اخبار اقتصادی روز

رشد 300 درصدی صادرات تعاونی های روستایی تا پایان سال

مدیرکل دفتر نظارت و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: صادرات محصولات کشاورزی و روستایی تا پایان سال به بیش از 200 میلیون دلار یعنی چهار برابر صادرات این محصولات خواهد رسید. . سازمان ها در سال 1401

به گزارش ای بی اس نیوز، سید روح الله لطیفی در اولین جلسه کمیته توسعه صادرات تعاونی ها و تشکل های روستایی و کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته صادرات مستقیم تشکل های روستایی و کشاورزی در ایران کمی بیش از 50 میلیون دلار بوده و در هشت ماهه امسال به بیش از 135 میلیون دلار افزایش یافت. دلار رسیده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های روستایی و کشاورزی تا پایان امسال به بیش از 200 میلیون دلار خواهد رسید که 300 درصد بیشتر از سال 1401 خواهد بود.

دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: صادرات موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی کشور است که همواره بر آن تاکید شده است. در این راستا و با وجود درج بندهای مرتبط در اساسنامه سازمان و تعاون روستایی کشور، توجه به صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی را می توان یکی از وظایف مغفول مانده طی پنج دهه گذشته در این شبکه دانست. .

وی افزود: سال گذشته صادرات محصولات غذایی و کشاورزی از مرز پنج میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار گذشت و این میزان در هشت ماهه امسال به سه و نیم میلیارد دلار رسید، اما شبکه گسترده تعاونی های روستایی و کشاورزی، علیرغم سهم بالای تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی کشور به صورت مستقیم یا با تلاش اعضا، اما سهم آن در صادرات در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، رشد ارزش افزایش صادرات توسط تشکل ها و اتحادیه های تعاونی روستایی زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی.

لطیفی درباره عمده محصولات صادراتی شبکه تعاونی های روستایی توضیح داد: عمده صادرات طی هشت ماه گذشته صادرات تخم مرغ، کنسانتره میوه، خرما، سیب، مرکبات و شیرخشک صنعتی بوده است. این امر با افزایش تولید، ارز را برای اعضا و کشور به ارمغان آورد.

دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان تعاون روستایی ایران افزود: برای دستیابی به سهم 25 درصدی صادرات تعاونی در بخش‌های دام، شیلات، باغداری، کشاورزی و فرآوری مواد غذایی نیازمند بازنگری در فرآیند هستیم. در تولید و بازاریابی محصولات تعاونی روستایی می توانیم از تمامی مدل های مطلوب دنیا و کشور مانند اتحادیه مرغداران بهره مند شویم.

لطیفی ابراز امیدواری کرد: در کمیته توسعه صادرات نیازمند برنامه ریزی، آموزش، حمایت و هماهنگی بین اعضا، سازمان ها و سایر نهادها هستیم و امیدواریم با تقویت تعاونی های روستایی شاهد صادرات یک میلیارد و نیم میلیاردی از طریق شبکه تعاونی های روستایی باشیم. شبکه. ، صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری.

مدیرکل دفتر نظارت و توسعه کسب و کار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان گفت: از آنجایی که 95 درصد وزن و 85 درصد ارزش صادرات دام، شیلات، باغداری، کشاورزی و مواد غذایی ایران است. کالاهای فرآوری به مقصد 15 کشور همسایه است. تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در استان‌های مرزی می‌توانند دروازه‌هایی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به همسایگان باشند، برای این منظور باید به‌طور سیستماتیک ارتباط بین تولید محصولات توسط تعاونی‌های تولیدکننده در تمام مناطق کشور و با تکمیل زنجیره‌های تامین، برقرار شود. تولید و ارزش گذاری و آموزش تعاونی ها برای صادرات حرفه ای، مطمئناً در آینده ای نه چندان دور شاهد نقش محوری تعاونی های روستایی در صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *