09:37 – 16 اوت 1403
عباس الهاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز گفت: در حال حاضر علیرغم حضور تعداد زیادی از فعالان و تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی در کشور تولیدکنندگان این صنعت با مشکلات زیادی مواجه هستند و به همین دلیل معتقدم دولت می تواند با بسته های حمایتی تولید و صادرات به بخش خصوصی و تولیدکنندگان کمک کند تا به جهش در تولید، رفع موانع تولید و توسعه صادرات کمک کنند.
وی افزود: بلاتکلیفی تولیدکنندگان از تداوم تامین مواد اولیه مانند مس، فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم، تغییرات نرخ ارز، مسائل مالیاتی، تورم سالانه و افزایش قیمت تمام شده خدمات پیمانکاران باعث افزایش تولید شد. هزینه ها و از سوی دیگر نرخ اجباری شرکت های تامین مالی و حضور 35 درصدی ورود کالای قاچاق به بازار لوازم خانگی کشور یکی از مشکلات اساسی صنعت لوازم خانگی کشور است.
الهاشمی تصریح کرد: یکی از موانع پیش روی تولید داخلی با چالش و گلوگاه، گسترش قاچاق کالا به کشور است که در سال های اخیر تولید ملی را تحت تاثیر قرار داده است. در عین حال، صنعت لوازم خانگی نیز بیشترین آسیب را از این مشکل گرفت.
دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در واقع تنوع کالاها و محصولات غیر اصل در جولان و افزایش قاچاق چه از نظر محصولات نهایی و چه از نظر قطعات و اجزای سازنده از جمله موارد خطرناک است. مسائل موانع بازار داخلی که منجر به رکود تولید داخلی شد.
الهاشمی بیان کرد: آمار گمرک از صادرات لوازم خانگی طی شش ماهه اول سال 1402 هجری شمسی حاکی از آن است که از 205 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی، حدود 8.6 میلیون دلار آن مربوط به قطعات و قطعات لوازم خانگی، 67 میلیون دلار است. ظروف و ظروف آشپزخانه، 98 میلیون دلار لوازم خانگی با انرژی بزرگ، 2 میلیون دلار لوازم خانگی با انرژی کوچک، 27 میلیون دلار مبلمان اداری و خانگی و 1.5 میلیون دلار سایر لوازم خانگی.
وی تصریح کرد: صادرات پایدار لوازم خانگی الزاماتی از جمله حمایت از بنگاه های ذیربط و پرهیز از فعالیت های جزیره ای دارد که در نتیجه اقدامات هماهنگ ملی در جهت تقویت برندها، تعمیق تولید محصول و از همه مهمتر رفع مشکل تعهدات ارزی در حال انجام است. .
الهاشمی گفت: در یک دهه گذشته در حوزه صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت رانندگی کشور پیشرفت های قابل توجهی از نظر کمی و کیفی داشته است و این صنعت توانسته کمک زیادی به توانمندسازی کند. اقتصاد غیرنفتی و توسعه اشتغالزایی در کشور.
وی افزود: به طور کلی از تولید 8 میلیون دستگاه در گروه های مختلف محصولات لوازم خانگی، در سال 1395 به تولید حدود 18 میلیون دستگاه دست یافتیم همچنین در سال 1402 هجری شمسی شاهد افزایش متوسط 8 درصدی در سال 1395 بودیم. آگهی. رشد تولید لوازم خانگی میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی 65 درصد است. امسال تولید 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک و بزرگ هدف گذاری شده است، اما رسیدن به این هدف نیازمند الزاماتی است.
خبرنگار: ردا زارعی