خبرگزاری ای بی اس نیوز، امین دلیری، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی– روز یکشنبه هفته جاری وعده ارائه کابینه دولت چهارم از سوی رئیس جمهور محترم به شورای اسلامی، دو روز بیشتر از معرفی وزرا نمی گذرد، انتقاد برخی اصلاح طلبان و برخی اصولگرایان در شکل و محتوا آغاز شده است. این سؤال که چقدر از نقدها درست است یا نه، مستلزم نگاه واقع بینانه به موضوع است. اگر نظرات حزبی، گروهی و سیاسی را از نقد منصفانه جدا کنیم، میتوانیم بر اساس واقعیتها، دستاوردها و وعدههای رئیسجمهور از منظر توانایی، تخصص، تجربه و سایر شاخصهای مهم از جمله تعامل، نقد صحیحی را تدوین کنیم. به مبانی و ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی، غرور ملی، انقلابی گری، دینداری، پاکی و نام نیک سنجیده شد.
رئیس جمهور محترم انتخاب وزرا را به پنج کمیسیون تخصصی و شورای سیاستگذاری محول کردند. البته زمان زیادی صرف بررسی سوابق افراد شد. مقرر شد از هر گروه پنج نفر برای انتخاب نهایی بر اساس اولویت امتیاز به رئیس جمهور معرفی شوند. این رویه گزینش سابقه کمتری در ترتیب و سوابق گزینش دولت های گذشته داشت. او از تداعی نوعی دموکراسی منضبط در انتخاب وزرا از پایین به بالا صحبت می کند. اگر نقطه ضعف از نظر امتیاز نسبت به وزن دهی شاخص ها اهمیت نسبی داشت، از آن جلو برویم، اما روش خوبی بود.
نکته قابل تامل دیگر نقش اصلی رئیس جمهور در انتخاب و معرفی وزرا به شورای اسلامی است. این نقش نباید مختل شود. با در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور، وعده های انتخاباتی جناب آقای دکتر زاتاکریان به رای دهندگان مبنی بر انتخاب کابینه هماهنگ و مقتدر به ویژه در مسائل اقتصادی کشور که به فرموده مقام معظم رهبری همچنان مهمترین مشکل کشور است. انقلاب اسلامی، دیدگاهی خاص از دیدگاه رئیس جمهور و نمایندگان شورای اسلامی. باید به ترکیب وزرا وارد شود.
نظر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت دولت چهاردهم در واقع موفقیت دولت، موفقیت کل کشور است و نمایندگان باید ارزیابی خود را بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی رهبری و شاخص های ذکر شده و در نظر گرفتن آنها صورت گیرد. با توجه به نسبیت شاخص های هر فرد، انتخاب یک اصل تغییر ناپذیر است که بر اساس آن وزرای منصوب باید در رای خود صادق و واقع بین باشند.
نظرات موافقان و مخالفان دو طرف، نمایندگان شورای اسلامی، در خصوص وزرای پیشنهادی اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه و سایر وزرای پیشنهادی را مورد توجه قرار داده ام. از منظر مأموریتی، طیف حمایت و مخالف از تقویت تفکر جناحی داخلی صحبت می کرد. پرونده افراد بدون در نظر گرفتن شرایط شخصی و قدرت نفوذ آنها در حل مسائل تفویض شده و حدود اختیارات ارزیابی شد. به عنوان مثال، ستاد تدابیر اقتصادی دولت دوازدهم در فروردین 1396 تصمیم به ایجاد تعادل در بازار ارز گرفت که در سه ماهه چهارم سال 1395 با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و زمزمه پیگیری آمریکا شروع به افزایش کرد. خروج از برجام، هیجان در بازار ارز باعث افزایش مداوم قیمت ارز شد. با توجه به افزایش تقاضا برای ارز، قیمت ارز از 3800 تومان به 5100 تومان در هر دلار افزایش یافت. تصمیم تک نرخی شدن ارز و کنترل آن با قیمت ثابت 4200 تومان از ایده تک نرخی شدن ارز ناشی شد. متاسفانه در تحلیل رویدادها و رویدادهای تغییرات نرخ ارز، این نکته مهم که اساسا ارز 4200 تومانی اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز بوده است، همواره مورد غفلت تحلیلگران قرار می گیرد. بعدها با افزایش مستمر نرخ ارز، نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ارز ترجیحی تعیین شد و تنها به واردات کالاهای اساسی و ضروری از کشور اختصاص یافت. بنابراین در زمان تصویب تک نرخی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد که این نرخ، نرخ رسمی ارز بوده است. متقاضیان ارز باید ارز مورد نیاز خود را از مجاری رسمی فقط با نرخ مصوب تهیه و اقدام به خرید و فروش ارز کنند. در هر صورت خارج از مجاری رسمی ممنوع بوده و متخلفان پیگرد قانونی خواهند داشت.
با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، قیمت دلار افزایش یافت. سیاست توزیع سکه و دلار برای ایجاد تعادل در بازار، با توجه به تقاضای زیاد و تشنگی بازار به داشتن نقدینگی زیاد در دست مردم، هرگز به نقطه تعادل نرسیده است. جدا از اینکه انتقادات زیادی به این سیاست پولی شده است، فعلا بگذریم، نه تنها از تلاطم بازار کاسته نشده است، بلکه قیمت دلار از مرز 30 هزار تومان نیز عبور کرده است. در چنین شرایطی رئیس بانک مرکزی تغییر کرده است، رئیس جدید بانک مرکزی همان وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهادی در کابینه ارائه شده به شورای اسلامی است. اگر به آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی آماری در دوره ریاست کل جدید بانک مرکزی رجوع کنیم، با تنظیم انضباط پولی در تخصیص ارز به متقاضیان واقعی و کنترل مخارج و منابع ارزی، قیمت ارز پس از عبور بی سابقه از مرز 30000 ما نیز روند نزولی را آغاز کردیم. این نرخ برای مدتی در محدوده 25500 تا 26500 تومان ثابت ماند. در شرایط تحریم حداکثری آمریکا، تثبیت نرخ ارز یکی از موفقیت های بانک مرکزی در شرایط حاد تحریم بود.
استناد مخالف محترم به آمارهای پولی و تورمی با توجه به ارجاع به آمارهای رسمی منتشر شده غیرقابل قبول و غیر واقعی بود. مقایسه نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از آنجایی که وزن یکسانی ندارند اشتباه است. نرخ تورم سالانه هرگز قبل از سال 1400 به 50 درصد نرسید. افزایش تورم بالای 40 درصد در سال 2019 با وجود رشد مثبت اقتصادی بالای 4 درصد یک رویداد مثبت بود. کمتر در تحلیل های آماری استفاده می شود.
در دوره بحرانی 1997 تا 1999 نباید از شوک های پولی و قیمتی غافل شد. افزایش نرخ تورم ناشی از شوک های پولی اولیه و شوک های قیمتی ایجاد شده در دولت دوازدهم به ویژه افزایش دو برابری قیمت بنزین و حذف ارز ترجیحی برای واردات بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری مورد استفاده مردم و … کاهش شمول آن به پنج کالای اساسی تأثیر بسزایی در افزایش سطح عمومی قیمتها و تشدید نرخ تورم داشته است. بنابراین نباید تمام مشکلات اقتصادی دولت دوازدهم را به گردن رئیس بانک مرکزی انداخت. همچنین برای هماهنگی تیم اقتصادی، انتخاب وزیر اقتصاد و دارایی برای رسیدن به این هدف مهم بود.
نتیجه گیری از موضوعات تحت پوشش:
اولاً: رئیس جمهور بر اساس اصول قانون اساسی، عالی ترین و مدیر مستقیم قوه مجریه است و شخصاً مسئول حق انتخاب وزرا و پیشنهاد آنها برای اخذ رأی اعتماد از شورای اسلامی است.
دوم اینکه رئیس جمهور با وعده های انتخاباتی خود اعلام کرد که از طیف ها و جناح های مختلف سیاسی استفاده خواهد کرد و به همین دلیل برای انتخاب وزرای پیشنهادی از همه دولت ها و وزرای قبلی از دولت سیزدهم استفاده کرد.
ثالثاً، جمع بندی و پیشنهاد شورای راهبردی در خصوص ارائه لیست وزرا صرفا جنبه مشورتی دارد و نه حق انتخاب نهایی وزرا و نه مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب وزرا بر اساس احکام را ساقط نمی کند. قانون اساسی
رابعاً، با توجه به انتقادات اولیه برخی در مورد انتخاب وزرا، شاید بهتر باشد با کمی حوصله عملکرد وزرا را ارزیابی و نقد کنیم و به سخنان رئیس جمهور توجه کنیم: «صبر کنید تا بنگاه کار کند و نقد کنید. بر اساس عملکرد آن.” “. وی در پیام خود خطاب به مردم ایران گفت: در جریان انتخاب و بررسی کابینه از کارشناسان بسیاری مشورت گرفتیم و با رویکرد همفکری و همدلی سعی در ایجاد بهترین وضعیت ممکن با توانمندی های موجود داشتیم.
absnews