کی از قطار پیاده شدی؟
پس از انتقال مردم به مسجد، استقبال جالبی از مسافران داشتند. زمانی که به دلیل سرما به نوشیدنی گرم نیاز داشتیم، از هر مسافر یک قوطی آب آلبالو یخی پذیرایی می شد. متأسفانه مدیریت بحران در این مواقع بد است، مسئولی که در این سمت است باید بتواند در این مواقع تصمیم بگیرد وگرنه در سایر موارد همه چیز به هم ریخته است.
وقتی از قطار پیاده شدیم با صحنه بسیار ناگواری روبرو شدم. استاد ایستگاه در اتاق گردش خود در 10 قدمی قطار، کنار بخاری با یک شعله بزرگ در پیراهنی نازک نشسته بود، زیرا شخصاً احساس می کردم پاهایم از زانو به بالا به دلیل سرمای شدید دیگر وجود ندارند.
استقبال از مسافران پس از عبور از مسجد چگونه بود؟
این در حالی است که مصطفی نصیری، مدیرعامل اداره کل راه آهن خراسان رضوی روز جمعه سوم دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، گفت: «تعداد مسافران این قطار حدود 350 نفر بوده که با توجه به این شرایط، مسافران به نمازخانه گرم ایستگاه رفتند و راهنمایی شدند و سپس با اعزام اتوبوس به تدریج به مشهد بازگردانده شدند.
مدیران قطار گفتند ما اجازه نداریم درهای قطار را باز کنیم و قطار 5 دقیقه، نیم ساعت یا یک ساعت دیگر حرکت می کند. مسافران در داخل کوپه ها نگهداری می شدند و اجازه خروج از قطار را نداشتند.
زمانی که درهای قطار حوالی ساعت 7 صبح باز شد، تمام 350 تا 400 مسافر قطار داخل مسجد ایستگاه نشسته بودند. مهمانداران که می گفتند مسئولیتی ندارند، هنگام ورود مردم به مسجد ایستگاه به دلیل ورود مردم به فضای گرم، پتوها را از قطار برداشتند.
جدا از همه این موارد، قطار ما در فاصله 40 کیلومتری مشهد توقف کرد. چرا اتوبوس نفرستادند که همه مسافران را همزمان با توقف قطار به مشهد برساند؟ ساعت 2 بعد از ظهر متوجه شدند که گازوئیل یخ زده و کار نمی کند. 2 ساعت بعد یک دیزل آمد و به قطار وصل شد اما آنجا یخ زد و قطار نمی توانست حرکت کند. وقتی متوجه شدند قطار نمی تواند حرکت کند، چرا مردم را به مشهد منتقل نکردند؟
امیر محب علی یکی از مسافران این قطار در گفت وگو با خبرنگار ای بی اس نیوز، اتفاقات و اتفاقات آن لحظات طاقت فرسا را بازگو می کند که در ادامه می خوانید:
در نهایت مردم درهای کوپه و قطار را باز کردند و با سر و صدا و دعوا از قطار خارج شدند. اشاره می کنم که خدمه قطار هیچ اقدامی برای بازکردن درهای قطار انجام ندادند.
ساعت 1:05 دقیقه بامداد قطار در ایستگاه تربت حیدریه واقع در باغچه در حدود 40 کیلومتری به دلیل شکستگی ریل متوقف شد. تعمیر خط حدود 40 دقیقه طول کشید و پس از آن اعلام کردند که گازوئیل قطار یخ زده است. پس از توقف گازوئیل، برق و سیستم گرمایشی قطار نیز خاموش شد و به همین دلیل حدود 6 ساعت در دمای منفی 28 درجه در کوپه ها حبس شدیم.
وی در این گفت و گو با اشاره به اینکه با پیگیری این پرونده از مرکز EOC هلال احمر استان متوجه شدیم تنها درخواست کمک راه آهن از هلال احمر، تهیه پتو برای ایستگاه مشهد در حوالی پنجشنبه و جمعه بوده است. . . در موارد دیگر اداره کل راه آهن استان خاطرنشان کرد: در حال راه اندازی و رفع مشکل یخ زدگی قطارها در مشهد است و هیچ درخواست کمکی از هلال احمر استان نشده است.
کسی را برای کمک صدا زدی؟
به دلیل اینکه با مسئولان و راهبری قطار صحبت می کردم نتوانستم با آژانس خاصی تماس بگیرم، اما سایر مسافرانم با هلال احمر، پلیس و اورژانس تماس گرفتند اما پاسخی دریافت نکردند. گفتگویی که از این ارگان ها گرفتند این بود که خود مدیران قطار در حال بررسی موضوع هستند.
انتهای پیام
چند روز بعد از این ماجرا برای شکایت با راه آهن تماس گرفتم. مقامات راه آهن معتقد بودند که قطار دارای سیستم گرمایشی است. افرادی که به این موضوع علاقه داشتند حتی نمی دانستند که قطارشان سیستم گرمایشی ندارد. آیا رئیس ایستگاه و راهبر اعلام نکردند که قطار سیستم گرمایشی ندارد و 350 مسافر اعم از زن، کودک و سالمند در دمای منفی 28 درجه یخبندان هستند؟
بعد از ورود به مسجد پیرمردی را دیدم که بلافاصله پس از ورود به مسجد به دلیل سرمای شدید از بینی اش خون می آمد. اگر مسافران برای مدت طولانی در قطار حبس می شدند، همه در سرما یخ می زدند.
جالبتر اینکه مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی روز جمعه مصاحبه ای انجام داد و گفت که مسافران بلافاصله به مسجد ایستگاه منتقل شدند. یعنی بلافاصله 6 ساعت بعد از قفل شدن در قطار؟ دوست دارم کسی مصاحبه آقای PDG را ترجمه کند، شاید ما معنی زمان را درک نکنیم. وقتی در آن لحظات طاقت فرسا، هر ثانیه برای ما یک ساعت بود.
این در حالی است که محسن زکریان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، روز جمعه 2 دی ماه در گفت و گو با شهرآرانیوز، برخلاف گفته های معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی مبنی بر اینکه راه آهن از هلال احمر درخواست نکرده است. به مسافران قطارهای یخ زده کمک کند.
ای بی اس نیوز/ خراسان رضوی قطار شماره 168 از تهران به مشهد ساعت 14:50 روز پنجشنبه 31 دی ماه به مقصد مشهد حرکت می کند. این قطار به دلیل نقص فنی در ایستگاه تربت حیدریه واقع در باغچه (حدود 30 کیلومتری مشهد) متوقف و پس از حدود 10 ساعت توقف مسافران با اتوبوس به مشهد منتقل شدند.
قطار در ساعت 1:05 بامداد متوقف شد و 10 دقیقه بعد گازوئیل قطار نیز متوقف شد. مقامات راه آهن به مسافران اجازه ندادند قبل از طلوع آفتاب (حدود ساعت 6:30 تا 7:00 صبح) قطار را ترک کنند. نزدیک صبح که نزدیک به روز بود، احساس کردیم که بچه های کوچک و پیرمردها از شدت سرما می میرند. شخصا پس از بازکردن درهای قطار، 2 کودک را بیهوش از سرما به مسجد ایستگاه بردم.
میزبانان در پاسخ به اعتراض ما فقط گفتند که کاری از دستشان بر نمی آید و مسئولیتی در این مورد ندارند. فرمانده ایستگاه در ادامه با بیان اینکه او یک افسر است و نمیتواند به مردم اجازه عبور از ریل قطار را بدهد، گفت: مسئولیت مسافران بر عهده اوست و ممکن است مسافران هنگام عبور از قطار با قطار برخورد کنند یا دستهایشان آسیب ببیند و پاهایشان آسیب ببیند. آهنگ های.
لازم به ذکر است علیرغم پیگیری های مکرر خبرنگار ای بی اس نیوز در روز جمعه 2 دی ماه از سوی مسئولان اداره کل راه آهن خراسان رضوی، در خصوص سوالات فوق از جمله علت توقف راه آهن پاسخی داده نشد. قطارها عدم امدادرسانی سریع و به موقع به مسافران، اعزام قطار در شرایط بحرانی به مشهد و عدم درخواست کمک از هلال احمر.
قطار کی متوقف شد؟
اطراف خط راه آهن جاده ای روستایی وجود داشت. در زمان بازگشت، چون همسرم ساعت 10 صبح از مشهد به دنبال من آمده بود، اولین اتوبوسی را دیدیم که برای جابجایی مسافران به مشهد آمده بود، زیرا مسئولان اعلام کردند اتوبوس ها بلافاصله به ایستگاه های قطار اعزام شدند. و مسافران را به مشهد برد.
جالب اینجاست که مردم و مسافران در قطار گیر افتاده اند و می لرزند و یخ می زنند، سپس برخی ارگان های دولتی باید برای نجات جان مردم اعلام کنند.
همچنین سرهنگ جواد جهانشیری، معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی روز جمعه 2 دی ماه در گفت و گوی دیگری با خبرگزاری ایرنا گفت: در این عملیات ضربتی با هماهنگی تیم های امدادی هلال احمر، پتو تهیه شد. بلافاصله به مسافرانی که در سرما گرفتار شده بودند تحویل داده می شود.” 40 دستگاه اتوبوس با تلاش شرکت واحد اتوبوسرانی مشهد برای جابجایی مسافران به مشهد و حرم مطهر رضوی اعزام شد.
ما فرض می کنیم که این قطار واژگون شده و همه 350 مسافر در دم جان باخته اند که به دلیل یک حادثه بوده است. خارج شدن قطار از ریل و خراب شدن گازوئیل را هم از شانس می دانیم اما اینکه در فاصله 10 قدمی مسجد که گرم می شود و می توانید برای صرفه جویی به مردم یک لیوان آب گرم بدهید. آنها از سرما معتقدند که طرد راه آهن مسئول آن است.
اقدام ماموران قطار پس از قطع سیستم گرمایشی چه بود؟
به یکی از همشهریهایم که با هلال احمر تماس گرفته بود، گفتند برایت پتو و بخاری میفرستیم، در حالی که مسافران در قطار حبس شده بودند! شنیدم هلال احمر گفته برای حفظ جان مسافران و اقدامات عملیاتی باید راه آهن دستور می داد و راه آهن از آنها نخواست.
پاسخ مسئولان راه آهن پس از این شکایت چه بود؟
جالب بود رئیس قطار که مسئول خروج مسافران از ریل است چه می گوید. اینکه او آماده است مسئولیت از دست دادن 350 مسافر در سرما را بپذیرد، اما خطر خروج مسافران از ریل و احتمالا مجروح شدن چند نفر را نپذیرفته است.
وقتی قطار توقف کرد راه فراری وجود نداشت؟
هر چقدر از مدیران قطار، از معاون رئیس جمهور و راهبری قطار گرفته تا مهمانداران خواستیم که درهای قطار را باز کنند و اجازه دهند مردم در داخل مسجد ایستگاه حرکت کنند، مدام با واکنش های عجیب مسئولان قطار مواجه می شدیم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز