سایر موضوعات

رشت – آستارا 3 سال دیگر تکمیل می شود/ایران کریدور حمل و نقل منطقه می شود



وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تکمیل کریدور بین‌المللی شمال – جنوب گفت: رشت – آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ما است و روند ساخت آن آغاز شده و تا سه سال آینده آن را نهایی می‌کنیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، مهرداد بذرپاش روز گذشته به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در کنفرانس ریلی خاورمیانه 2023 در ابوظبی حضور یافت و گفت: جمهوری اسلامی ایران از تجربه و دانش بالایی برخوردار است. در زمینه طراحی و ساخت. پروژه‌های ریلی بخشی از ناوگان و سیگنال‌های ارتباطی است که صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی در کشورهای منطقه می‌تواند از موارد همکاری باشد.

وی با بیان اینکه پروژه های بزرگی در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل و نقل در حال اجرا است، گفت: گسترش ارتباط با همسایگان از برنامه های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران است به طوری که در ریل بخش حمل و نقل خوشبختانه در این ماه توافقات خوبی با شرکت های راه آهن کشورها صورت گرفته است که کشورهای منطقه باید آن را به عنوان یک فرصت استراتژیک در نظر بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیرا روابط ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که می تواند برای توسعه مبادلات در آینده امیدوارکننده باشد.

همکاری در زمینه حمل و نقل ترکیبی از دبی به بندرعباس

بذرپاش که در سفر به ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار خواهد کرد، ادامه داد: ما در گذشته در زمینه حمل و نقل دریایی با امارات روابط زیادی داشته ایم و این روابط همچنان پابرجاست. اما در زمینه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل و نقل کالا از دبی به بندرعباس و سپس به روسیه و کشورهای آسیای میانه از ایران از طریق حمل و نقل ریلی، ظرفیت های همکاری بیشتری وجود دارد و ما حاضر به همکاری و کمک به شرکت های کشتیرانی، لجستیکی و کشتیرانی هستیم. برای این. ما مهم هستیم.

وی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات به وزیران و مهمانان شرکت کننده در کنفرانس ریلی گفت: کریدور بین‌المللی شمال-جنوب می‌تواند بخش بزرگی از حمل‌ونقل بین‌المللی بین روسیه و کشورهای CIS، هندوستان را انجام دهد. کشورهای عربی خلیج فارس و اروپا در آینده و در حال حاضر در شاخه شرقی در مرز سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی توسط بندر امیرآباد ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در شاخه غربی دریای خزر، رینگ رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر در داخل ایران وجود دارد که یکی از پروژه های ما است که اولویت ها و روند ساخت آن آغاز شده و در حال انجام است. در روند نهایی سازی آن ظرف سه سال.

ساده ترین راه برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب های آزاد جهانی

بذرپاش گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در شمال دریای عرب واقع شده است، نقش مهمی در حمل و نقل و ترانزیت کالا هند در آینده به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهد داشت. مانند اروپا به لطف اتصال به شبکه ریلی ایران که از طریق راه آهن چابهار – زاهدان خدمات رسانی خواهد شد. این خط آهن در واقع آسان ترین و راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد جهان از طریق بندر چابهار خواهد بود.

وی ادامه داد: در این راستا راه آهن خاش – زاهدان به طول 157 کیلومتر که بخشی از این پروژه است افتتاح شده، کل راه آهن چابهار – زاهدان بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و مراحل تکمیل آن در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کریدورهای ریلی بین المللی مختلفی از ایران عبور می کند که مهمترین آنها کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب، کریدور ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران، اسلام آباد – تهران – استانبول، جنوب است. شعبه راه ابریشم، راه آهن چین به ایران، ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی – بندرعباس و آلماتی – تهران – استانبول اشاره کرد.

بذرپاش افزود: بخش حمل و نقل یکی از بخش های اساسی اقتصاد هر کشوری است که می توان آن را شاخصی از میزان توسعه، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور دانست. در این میان حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور ایفا می کند و یکی از عوامل مهم دستیابی به توسعه پایدار به شمار می رود.

ایران یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی آسیا و اروپا است

وی بیان کرد: با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و اتصال آن به آب های آزاد بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عرب و با توجه به زیرساخت های موجود شبکه ریلی که همسایگان و برخی بنادر مهم را به هم متصل می کند، امروز جمهوری اسلامی ایران ایران که به نوعی در مرکز بزرگ‌ترین مساحت زمینی جهان قرار دارد، یک مسیر مهم ترانزیتی و پلی است که آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: توسعه و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی بین‌المللی که از ایران عبور می‌کنند از برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این میان گسترش روابط با کشورهای همسایه یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران است. سیاست های اساسی جمهوری اسلامی ایران و مورد تاکید ویژه رئیس جمهور محترم ایران است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ریلی خاورمیانه سرآغاز همکاری های گسترده در حوزه حمل و نقل ریلی و ترکیبی بین کشورهای کنونی باشد و برای همه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این نمایشگاه آرزوی نتایج خوب و پربار کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، کنفرانس راه آهن خاورمیانه در تاریخ 25 تا 26 می 1402 در ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شد که بزرگترین کنفرانس راه آهن در خاورمیانه و شمال آفریقا است. کنفرانس راه آهن خاورمیانه شرکت های راه آهن و وزارتخانه های حمل و نقل را گرد هم می آورد تا در مورد خدمات مورد نیاز آنها در ساخت تجهیزات و شبکه های راه آهن در خاورمیانه بحث کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا