این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: آنها سعی کرده اند از این اعتراضات به نفع خود استفاده کنند و رفتارهای نادرست ایجاد کنند که نتیجه نهایی آن افشاگری ظالمانه چهره هایی به عنوان سردمداران این حوادث در آمریکا بوده است. حضور ساواکیهای شکنجهگر و برافراشتن پرچمهای مختلف که تجزیه ایران را فریاد میزد، خشم بیشتر تلاشهای ویرانگر دشمنان بود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: نقش حکومت محلی در قانون اساسی این است که ایران نیازمند پیشرفت است و کار شوراها مشارکت دادن مردم برای تسریع در پیشرفت کشور است. این مشارکت می تواند در تمامی زمینه های ورزشی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد. حتی به نظر من بحث امر به معروف و نهی از منکر بحث اخیر کشور فرهنگی بود و سوسیال دموکراسی در این زمینه وظیفه دارد و باید به مردم اختیار و مسئولیت بدهد. بنابراین سوسیال دموکراسی روی دوم سکه دموکراسی در ایران است.
absnews
می توانید این مقاله را ویرایش کنید
به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS، محسن رضایی، عضو شورای فرصت و معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در مجمع عمومی شورای عالی استان ها، اظهار داشت: نقش مدیریت محلی در قانون اساسی این است که ایران نیاز به پیشرفت دارد و وظیفه شوراها کمک به آن است. مردم باید به پیشرفت کشور سرعت ببخشند. این مشارکت می تواند در تمامی زمینه های ورزشی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.
دستیار اقتصادی رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی پس از 150 سال به یک مشکل اساسی در ایران پایان داد. مشکل خلاء اساسی و اساسی برای یکسان سازی افکار مختلف در اداره کشور. در دوران مشروطه بیشتر بر موضوع آزادی و قانون گرایی تاکید می شد، اما به دلیل اختلافات پس از پیروزی با دخالت بیگانگان در دوره رضاشاه، دستاوردهای مشروطه از بین رفت.
رضایی خطاب به اعضای شورای عالی استان ها گفت: شما شورای عالی هستید و می توانید لوایح را تصویب کنید و از دولت و مجلس بخواهید. مردم از شما انتظار دارند که به وظیفه قانون اساسی خود عمل کنید و مشکلات را حل کنید. سوسیال دموکراسی هنوز به طور کامل اجرا نشده است و نیاز به اصلاح دارد. دولت آقای رئیسی معتقد است که اختیارات اجرایی وزارتخانه ها باید به استانداران داده شود و وزارتخانه باید سیاست گذار باشد.
رضایی بیان کرد: شورای نگهبان در مورد اختیارات نظارتی یا اجرایی شوراها که همان حکومت محلی است با سایر مراجع اختلافاتی دارد و باید تلاش کنیم این موضوع حل شود. حتی اگر اعتراف شود که اختیارات کمون ها نظارتی است، آیا ادارات محلی که زیر نظر کمون ها فعالیت می کنند، با توجه به اصول فصل هفتم قانون اساسی، از اختیارات کامل برخوردارند؟
وی ادامه داد: ملی شدن صنعت نفت که اتفاق بسیار مهمی بود و میتوانست سرآغاز اداره کشور باشد، به دلیل اختلافات درونی که قبل از کودتا در این جنبش شکل گرفت، از درون آسیب دید. پس از کودتا، در کمتر از یک روز سقوط کرد. امام با طرح یک نظریه بنیادین، پایه های حکومت را تثبیت کرد و نگذاشت سلسله ناکامی های نسل های انقلاب تکرار شود. این گرد هم آوردن مردم و دین بود که استقلال و آزادی را می طلبید و شالوده بزرگی گذاشته شد. با این سه جزء . مردم سالاری دینی پایه و اساس شکل گیری عمارت بزرگ اداره کشور شد و خوشبختانه قانون اساسی نیز بر همین اساس شکل گرفت. قانون اساسی یک نظام سیاسی-اجتماعی مدرن است که بر اساس تحلیل دقیق تجارب و دستاوردهای ملت ایران در 150 سال گذشته ایران طراحی و تدوین شده است. قبلاً چون چنین پایه ای وجود نداشت، وقتی اختلاف در نهضت ها به وجود می آمد، آمریکا و انگلیس و روس ها از بیرون وارد عامل اختلاف می شدند و آن تلاش ملی را از بین می بردند، لذا امام فرمودند اگر مردم و دین کنار هم بایستید، دیگر تکرار نمی شود.
وی با اشاره به جنگ اقتصادی تحمیلی به کشور گفت: علت عدم آگاهی کامل مردم از مشکلات اقتصادی عدم مشارکت کامل آنها در اقتصاد است. اگر نیمی از فشار اقتصادی که بر ایران وارد شده است به اقتصاد کشور دیگری وارد شود. کمتر از 48 ساعت دیگر سقوط می کند، اما این توطئه اقتصادی دشمن نیز شکست خواهد خورد. ما در بحبوحه جنگ اقتصادی هستیم و اگر مردم در مدیریت اقتصاد و مسائل مالی و پولی وارد شوند، متوجه این مسائل می شوند و مشارکت آنها بیشتر می شود.
وی در تشریح موضوع حکومت محلی گفت: حکومت محلی حاصل دو دموکراسی سیاسی و اجتماعی یعنی تعامل حکومت و شوراها است و متاسفانه در حال حاضر این شفافیت وجود ندارد و ما از آن محروم هستیم. ظرفیت جمعیت زیاد اکنون با وجود 127 هزار عضو شوراهای شهر و روستا در کشور با چنین ظرفیتی، دلیلی برای مشکل آب، برق و فاضلاب در شهرها و روستاها وجود ندارد و ما نباید اختلافی بین وزارتخانه ها و دولت های محلی وجود داشته باشد. مدیریت محلی باید در مدیریت تمام امور شهر و روستا مشارکت جدی داشته باشد. ظرفیت زیادی برای مشارکت مردمی در اداره امور کشور وجود دارد.
وی گفت: شوراها و مدیریت محلی ارکان اداره کشور هستند و لازم است در این جلسات به مسئولیت ها و ماموریت های این نهاد توجه بیشتری شود. گره ها و مشکلات شما در اداره شهر کجاست؟ رابطه شما با مجلس و دولت چیست و چه باید کرد و چه پیشنهادی به مسئولان برای تقویت این نهاد در کشور دارید؟
وی گفت: مردم در راهپیمایی عظیم 22 بهمن گفتند که اگر نیاز به اصلاح باشد، ما توانایی اصلاح خود را با پشتوانه محکم قانون اساسی و ولایت فقیه داریم و اجازه نمی دهیم بیگانه. دخالت.” بنابراین این سیستم دارای خود اصلاحی است.
وی گفت: از پیروزی انقلاب تاکنون بارها اختلاف ایجاد کرده اند و می خواستند در این شکاف قدم بگذارند و زلزله ایجاد کنند و مانند کودتای رضاخان و سپهبد زاهدی عمل کنند. اما چون پایه های اداره کشور محکم است نتوانستند. به همین دلیل بیشتر تلاش های مخرب دشمنان برای آنها تبدیل به روس ها می شود. مثلاً در جریان حوادث اخیر که دستان کثیف می خواستند از اعتراضات مردم ایران سوء استفاده کنند، نتوانستند تظاهرکنندگان را که با سوء استفاده از آزادی و مردم سالاری دینی مطالبات خود را از مسئولان مطالبه کردند، همراه خود بیاورند.
رضایی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک به پاسداران و جانبازان، از حضور در این جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدار را مهم می دانم و سال هاست که فارغ از مسئولیتی که بر عهده داشته ام، در این جلسه شرکت کرده ام. زیرا مشارکت مردم رکن اصلی پیشرفت کشور است و باید اعتبار، اقتدار و اقتدار نهادهای نماینده این مشارکت تقویت شود.
رضایی ادامه داد: حرکت دومی که دشمنان در عرصه اقتصاد انجام داده اند نیز به نتیجه نمی رسد چرا که مردم می بینند دارند زیربنا را خراب می کنند. این پایه بسیار محکم است. مردم از روزگار نهضت تنباکو هر وقت می خواستند راهشان را عوض کنند به راه مستقیم خود برمی گشتند، این انقلاب 130 سال است که به تعویق افتاده و به راحتی تکان نمی خورد. این اساس قانون اساسی مردم سالاری دینی است که متأسفانه به خوبی تبیین نشده است. ما دو نوع دموکراسی داریم. مردم سالاری دینی و سیاسی که شامل انتخاب سیاستمداران، دولتمردان، نمایندگان مجلس و خبرگان می شود و دیگری سوسیال دموکراسی که شوراهاست که فصل هفتم قانون اساسی است و دارای 7 اصل است و نه. بسیار مورد بحث قرار گرفته است
محسن رضایی در پایان گفت: قانون اساسی ایران جامع و مترقی است اما برخی از بخش ها مغفول مانده است که بحث شوراها یکی از آنهاست. در نهایت مشکل تفسیر شورای محترم نگهبان باید حل شود و این امر با پیشنهاد سیاست های کلی مدیریت محلی امکان پذیر است که در صورت تصویب از طریق مقام معظم رهبری ابلاغ و قانون خواهد شد برای او نوشته شود و شورای نگهبان با آن مخالفت نخواهد کرد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز