این خصوص در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: بندی که در صورتجلسه آمده بود، در واقع به نوعی به معنای آزادسازی است. قیمت خودرو»؛ حتی قیمت هم نیست که خود خودروسازان تعیین می کنند، بلکه بازار قیمت را تعیین می کند و قیمت بازار ملاک قرار می گیرد. در واقع اگر قیمت را آزاد و به تشخیص خودروساز رها کنیم و فضای انحصار خودرو را بشکنیم و بازار به حالت عادی بازگردد، آنها نیز از این قیمت های حاشیه ای بازار فعلی راضی نیستند و قیمت بازار برخی از محصولات بالا محسوب می شوند.
وی افزود: اما اگر قرار باشد خودرو به قیمت بازار فروخته شود،قیمت های فعلی بازار را رسمی کنید که بسیار ناعادلانه است. به دلیل شرایط انحصاری ایجاد شده است. مشکل این است که انگار می خواهند به جای گدایان، 120 هزار خودرو از شرکت ها گرفته شود و آن خودروها به قیمت بازار آزاد فروخته شود. بنابراین آسیبی که این امر ایجاد می کند این است که این روش به قیمت های فعلی بازار رسمیت می بخشد.
بلافاصله با افزایش قیمت رسمی فروش، قیمت در بازار نیز افزایش می یابد و اختلاف قیمت خود را حفظ می کند و قیمت ها به شدت افزایش می یابد. متأسفانه این افزایش قیمت باعث خوشحالی طعمکنندگان نیز میشود که دفعه بعد تصمیم میگیرند پنج درصد زیر قیمت بازار بفروشند که اکنون بیشتر شده است.این فعال صنعت و بازار خودرو کشور تاکید کرد: فکر نکنید با این روش قیمت بازار به قیمت کارخانه یا مشابه آن نزدیک می شود، بلکه اتفاقی که می افتد این است که بلافاصله با افزایش قیمت رسمی فروش، قیمت در بازار نیز افزایش خواهد یافت. تفاوت قیمت خود را حفظ خواهد کرد و قیمت ها به شدت در حال افزایش است. متأسفانه این افزایش قیمت باعث خوشحالی طعمکنندگان نیز میشود که دفعه بعد تصمیم میگیرند پنج درصد زیر قیمت بازار بفروشند که اکنون بیشتر شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان و نمایشگاههای خودرو تهران گفت: با وجود اینکه با احتساب هزینههای تحمیل شده به خریدار، پنج درصد کمتر از بازار است، اما قیمتی برابر با بازار به خریدار میرسد. این پنج درصد در واقع گمراه کننده است.
خسروانی با اشاره به تجربیات منفی گذشته گفت: هر بار که چنین مجوزی برای یک خودروساز صادر می شود، مانند سال 1396 که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، همین اتفاق افتاد و ما همان موقع این تذکرات را می دادیم. زمان و دیدیم که فاجعه قیمت A در زمان مناسب خود رخ داد. بنابراین (هر بار که چنین مجوزهایی صادر می شود)، عرضه پیشاپیش کاهش می یابد (همانطور که ماه گذشته دیدیم) و قیمت بازار افزایش می یابد. در واقع به نوعی قیمت بازار را رهن می کنند تا قیمت های بازار بالا برود و بعد تصمیم می گیرند با این قیمت های جدید پنج درصد زیر قیمت بفروشند که عدد بالاتری خواهد بود و این چرخه ادامه پیدا می کند. .
چه افراطی در تعهد؟!
وی تصریح کرد: از سوی دیگر گفته شده است که از محل تولید فراتر از تعهد; چه افراطی در تعهد؟! تحویل کدام محصول از این دو خودروساز به روز است و مردم می توانند بلافاصله پس از خرید خودرو خود را تحویل بگیرند؟! تعهد مازاد زمانی است که خودروساز به تمام تعهدات خود عمل کرده باشد و مشتری هیچ وجهی دریافت نکرده باشد و تعداد زیادی کالا در نمایندگی ها وجود داشته باشد، بنابراین می توان گفت مردم می آیند آن را تحویل می گیرند و مشتری وجود ندارد. “
مازاد بر تعهد این است که شرکت خودروهای زیادی دارد، اما مشتری برای آن وجود ندارد، بنابراین قیمت آن در بازار کمتر از قیمت شرکت است و شرکت حتی اقساط میدهد تا مردم بتوانند خرید کنند. اما در حال حاضر، آیا خودروسازان واقعاً تعهدات زیادی دارند؟ آیا خودرویی دارند که مشتری بتواند همین الان بخرد و تحویل می دهند؟این فعال بازار خودرو می افزاید: در حالی که این دو خودروساز تا سال 1403 تعهداتی را انجام داده اند، در صورت عدم انجام تعهدات قبلی، به فکر تبدیل و … هستند بنابراین همانطور که اشاره کردم، مازاد بر تعهد این است که شرکت خودرو به وفور وجود دارد، اما مشتری برای آن وجود ندارد، بنابراین قیمت آن در بازار کمتر از قیمت شرکت است و این شرکت حتی پرداخت اقساطی را به مردم ارائه می دهد. خرید؛ اما آیا در حال حاضر ایران خودرو و سایپا واقعا بیش از حد تعهد دارند؟
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: البته این موضوع نیز باید در هنگام صدور چنین مجوزی در نظر گرفته شود و نشان داده شود که تعهد مازاد بر تعهد وجود دارد، طبیعی است که شرکت اقدامی انجام ندهد. تعهد جدید برای پرداخت قیمت نهایی عرضه بازار.
بعضی ها می خواهند با این نمد کلاه بدوزند…
خسروانی با بیان اینکه در مجموع هیچکس مخالف عرضه با قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار و حتی بازار نیست، تاکید کرد: اما این به شرطی است که بازار غیر انحصاری و رقابتی باشد. علاوه بر این، واردات خودرو باید آزاد شود و بازار تعدیل شود. نه در شرایط فعلی که هنوز اعلام مجوز واردات خودروهای فرسوده مشخص نیست (یک هفته پس از وعده وزیر برای اعلام آن) و از اعلام آن جلوگیری شده است که باعث افزایش قیمت شده است. و علاوه بر این، برخی می خواهند برای خود کلاه بدوزند.»
وی افزود: زمانی که بازار رقابتی و به دور از انحصار و متعادل باشد، صف های قرعه کشی، تقاضا و… قرار است با هم جمع شوند، پس چرا پنج درصد زیر قیمت بازار است؟ به همان قیمت بازار بفروشید و قدرت را به دست آورید. ولی تا زمانی که بازار خودرو در انحصار باشد و خودرو یک کالای سرمایه ای باقی بماند و خریدارانی هستند که با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو می کنند، نمی توان قیمت بازار را ملاک قرار داد و این ظلم جدی به مصرف کننده واقعی است.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: مردم خواهان فروش 120 هزار دستگاه خودرو به قیمت روز بازار هستند و برایشان مهم نیست چه بر سر بازار، مردم و حتی خودروساز می آید! مصرف کنندگان واقعی در حال حاضر توانایی خرید با این قیمت ها را ندارند و دانستن اینکه با این افزایش قیمت چه باید کرد بسیار دشوار شده است.
خسروانی ضمن تاکید بر اینکه ما بر اساس حدس و گمان صحبت نمی کنیم، سندی از یک تجربه منفی ارائه می کنیم، گفت: ما اصلا این موضوع را مثبت نمی دانیم و وزیر صلح باید بیشتر روی آن سوال تمرکز کند. اما می توان گفت زمانی که مقررات واردات خودروهای فرسوده ابلاغ شود، بازار به حالت متعادل می رسد، صف خرید جمع می شود و تعهد به روز می شود، شرکت ها در تعیین قیمت آزاد خواهند بود. این زمانی است که قیمت بازار معقول باشد. اما در شرایط فعلی نمی توان قیمت بازار را ملاک قرار داد.
وی یادآور شد: این مشکل مشابه تجربه عرضه در بورس است. دوستان گفتند خودرو باید در بورس عرضه شود و قیمت آن مشخص شود! باید گفت که عرضه فراوان و محدود است، خودرو مطابق با تقاضا نیست و عرضه به وضوح کمتر از تقاضا است، قیمت کشف شده در بورس قیمت واقعی نیست. بنابراین شرایط کاملاً غیر رقابتی و انحصاری است. بنابراین خودروسازان باید فعلاً با همین قیمتها از شورای رقابت که دائماً راه را برای خودروسازان تحت فشار هموار میکند، بسازند تا واردات آزاد، بازار به تعادل برسد و تا زمانی که انحصار از بین برود، قیمتها کاهش یابد. در دست شرکت ها باقی مانده است.
انتهای پیام