ساعت 12:00 – 17 سپتامبر 1403
قاسم عسکری نسب مدیرکل بندر شهید بهشتی یکی از روش های حمل و نقل کالا در دنیا را ترانشیپ عنوان کرد به طوری که کالا مستقیماً از مبدا وارد بندر مقصد نمی شود بلکه در این بین از طریق بندر مبدأ وارد بندر مقصد می شود. بندر مقصد وی بیان کرد: یک بندر میانی و از این بندر می گذرند و کالا را تخلیه و بارگیری می کنند: از سال گذشته بحث ترانشیپ کالا را در بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک آن و از بین 40 هزار کانتینری که جابه جا شد آغاز کردیم. تخلیه و بارگیری سهمیه ترانشیپ 10000 کانتینر یا حدود 25 درصد آن شامل تخلیه و بارگیری کالا می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر فرآیند ترانشیپ در بنادر داخلی قشم، عسلویه، بوشهر و خرمشهر در حال انجام است و کانتینرهای بسیاری از نقاط جهان به ویژه محورهای اصلی وارد بندر چابهار شده است و سهم تراکنش های ما از بندر چابهار تا بندر جبل علی 23 درصد، بندر هند 22 درصد و بندر چین 55 درصد است.
عسگری نسب گفت: بندر چابهار آماده پذیرش کانتینر و تسهیل در تخلیه و بارگیری کالا است و هدف گذاری در این بخش 100 هزار کانتینر معادل است که 25 درصد آن به ترانشیپ بازگردانده می شود.
مدیرکل بندر شهید بهشتی بیان کرد: این بندر محل ورود و خروج کالا، تخلیه و بارگیری است.
وی بیان کرد: در حوزه ترانزیت رشد بسیار خوبی داشته ایم به گونه ای که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5 تا 6 درصدی داشته ایم و در حوزه کالاهای اساسی نیز تاکنون چندین کشتی وارد شده است به طوری که در در دو ماه گذشته 120 هزار کشتی تخلیه و بارگیری شده و در حال حاضر یک کشتی با ظرفیت 700 هزار تن در حال تخلیه و بارگیری است و دو کشتی دیگر حامل شکر و آرد در راه است.
خبرنگار: کبری عزیزم