عضو هیئت مدیره شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل و ساخت و ساز از تکمیل یک هزار و 250 کیلومتر کریدور ساحلی جنوب خبر داد و گفت: مابقی مسیر نیز با همکاری دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، چابهار است. و مناطق آزاد اروند و همچنین ساماندهی برنامه و بودجه و همچنین اعطای اعتبارات دولتی در سالهای آینده تکمیل و مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا کدخدازاده به تشریح برخی از اقدامات شرکت عمران برای توسعه بزرگراه ها، راه های اصلی و حمل و نقل جاده ای سواحل جنوبی کشور و توسعه حمل و نقل ترکیبی در این منطقه موسوم به سیستم کلان پرداخت. سیستم. طرح و خط مشی مشارکت در طراحی، اجرا و ساخت، پرداخت.
با تاکید بر اینکه توسعه کریدور جنوبی به طول یک هزار و 850 کیلومتر که از شلمچه آغاز و به مرز گوادر در سیستان و بلوچستان می رسد، یکی از مهمترین برنامه های عمرانی کشور است. از خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می کند. از سال 1395 به صورت کریدور شروع به کار کرد و جزو اولویت ها و برنامه های شرکت ساختمانی می باشد. وزارت نفت برای ایجاد صنایع قابل توجه نفت و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیراً با سازمان برنامه و بودجه در خصوص وظایف سازمان بنادر.
ایجاد کریدور جنوب کشور در 4 استان نیازمند 13 اعتبار است
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اعلام اینکه برای تحقق این کریدور 13 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها 500 میلیارد تومان در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به اینکه توسعه این کریدور و برنامه ریزی برای آن با بودجه دولت قابل انجام نیست. رایزنی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح در بخشهای حملونقل بهویژه حملونقل جادهای در حال تحول است. همچنین با توجه به توسعه بنادر و استفاده از راه ها، سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این گذر مهم در ماموریت های سالانه خود دارد.
افتتاح 200 کیلومتر گذر جنوبی در دولت سیزدهم
این مسئول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از افتتاح و بهره برداری بیش از 200 کیلومتر راه در جنوب کشور در دولت سیزدهم خبر داد و توضیح داد: در حال حاضر 1250 کیلومتر راه اصلی و چهار طرفه است. مسیری به طول 1850 کیلومتر در 4 استان کشور انجام شد. در استان های خوزستان و بوشهر پروژه های چهار خطه اصلی کریدور فوق به اتمام رسیده و پیش بینی می شود بقیه آنها تا خرداد 1403 به بهره برداری برسد.
کدخدازاده درباره بقیه کریدور جنوب کشور توضیح داد: غرب هرمزگان نوسازی راه های اصلی به پایان رسیده و در حال تبدیل آنها به چهار خطه هستیم و در این راستا 400 کیلومتر چهار راه وجود دارد. در مسیر 830 کیلومتری استان هرمزگان باند رها شد و 430 کیلومتر چهار خطه تکمیل شد. از میناب به جاسک نیز ارتقای جاده اصلی به پایان رسیده و بعد از جاسک راه های فرعی داریم که ابتدا آنها را به جاده اصلی تبدیل می کنیم و سپس طرح چهارخطه برای آنها اجرا می شود.
وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان کریدور به طول 312 کیلومتر تا حد زیادی به جاده اصلی تبدیل شده و برای مدت محدود به چهارخطه و با تردد زیاد تبدیل می شود. برنامه این شرکت ایجاد و توسعه زیرساخت های حمل و نقل است به گونه ای که راه های فرعی به راه اصلی و راه های اصلی تبدیل به چهار خطه شوند.
بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: بیشتر راههای فرعی در شرق استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان است و شتاب در مسیر بهسازی این جاده ها برنامه ریزی شده و در حال اجراست.
کدخدازاده با تاکید بر اینکه دستیابی به حمل و نقل مختلط یکی از اهداف راهبردی کشور است، افزود: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام است. در این راستا، اتصال ریلی چابهار به زاهدان و سرخس و همچنین از شیراز به بوشهر در حال انجام است. خط ریلی بندرعباس و بندر امام (ره) به مرکز پیش از این ساخته شده است و تمامی این خطوط ریلی به صورت حمل و نقل ترکیبی به مسیر کریدور جنوبی متصل شده یا خواهد شد.
وی جنوب کشور را یکی از محورهای توسعه کشور در سال های آینده برشمرد و پروژه تکمیل آنها را از سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: در حال حاضر از برنامه های متعدد برای توسعه صنایع، کشاورزی و گردشگری… در جنوب ایران و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.
کدخدازاده در بخشی دیگر از این گفتگو از کمک های دفتر مقام معظم رهبری به منطقه مکران خبر داد و گفت: این کمک ها در منطقه مکران و بندر چابهار هزینه شد.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: توسعه سواحل مکران محدود به نوار ساحلی نیست به همین دلیل تحت عنوان توسعه پشت کرانه سواحل مکران، محور از جنوب به شمال چابهار به سمت نیکشهر و زاهدان نیز پیش بینی شده است. علاوه بر بودجه مصوب دولت، مبالغ خاصی به عنوان کمک از سوی دبیرخانه توسعه مکران به آن اختصاص یافت.
انتهای پیام