دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور گفت: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ساختار نظام بانکی، سند تولید و اشتغال، محرومیت زدایی و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر از اولویت های این شورا است.
به گزارش ای بی اس نیوز، محسن رضایی در نشست خبری امروز خود در خصوص ماموریت های شورا در مصوبه جدید و مسائل روز، اظهار کرد: شورای هماهنگی اقتصادی مقام معظم رهبری برای هماهنگی بیشتر بین قوای سه گانه در سطح ملی تشکیل شد که به عنوان ایجاد هماهنگی در حوزه اقتصادی تعریف می شود و در سراسر دنیا از جمله چین، اروپا، آمریکا و کشورهایی مانند این هماهنگی یک اصل مهم است. از سوی دیگر در همه این کشورها شاهد پیشرفت هستیم.
وی افزود: مهمترین وظیفه این شورا این است که در عمل اقتصاد را اولویت اول کشور قرار دهد و این امر زمانی محقق می شود که سه قوه با هم هماهنگ شوند و از اقدامات موازی و بعضا متناقض جلوگیری کنند و هم افزایی ایجاد کنند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: بیش از پنج میلیون نفر در زمین هایی زندگی می کنند که هنوز مشخص نشده است و این موضوع نیازی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ندارد و کافی است با هماهنگی اوقاف و شهرداری ها برای تصویب واگذاری اراضی موقوفه به دولت انجام شود.
رضایی با تاکید بر اینکه البته رئیس شورا رئیس جمهور است و او محور اصلی دولت است، به فرموده مقام معظم رهبری سایر قوا باید با قوه مجریه هماهنگ باشند، گفت: محورهای کاری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا دو نوع تصمیم می گیرند. اولاً موارد فوری یا محرمانه مشمول مجازات تا یک سال بوده و همراه با این تصمیمات، طرح قانون برای تصویب به مجلس ارائه می شود. دوم، حل مشکلات اساسی اقتصادی است که دولت ها و پارلمان ها نتوانسته اند حل کنند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: بر این اساس چهار سند در این شورا در حال تولید است. اصلاح ساختار بودجه کشور که یکی از مشکلات بزرگ کشور است. اصلاح ساختار نظام بانکی، سند راهبردی تولید و اشتغال، محرومیت زدایی و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر چهار تصمیم مهم است.
وی در خصوص وضعیت نهایی سند اصلاح ساختار بودجه گفت: این سند به مراحل نهایی رسیده و تا هفته آینده به مقام معظم رهبری ارسال می شود. البته سایر اسناد ذکر شده نیز در دست بررسی است. زیرا سه سند دیگر جزء مأموریت های معظم له به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
رضایی تاکید کرد: از همه علما و صاحب نظران می خواهیم نظرات خود را در مورد این چهار اولویت و چهار سند برای رهبری به دبیرخانه شورا ارائه کنند و از آنها می خواهیم که این دبیرخانه را از آن خود بشناسند. زیرا در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شورای عالی هماهنگی کامل راه زیادی در پیش داریم.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره جزئیات و روند بازنگری در ساختار بودجه توضیح داد که همواره در بودجه ریزی بین دولت و مجلس اختلاف نظر وجود داشته است. به عنوان مثال دولت مدعی است مجلس برای آن وظایفی ایجاد می کند که منابعی برای آن وجود ندارد و مجلس نیز وظیفه خود می داند که این وظایف را ایجاد کند اما در این زمینه در سند اصلاح ساختار بودجه به گونه ای پیش بینی کرده ایم که تعهداتی فراتر از منابع موجود انجام نشود.
وی افزود: دومین مشکل ذکر شده در این سند تامین درآمد پایدار است. همچنین جلوگیری از فرار مالی با استفاده از سازوکارهای هوشمند به جای حسابرسی، تامین درآمد استانی، مدیریت دارایی ها و تعهدات کشور، بودجه ریزی بر اساس عملکرد به جای فهرست هزینه، مدیریت بنگاه های دولتی، تقویت صندوق توسعه ملی و… از جمله 17 تصمیم کلیدی تعیین شده در این سند بالادستی هستند.
رضایی با بیان اینکه این سند بسیاری از رویه های گذشته در حوزه بودجه ریزی را اصلاح می کند، گفت: ضمانت اجرایی بالادستی این اسناد با سایر قوانین و اسناد در بلندمدت و کوتاه مدت زمان بندی و تعیین مجری آن متفاوت است. زیرا این دستورات محدود به زمان هستند و باید توسط متولی در زمان مشخص شده اجرا شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موازی با ماموریت ها و وظایفی که با دیگر نهادها و نیروهای سه گانه دارد، کار خواهد کرد، گفت: در حال حاضر اصلاح ساختار بودجه به نتیجه نهایی رسیده و قبل از آن لایحه را به مجلس فرستادیم. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به هیچ عنوان وارد قانون نمی شود و همزمان با تدوین سند اصلاح ساختار بودجه این لایحه، با هماهنگی مجلس و قوه مجریه آن را به خانه ملت فرستادیم.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه برای رفع عدم تعادل اقتصادی در اسناد مورد بحث از جمله عدم تعادل در سیستم بانکی چگونه برنامه ریزی کرده اید؟ وی همچنین سند اصلاح ساختار نظام بانکی را برجسته کرد و گفت: در حال حاضر دولت و شرکت ملی نفت به بانک ها و صندوق توسعه ملی بدهکار هستند و بر اساس این سند بازه زمانی تعریف می شود که باید این بدهی ها در آن تسویه شود. البته منابع آن شامل دارایی های دولتی که هنوز مولد نبوده اند نیز در نظر گرفته شد.
رضایی تصریح کرد: از آنجایی که 4 سند مورد نظر جزء تکالیف مقام معظم رهبری به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است، این اسناد مانند سند اصلاح ساختار بودجه به رهبری ارسال می شود و ایشان در مورد روندی که باید در خصوص این اسناد از جمله ارسال به مجلس یا اجرای آن توسط مدیر ویژه تصمیم گیری کنند. البته با شناختی که از حضرتعالی دارم و برداشتی که دارم، سیاست مدیریت این است که قانون باید رعایت شود، اما در مورد مأموریت های محوله، مدارک تهیه شده برای ایشان برای تایید ارسال می شود و در مواقع ضروری مدارک تهیه شده برای اطلاع ارسال می شود.
وی درباره ترکیب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز گفت: هر یک از قوا به غیر از رهبر قوا، چهار نماینده در شورای عالی دارند و البته تمام موضوعاتی که در دستور کار این شورا قرار دارد با هماهنگی کامل قوا بررسی و تصمیم گیری می شود، اما مثلاً اگر سندی در این شورا تصویب شود، ممکن است با تغییراتی در مجلس مواجه شود، اما قبل از آن تصمیم مجلس به تصویب رسیده باشد. به عنوان مثال رئیس کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه مجلس، معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت و چهار نماینده قوه قضائیه علاوه بر روسای قوا در این شورا عضویت دارند.
انتهای پیام
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور گفت: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ساختار نظام بانکی، سند تولید و اشتغال، محرومیت زدایی و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر از اولویت های این شورا است.
به گزارش ای بی اس نیوز، محسن رضایی در نشست خبری امروز خود در خصوص ماموریت های شورا در مصوبه جدید و مسائل روز، اظهار کرد: شورای هماهنگی اقتصادی مقام معظم رهبری برای هماهنگی بیشتر بین قوای سه گانه در سطح ملی تشکیل شد که به عنوان ایجاد هماهنگی در حوزه اقتصادی تعریف می شود و در سراسر دنیا از جمله چین، اروپا، آمریکا و کشورهایی مانند این هماهنگی یک اصل مهم است. از سوی دیگر در همه این کشورها شاهد پیشرفت هستیم.
وی افزود: مهمترین وظیفه این شورا این است که در عمل اقتصاد را اولویت اول کشور قرار دهد و این امر زمانی محقق می شود که سه قوه با هم هماهنگ شوند و از اقدامات موازی و بعضا متناقض جلوگیری کنند و هم افزایی ایجاد کنند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: بیش از پنج میلیون نفر در زمین هایی زندگی می کنند که هنوز مشخص نشده است و این موضوع نیازی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ندارد و کافی است با هماهنگی اوقاف و شهرداری ها برای تصویب واگذاری اراضی موقوفه به دولت انجام شود.
رضایی با تاکید بر اینکه البته رئیس شورا رئیس جمهور است و او محور اصلی دولت است، به فرموده مقام معظم رهبری سایر قوا باید با قوه مجریه هماهنگ باشند، گفت: محورهای کاری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا دو نوع تصمیم می گیرند. اولاً موارد فوری یا محرمانه مشمول مجازات تا یک سال بوده و همراه با این تصمیمات، طرح قانون برای تصویب به مجلس ارائه می شود. دوم، حل مشکلات اساسی اقتصادی است که دولت ها و پارلمان ها نتوانسته اند حل کنند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: بر این اساس چهار سند در این شورا در حال تولید است. اصلاح ساختار بودجه کشور که یکی از مشکلات بزرگ کشور است. اصلاح ساختار نظام بانکی، سند راهبردی تولید و اشتغال، محرومیت زدایی و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر چهار تصمیم مهم است.
وی در خصوص وضعیت نهایی سند اصلاح ساختار بودجه گفت: این سند به مراحل نهایی رسیده و تا هفته آینده به مقام معظم رهبری ارسال می شود. البته سایر اسناد ذکر شده نیز در دست بررسی است. زیرا سه سند دیگر جزء مأموریت های معظم له به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
رضایی تاکید کرد: از همه علما و صاحب نظران می خواهیم نظرات خود را در مورد این چهار اولویت و چهار سند برای رهبری به دبیرخانه شورا ارائه کنند و از آنها می خواهیم که این دبیرخانه را از آن خود بشناسند. زیرا در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شورای عالی هماهنگی کامل راه زیادی در پیش داریم.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره جزئیات و روند بازنگری در ساختار بودجه توضیح داد که همواره در بودجه ریزی بین دولت و مجلس اختلاف نظر وجود داشته است. به عنوان مثال دولت مدعی است مجلس برای آن وظایفی ایجاد می کند که منابعی برای آن وجود ندارد و مجلس نیز وظیفه خود می داند که این وظایف را ایجاد کند اما در این زمینه در سند اصلاح ساختار بودجه به گونه ای پیش بینی کرده ایم که تعهداتی فراتر از منابع موجود انجام نشود.
وی افزود: دومین مشکل ذکر شده در این سند تامین درآمد پایدار است. همچنین جلوگیری از فرار مالی با استفاده از سازوکارهای هوشمند به جای حسابرسی، تامین درآمد استانی، مدیریت دارایی ها و تعهدات کشور، بودجه ریزی بر اساس عملکرد به جای فهرست هزینه، مدیریت بنگاه های دولتی، تقویت صندوق توسعه ملی و… از جمله 17 تصمیم کلیدی تعیین شده در این سند بالادستی هستند.
رضایی با بیان اینکه این سند بسیاری از رویه های گذشته در حوزه بودجه ریزی را اصلاح می کند، گفت: ضمانت اجرایی بالادستی این اسناد با سایر قوانین و اسناد در بلندمدت و کوتاه مدت زمان بندی و تعیین مجری آن متفاوت است. زیرا این دستورات محدود به زمان هستند و باید توسط متولی در زمان مشخص شده اجرا شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موازی با ماموریت ها و وظایفی که با دیگر نهادها و نیروهای سه گانه دارد، کار خواهد کرد، گفت: در حال حاضر اصلاح ساختار بودجه به نتیجه نهایی رسیده و قبل از آن لایحه را به مجلس فرستادیم. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به هیچ عنوان وارد قانون نمی شود و همزمان با تدوین سند اصلاح ساختار بودجه این لایحه، با هماهنگی مجلس و قوه مجریه آن را به خانه ملت فرستادیم.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه برای رفع عدم تعادل اقتصادی در اسناد مورد بحث از جمله عدم تعادل در سیستم بانکی چگونه برنامه ریزی کرده اید؟ وی همچنین سند اصلاح ساختار نظام بانکی را برجسته کرد و گفت: در حال حاضر دولت و شرکت ملی نفت به بانک ها و صندوق توسعه ملی بدهکار هستند و بر اساس این سند بازه زمانی تعریف می شود که باید این بدهی ها در آن تسویه شود. البته منابع آن شامل دارایی های دولتی که هنوز مولد نبوده اند نیز در نظر گرفته شد.
رضایی تصریح کرد: از آنجایی که 4 سند مورد نظر جزء تکالیف مقام معظم رهبری به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است، این اسناد مانند سند اصلاح ساختار بودجه به رهبری ارسال می شود و ایشان در مورد روندی که باید در خصوص این اسناد از جمله ارسال به مجلس یا اجرای آن توسط مدیر ویژه تصمیم گیری کنند. البته با شناختی که از حضرتعالی دارم و برداشتی که دارم، سیاست مدیریت این است که قانون باید رعایت شود، اما در مورد مأموریت های محوله، مدارک تهیه شده برای ایشان برای تایید ارسال می شود و در مواقع ضروری مدارک تهیه شده برای اطلاع ارسال می شود.
وی درباره ترکیب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز گفت: هر یک از قوا به غیر از رهبر قوا، چهار نماینده در شورای عالی دارند و البته تمام موضوعاتی که در دستور کار این شورا قرار دارد با هماهنگی کامل قوا بررسی و تصمیم گیری می شود، اما مثلاً اگر سندی در این شورا تصویب شود، ممکن است با تغییراتی در مجلس مواجه شود، اما قبل از آن تصمیم مجلس به تصویب رسیده باشد. به عنوان مثال رئیس کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه مجلس، معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت و چهار نماینده قوه قضائیه علاوه بر روسای قوا در این شورا عضویت دارند.
انتهای پیام